Alkemisten filmatiseras äntligen!

AndreasKällman 2016-10-12

Alkemisten är en av de mest framgångsrika böckerna som någonsin har skrivits. Publicerad 1988, skriven av brasilianaren Paulo Coelho på två veckor 1987. Den har sålts i häpnadsväckande 150 miljoner exemplar och blivit översatt till över 65 olika språk.

Att filmatisera Alkemisten har länge varit en dröm för många, Coelho själv har dock varit negativt inställd till filmatisering på grund av hans generellt negativa inställning till filmatiseringar, han har sagt att han sällan finner att filmatiseringar lever upp till böckerna. Gällande specifikt Alkemisten har han även sagt att boken "lever ett eget liv inuti läsarens huvud" och att han inte vill det från framtida läsare.
Med åren verkar han dock ha tinat upp inför idéen om en filmatisering och sålde 2003 rättigheterna för filmatisering till Warner Bros.
På grund av flera meningsskiljaktigheter mellan Coelho och Warner Bros. blev filmen aldrig av. Detta ledde till många turer fram och tillbaka mellan olika företag och involverade personer innan rättigheterna till slut, 2008, landade hos Harvey Weinstein och Laurence Fishburne.

Fishburne skulle från början regissera, producera samt spela huvudrollen i filmen. Under åren sedan de köpte rättigheterna har rollerna ändrats något och Fishburne kommer nu primärt regissera filmen samt producera tillsammans med Weinstein (som för ovanlighetens skull kommer vara med och producera filmen personligen) medan rollen som alkemisten kommer spelas av Idris Elba.

Budget och premiärdatum har inte släppts ännu. En tidigare budget som rapporterats låg på 60 miljoner dollar, den nuvarande kan antas vara högre.

Kommentarer (3)

Viktig information
Filmtipset.se tillhandahåller ett oberoende socialt nätverk. För att du skall kunna använda delar av tjänsten måste du ge oss vissa uppgifter om dig själv; uppgifter som Adhype AB ansvarar för att de används på rätt sätt. Denna sekretesspolicy redogör för den information som samlas in om dig, hur vi använder den, hur vi skyddar den och vilka alternativ du har när det gäller att välja vilken information du vill ge oss. Från 25 maj 2018, då EU-reglerna GDPR infördes, har Adhype AB infört principen att enbart behålla medlemskap som har visat aktivitet (inloggning eller liknande bekr¨ftelse) under de senaste 12 månaderna. Om du har frågor som rör våra rutiner om sekretess eller denna sekretesspolicy kan du skicka dem via e-post till: info@adhype.se
Mest diskuterade filmer
Aladdin