Filmguru om Oscarsgalan: Bästa kvinnliga huvudroll

AndreasKällman 2017-02-13

Bästa kvinnliga huvudroll

Nominerade: Isabell Huppert (Elle), Emma Stone (La La Land), Meryl Streep (Florence Foster Jenkins), Ruth Negga (Loving), Natalie Portman (Jackie)

Det är väl egentligen ganska uppenbart att det står mellan Emma Stone (sin andra nominering) och Natalie Portman i jakten om årets bästa kvinnliga huvudroll. Personligen tycker jag att Portman gör mycket mer med sin karaktär än var Stone ens kan med sin musikaldito. Natalie Portman levererar alltid och har en Oscar efter insatsen i Black Swan 2010 men Oscardebuterade redan 2005 för The Closer.

På Golden Globe var Portman och Stone i varsin kategori där Stone vann sin medan Portman besegrades av Isabelle Huppert. Sin Golden Globe till trots tror jag inte att Isabelle tar hem även Oscarstatyetten.

Meryl Streep vet väl inte hur man ens gör en dålig prestation och hennes medverkan i filmen Florence Foster Jenkins bidrar till ett högre betyg. Dock tror jag inte att hon har någon som helst möjlighet att rå på de yngre konkurrenterna. Imponerande dock att Streep fick sin 20:e Oscarnominering genom tiderna. Världsrekord så klart!

Ruth Negga är bra i filmen Loving som behandlar ett ämne som skulle få vilket 100-våningshus som helst att falla. Det är rasism i 60-talets USA och man blir förbannad och Ruth gör det hela bra men Oscarstatyetten kommer hon dock inte vara närheten av.

För övrigt saknar jag Sasha Lane (American Honey) och Emily Blunt (Girl on a Train)…

Jag tippar: Natalie Portman, Jackie

Förra årets vinnare: Brie Larson, Room

Filmguru

Kommentarer (0)

Viktig information
Filmtipset.se tillhandahåller ett oberoende socialt nätverk. För att du skall kunna använda delar av tjänsten måste du ge oss vissa uppgifter om dig själv; uppgifter som Adhype AB ansvarar för att de används på rätt sätt. Denna sekretesspolicy redogör för den information som samlas in om dig, hur vi använder den, hur vi skyddar den och vilka alternativ du har när det gäller att välja vilken information du vill ge oss. Från 25 maj 2018, då EU-reglerna GDPR infördes, har Adhype AB infört principen att enbart behålla medlemskap som har visat aktivitet (inloggning eller liknande bekr¨ftelse) under de senaste 12 månaderna. Om du har frågor som rör våra rutiner om sekretess eller denna sekretesspolicy kan du skicka dem via e-post till: info@adhype.se
Mest diskuterade filmer
Once Upon a Time in Hollywood