Betyg idag: 1 012 Besökare idag: 5 591

Filmguru om Oscarsgalan: Bästa film

AndreasKällman 2017-02-09 Bilden

Inför Oscarsgalan: Bästa film

Nominerade: Arrival, Manchester by the Sea, La La Land, Hacksaw Ridge, Dolda tillgångar, Fences, Hell or High Water, Moonlight, Lion

Förra året var det mycket snack om att väldigt få svarta skådespelare och filmarbetare nominerats och jag tror att det kan avgjort nomineringen av såväl Dolda tillgångar, Fences som Moonlight i den mest prestigefulla kategorin. Det är absolut bra filmer och framförallt handlingen tillsammans med superba skådisar men årets bästa filmer? Aldrig.

Med åtta nomineringar blev Arrival en av årets största filmer men det ska då påminnas att de inte tävlar i någon skådiskategori utan främst i mindre kategorier, bortsett från regi, manus och film. Det var en bra annorlunda film med en mycket bra Amy Adams i huvudrollen och det bästa var kanske egentligen filmens twist. Ingen filmvinnare den här oscarsgalan.

Det svarta homodramat Moonlight är en annan film som hyllats världen över och undertecknad förstår inte hypen. Bra film men inte alls i närheten av många av kategorins utmanare. Välspelad, snyggt foto och bra manus men årets bästa film? Skandal är ordet om den vinner.

Det engelska dramat, Manchester by the Sea, är en filmpärla som jag troligtvis ger högsta betyg vid en omtitt. Allt hanteras varsamt: dialoger, skådespelare, manus och miljöer. Kenneth Lonergans sexfaldiga oscarfilm är ett hantverk utöver det vanliga och är kategorins mest allvarliga motståndare till La La Land. Till skillnad från Arrival är det här en film som tar fram det främsta av skådespelarna och det bevisas genom att de tre största rollerna belönats med nomineringar.

Årets förhandssnackis La La Land har med sina 14 nomineringar tangerat Titanic-rekordet från 1998. Den är en mycket stor favorit till titeln årets film och det är sannerligen en film som innehåller precis det som en oscarjuryn gillar. En hyllning till Hollywood, några musikalnummer som flörtar med forna filmhjältar som Ingrid Bergman och Fred Astaire. Tokhyllad från höger till vänster och det är en magisk upplevelse även om jag personligen tycker musikalnumrena var lite tama för högsta betyg.

Mel Gibsons krigsdrama Hacksaw Ridge har en mycket spännande handling även om första timmen lätt kan sovas förbi. Resterande del av filmen är av hög kvalitet och Mel blandar bra manus med makalösa stridsscener som når upp till Saving Private-nivå. En av årets absolut bästa filmer!

Denzel Washington regisserar sig själv och Viola Davis i kammarspelet Fences och det är väl mest Viola som lyckas bäst även om Denzel gör bra ifrån sig. Det är en film med mycket dialoger, så klart, och ibland känns det som att Denzel står och sprutar ut meningar på löpande band. Kan tänka mig att manuset är bra mycket bättre lämpat för teaterscenen snarare än på oscarsgalan. Förstår inte alls vad filmen gör i den här kategorin då den är den klart sämsta av de nominerade.

Dolda tillgångar är en bra film om tre kvinnor som arbetar på NASA i en tid där man fortfarande separerade på färgade och vita människor. Vet hut om du vågar gå på fel toalett. Filmen i sig är ett bra, spännande drama som baserats på verkliga händelser. Dock tycker jag att den här, precis som Fences, är med enbart för politisk korrekthet, tyvärr.

Hell or High Water har unisont hyllats världen över för den nyskapande westerninspirerade historia man levererar och det är väl en kvasi-dokumentär i sammanhanget då när många amerikanska småsamhällen säkert ser ut som i filmen. Frustration och krävande banker som vill ha amorteringar gör att människan ställer sig inför tvivelaktiga beslut. Bra film men inte årets bästa.

Lion är en mycket bra film på flera punkter och kommer ta några statyetter under kvällen men inte för bästa film. Den har en mycket hög högstanivå men de vassaste konkurrenterna är snäppet bättre som helhet. Sista halvtimmen är magisk!

Jag tippar: La La Land

Förra årets vinnare: Spotlight