Betyg idag: 1 190 Besökare idag: 4 099

3 casinofilmer vi minns

OscarEriksen 2017-11-04

Här listar vi 3 casinofilmer vi i synnerhet minns från förr. Dom kanske inte är några riktiga 10-poängare, men oavsett är dom riktigt trevliga att titta på som klassiska söndagsrullar. I artikeln listas allt från action till just casinofilmer.

Online casino-fenomenet fortsätter att växa vilket inte minst märks på ständig reklam i radio och TV, något du antagligen inte har missat. Spännande nog är många av dessa casinon svenska, och det verkar som att just svenska casinon är extra framgångsrika även internationellt. Det verkar inte heller finnas något stopp på svenska casinon som startar kolla bara på sajten Slotsia.com så blir det tydligt.

Att satsa pengar i spel på nätet är en typ av underhållning med anor väldigt långt bak i tiden men som fortfarande är otroligt populärt, något som också speglas i nutida film. Flera filmer med casino i handlingen har gjort stor succé genom åren, och här kommer ett par som vi minns extra tydligt.

#1 - 21

Filmen 21 baseras på boken med ett betydligt längre namn; Bringing Down the House: The Inside Story of Six M.I.T. Students Who Took Vegas For Millions, som är skriven av Ben Mezrich. I rollerna ser du bland annat Kevin Spacey, Kate Bosworth och Jim Sturgess, med regi av Robert Luketic.

Filmen är baserad på verkliga händelser och handlar om mattegeniet och M.I.T-studenten Ben Campbell som behöver hitta ett sätt att ha råd med avgiften till en prestigefylld Harvard-utbildning. Med hjälp av en grupp studenter från MIT som med ett eget system för att räkna kort reser han till Las Vegas och försöker vinna stort i blackjack.

Med matematikprofessorn Micky Rosa som en excentrisk ledare utvecklar klubben ett avancerat system med målet att vinna 3 miljoner dollar i Las Vegas. Framgångarna väcker stor uppmärksamhet i Las Vegas undre värld som absolut inte roas av studenternas vinnande strategi, och gruppen befinner sig snart i en svårt situation.

För den som gillar blackjack och spel på casino är denna film en inspiration i spel. Kanske kan du få några tips till att slipa på en vinnande strategi inför nästa tillfälle vid bordet?

#2 - Ocean’s Eleven

I Ocean’s Eleven försöker karaktärerna vinna en edge mot huset på ett mindre hederligt vis. Danny Ocean som precis blivit frisläpp från fängelset samlar ihop en grupp pålitliga personer och tillsammans ska de begå tidernas största rån mot inte bara ett utan tre av Las Vegas största casinon, samtidigt. Filmen är regisserad av Steven Soderbergh och i rollerna ser du George Clooney, Brad Pitt, Julia Roberts med flera.

Danny och ligan ska råna Vegas tre mest framgångsrika casinon; MGM Grand, Bellagio och The Mirage, som alla ägs av Terry Benedict. Efter grundlig och detaljerad planering och med hjälp av varje mans specialkunskaper börjar jobbet med att bryta sig in i underjordiska och högteknologiskt säkrade valv. Men allt går inte alltid som man tänkt och Danny och hans vänner får hantera många utmaningar på vägen.

Ocean’s Eleven handlar kanske mer om hämnd på casino än om faktiskt casinospelande, men insatserna är höga och vinsten större än någon jackpot eller vinnande hand.

Ocean’s Eleven är en nyinspelning på filmen Storslam i Vegas (engelsk titel: Ocean’s 11) som släpptes 1960, men har också följts upp med ytterligare två spännande filmer, Ocean’s Twelve och Ocean’s Thirteen.

#3 - Casino Royale

Vem älskar inte en riktigt bra Bond-rulle? Casino Royale är bara en av alla klassiker och passande nog nummer 21 i ordningen av Bond-filmer. Filmen regisserades av Martin Campbell och baseras på boken med samma namn som skrevs av Ian Flemming.

I Casino Royale som utspelar sig i nutid (2006) får Bond sitt första uppdrag hos MI6, vilket leder honom till Le Chiffre som är en affärsman som förvaltar pengar åt terrorister. För att att stoppa honom och rasera terrornätverket måste Bond besegra Le Chiffre i ett pokerspel med höga insatser. Den vackra Vesper Lynd får uppdraget att leverera hans insats i spelet och tillsammans överlever de dödliga attacker och livsförändrande händelser, inte minst för Bond som kommer till många nya insikter.

Denna film bjuder på typisk Bond-spänning med mycket action och oväntade händelser, och nya infallsvinklar i och med att Bond denna gång är en helt ny agent och inte har någon historia med sig.

Det är en liten men pulshöjande del av filmen som handlar om casinospel, men med spänningen som följer fortsätter adrenalinet att rusa på samma vis som det hade gjort vid ett bord med stigande insatser. I rollerna ser du bland annat Daniel Craig, Mads Mikkelsen, Eva Green och Judi Dench.

Detta är en artikel i samarbete med Slotsia. Intäkterna går oavkortat till Filmtipsets tekniska utveckling.

Kommentarer (1)

Totalt antal kommentarer: 1713061
Låt den rätte komma in
House on the Hill
Dennis firar jul
Tomtetass och jakten på julen
Skräcken i svarta lagunen
Totalt antal recensioner: 8103