Filmguru om Oscarsgalan: Bästa Regi

AndreasKällman 2017-02-06

Inför Oscarsgalan: Bästa regi

Nominerade: Denis Villenueve (Arrival), Kenneth Lonergan (Manchester by the Sea), Barry Jenkins (Moonlight), Mel Gibson (Hacksaw Ridge), Damien Chazelle (La La Land)

En av decenniets bästa regissörer är kanadensaren Denis Villenueve (Prisoners, Enemy, Sicario) och allt han gör kommer man vilja se och Blade Runner 2049 ligger nu i startgroparna för inspelning. Hans Arrival är en smart rymdsaga med en härlig twist, bra manus och en mycket bra (som vanligt) Amy Adams.

Manchester by the Sea var 2016 års höjdpunkt och mycket tack vare regiarbetet av Kenneth Lonergan. Makalöst manus med riktigt vassa dialoger hos alla karaktärer. Det skulle kunna göras spin offs på tre-fyra karaktärer ur filmen. Så bra mejslade var dem. Fantastisk regi och film!

Moonlights Barry Jenkins skulle jag säga är kategorins svagaste kort. Förstår inte hypen kring filmen och ej heller nomineringen till Barry. Hoppas inte han vinner eftersom det då är alldeles för mycket politik inblandat.

Mel Gibson var senast oscarnominerad 1996 för Braveheart som han även vann och han vann även årets film. Så hyfsat facit således, två nomineringar och två vinster. Hans krigsdrama om pacifisten Dess är känslosam och mycket väl bearbetad och jag skulle nog säga att Hacksaw Ridge är den bästa krigsfilmen sedan Rädda menige Ryan.

Damien Chazelle är nyss fyllda 32 år och har redan spottat ur sig filmerna Whiplash (vann 3 oscars 2016) och nu senast La La Land. Vart ska det här ta vägen? Han vann planenligt Golden Globe och kommer troligtvis ta även en oscar med sin film som hyllar Hollywood och vad älskar juryn om inte just detta? Damien tog väntat hem Golden Globe-statyetten i januari.

För övrigt var det många experter som hade väntat sig att Martin Scorsese skulle vara nominerad för Silence men tji fick han. Det är trots allt en av världens bästa regissörer så han kommer nog få någon chans till.

Jag tippar: Damien Chazelle (La La Land)

Förra årets vinnare: Alejandro G. Iñárritu, The Revenant

Filmguru

Kommentarer (0)

Viktig information
Filmtipset.se tillhandahåller ett oberoende socialt nätverk. För att du skall kunna använda delar av tjänsten måste du ge oss vissa uppgifter om dig själv; uppgifter som Adhype AB ansvarar för att de används på rätt sätt. Denna sekretesspolicy redogör för den information som samlas in om dig, hur vi använder den, hur vi skyddar den och vilka alternativ du har när det gäller att välja vilken information du vill ge oss. Från 25 maj 2018, då EU-reglerna GDPR infördes, har Adhype AB infört principen att enbart behålla medlemskap som har visat aktivitet (inloggning eller liknande bekr¨ftelse) under de senaste 12 månaderna. Om du har frågor som rör våra rutiner om sekretess eller denna sekretesspolicy kan du skicka dem via e-post till: info@adhype.se
Mest diskuterade filmer
Once Upon a Time in Hollywood