Betyg idag: 1 168 Besökare idag: 4 069

De 5 bästa filmerna som utspelar sig i Las Vegas

OscarEriksen 2017-10-30

Har du någon gång hört det engelska uttrycket "What happens in Vegas, stays in Vegas"? Då är chansen god att du har sett någon av filmerna på den här listan, eller åtminstone umgås med folk som har gjort det. Vi har nämligen tagit en närmare titt på filmer som utspelar sig i kasinotäta staden i Nevadas öken. En stad som går under smeknamnet Sin City är naturligtvis som gjord för att figurera på vita duken. Här är vår lista - ett subjektiv urval ur en aldrig sinande källa.

#1 - Storslam i Las Vegas

Den engelska originaltiteln för denna film från 1960 är Ocean's 11. Just det, detta är filmen som Steven Soderbergh gjordes en nyinspelning av med George Clooney år 2001. I ursprungsversionen regisserad av Lewis Milestone är det Rat Pack-gänget, bestående av Frank Sinatra, Dean Martin och Sammy Davis Jr som bestämmer sig för att råna fem kasinon i Las Vegas samtidigt, och detta på tolvslaget på nyårsafton. Resultatet är en heist movie som aldrig har överträffats - utom möjligen av Soderberghs remake.

#2 - Fear and Loathing in Las Vegas

Terry Gilliams film från 1998 är baserad på Hunter S. Thompson bok med samma namn från 1971. Johnny Depp spelar Thompson alter ego Raoul Duke medan Benicio Del Toro spelar hans vän advokat Dr. Gonzo. Tillsammans reser de till Las Vegas. Ursprungligen är syftet med resan att skriva ett reportage, men efter hand utvecklar sig deras resa till en drogframkallad upptäcktsfärd ner i den amerikanska drömmen, manifesterad i den mytomspunna Las Vegas-natten. Sällan har en LSD-tripp känts så här verklig på film.

#3 - Baksmällan

Todd Phillips komedi från 2009 om en svensexa i Vegas som spårar ur heter The Hangover i original. När Phil, Stuart, Alan och Doug vaknar efter en hotellnatt i Vegas har de glömt bort allt de ställde till med föregående natt. När de börjar leta efter ledtrådar om vad de har gjort upptäcker de bland annat att Stu har gift sig (med en annan tjej, trots att han redan har en flickvän), att de har snott en polisbil, samt även stulit tiger, som nu befinner sig i badrummet till deras hotellrum. Framförallt märker de att Doug, som är brudgummen de firar av, är borta. Sökandet efter honom är minst lika spektakulärt.

#4 - Farväl Las Vegas

Amerikansk dramafilm från 1995, regisserad av Mike Figgis. Ben Sanderson, spelad av Nicholas Cage, beslutar sig för att begå långsamt självmord genom att supa ihjäl sig i Las Vegas. Där träffar han Sera, som spelas av Elisabeth Shue. Hon är prostituerad och snart blir de båda figurerna i samhällets ytterkant vänner. Villkoren för vänskapen är att båda lovar den andra en sak; hon att aldrig be honom att sluta supa och han att aldrig ifrågasätta hennes yrkesval. Kanske inte en favoritfilm på Las Vegas turistbyrå, men en stark studie i den mänskliga avgrunden.

#5 - Gudfadern

Francis Ford Coppolas superklassiker från 1972 hade naturligtvis kommit högre på den här listan om det inte varit för att Las Vegas spelar en relativt undanskymd roll i den. Kopplingarna mellan den amerikanska maffian och Vegas har skildrats i filmer som Bugsy och Casino. I Gudfadern är Las Vegas till en början en ort dit familjen Corleone köper in sig i kasinoverksamhet med ambitionen att lägga om familjeföretagets verksamhet i en allt mer legal riktning. Familjens rådgivare, eller consigliere, som det heter i de här kretsarna, skickas dit, liksom den något sliskige Fredo Corleone. Fredo låter sig styras av kasinokungen Moe Greene, en karaktär som förefaller vara baserad på verklighetens Las Vegas-mafioso Bugsy Siegel.

När Michael Corleone får höra hur Green behandlar hans bror åker han till Vegas för att ge kasinomogulen en tillrättavisning. Michael Corleone försöker ge Moe Green an offer he can't refuse och köpa ut honom ur kasinoverksamheten. Greene imponeras dock inte av den nytillträdde maffialedaren, som han säger fortfarande dejtade cheerleaders när han själv etablerade sig i maffiavärlden. När Michael Corleone senare i filmen inleder en blodig slutuppgörelse med alla familjens Corleones fiender skjuter en av honom utsedd torped Green i ögat från nära håll. En avrättningsmetod som senare blev populär inom filmvärlden under namnet "Moe Green special".

Kommentarer (15)

Totalt antal kommentarer: 1713060
Låt den rätte komma in
House on the Hill
Dennis firar jul
Tomtetass och jakten på julen
Skräcken i svarta lagunen
Totalt antal recensioner: 8103