Betyg idag: 1 177 Besökare idag: 5 569

Casino - en sevärd Scorsese klassiker

OscarEriksen 2017-11-21

Casino är en spelfilm från år 1995, skapad av regissören Martin Scorsese. Filmen utspelar sig under 1970- och 1980-talet i Las Vegas och är ett kriminaldrama där handlingen kretsar kring begär, pengar och svek. Handlingen om två vänner som tar sig an uppgiften att driva ett kasino i Las Vegas, är baserad på romanen med samma namn, av Nicholas Pileggi, som i sin tur tog inspiration av verkliga händelser.

I huvudrollerna ser du Robert De Niro (Sam ”Ace” Rothstein) och Joe Pesci (Nicky Santoro), två gangstrar som flyttar till Las Vegas då de blivit utsedda av maffian att driva Tangiers Casino. Under tre årtionden får du följa dessa två individer och under filmens gång får du två perspektiv på handlingen. Genom karaktären Ace Rothstein ser du maffians mer sofistikerade sida och via karaktären Nicky Santoro ser du maffians råare sida - Nicky tjänar sina pengar genom rån, stölder samt genom att utpressa lokala affärsmän. Filmen i sig är på många vis en rå skildring av hur livet i Las Vegas var en gång i tiden, ett gripande och verklighetsbaserat drama om maffians miljardprojekt inom kasinobranschen, där ingen kan hålla sig på toppen för evigt. Under filmens gång utvecklas också flera problem för de två vännerna, Nicky faller allt djupare ner i missbruk, medan Ace faller för fel kvinna.

Filmen är välgjord, rollistan består av duktiga skådespelare och är helt klart sevärd, vare sig du är intresserad av kasinovärlden eller inte. Det enda minuset är väl egentligen filmens längd, med en speltid på 182 minuter, kan även den mest inbitne filmentusiasten tröttna en aning på kasinovärldens blinkande glamour och rasslande ljudeffekter. Men vill du få en inblick i hur kasinon drevs och hur livet i Las Vegas kunde gestaltas under denna tidsepok är filmen helt klart för dig. Filmen Casino har flera tunga namn med i rollistan och dessa stjärnor spelar sina roller fantastiskt bra. Förutom De Niro och Pesci, ser du bland annat Sharon Stone i rollen som fru åt en av männen, en roll hon nominerades till en Oscar för i kategorin Bästa Kvinnliga Skådespelare.

Casino är ännu en film med gangstertema från den amerikanske filmregissören Martin Scorsese, som numera är ett känt hushållsnamn och har filmer som Maffiabröder, Taxidriver och Silence i bagaget. Likt många av Scorseses andra filmer kantas även Casino av en del våld, svordomar och drogmissbruk och i grunden ligger flera av de känslor och intriger som dyker upp när relationer förgiftas av svartsjuka, makt och pengar. Filmen fick en del kritik för just de våldsamma scenerna men togs trots detta emot bra när den gavs ut, och flera recensenter gav filmen ett bra betyg. I retrospektiv har även flera etablerade filmrecensenter enats om att filmen ger en rättvis bild av dåtidens maffiasamhälle i Las Vegas och att den håller måttet än idag.

Kommentarer (0)

Premiärer