Filmguru: Inför Oscarsgalan

AndreasKällman 2017-01-25

La La Land tangerade Oscar-rekordet

Med fjorton nomineringar nådde La La Land rekordet för antal nomineringar, precis lika många som 90-talsklassikern Titanic. Filmen har Sverigepremiär till helgen och kan tänkas locka storpublik med tanke på det mästerverk den verkar vara.

Bland de filmer som kan vinna det mest prestigefulla priset, bästa film, var det inga större överraskningar utan precis som på Golden Globe nominerades Arrival, La La Land, Lion, Moonlight, Manchester by the Sea, Hacksaw Ridge, Fences, Hell or High Water och Hidden Figures.

Roligast ur svenskintresse var så klart En man som heter Ove som nominerades för bästa icke engelskpråkiga film och förra årets nominerade för bästa smink, Eva Von Bahr/Love Larson, tog andra raka nomineringen för bästa smink/hår. De norpade en guldbagge så sent som i måndags kväll för masken i Jätten. Nu återstår att se om de gör om bedriften på oscarsgalan i hård konkurrens mot Star Trek och Suicide Squad.

La La Land nominerades för bästa foto och bakom kameran stod svenske Linus Sandgren (American Hustle, Joy) som gör debut i oscarsammanhang. De två sista svenskarna står för titelspåret "Cant´t Stop the Feeling" tillsammans med Justin Timberlake. Det är Max Martin och Shellback som ska trolla hem en oscar för bästa originalsång.

Precis som förra året kommer undertecknad gå igenom kategori för kategori inför galan som går av stapeln natten mot måndagen 27 februari och den sänds, precis som förra året, på Aftonbladets web-tv.

Filmguru

Kommentarer (0)

Viktig information
Filmtipset.se tillhandahåller ett oberoende socialt nätverk. För att du skall kunna använda delar av tjänsten måste du ge oss vissa uppgifter om dig själv; uppgifter som Adhype AB ansvarar för att de används på rätt sätt. Denna sekretesspolicy redogör för den information som samlas in om dig, hur vi använder den, hur vi skyddar den och vilka alternativ du har när det gäller att välja vilken information du vill ge oss. Från 25 maj 2018, då EU-reglerna GDPR infördes, har Adhype AB infört principen att enbart behålla medlemskap som har visat aktivitet (inloggning eller liknande bekr¨ftelse) under de senaste 12 månaderna. Om du har frågor som rör våra rutiner om sekretess eller denna sekretesspolicy kan du skicka dem via e-post till: info@adhype.se
Mest diskuterade filmer
Once Upon a Time in Hollywood