Filmguru om Oscarsgalan: Tankar om nomineringarna

AndreasKällman 2017-01-30

Tankar efter Oscarsnomineringarna

Så här några dagar efter att man släppt nomineringarna till årets oscarsgala har jag hunnit smälta vissa val som gjorts av juryn. Det finns alltid någon skådis man saknar eller någon film man tycker förbisetts och det är väl en del av charmen vad gäller galor. Det är väldigt mycket politik inblandat och det är väl också en dal av charmen. Oavsett vad man tycker om galornas vara eller icke vara så är det en dröm för de som arbetar i branschen. Tänk vad en nominering kan lyfta en skådis cv och filmer genom trailer med "Academy Award Nominee..." och vips så säljer man fler biljetter.

Många experter har gått hårt åt att Amy Adams inte nominerades för sin Arrival-prestation. Amy har varit en personlig favorit sedan hon slog igenom i fantastiska Tvivel 2008. Fem nomineringar senare missar hon alltså chansen 2017 och hon får därför vänta på sin guldgubbe. Själv saknar jag Sasha Lane (American Honey) som jag tycker borde fått plats bland de nominerade och då kanske tagit Ruth Neggas plats även om det ska tilläggas att jag inte sett henne i Loving än. Men Sasha var strålande i American Honey och här borde kanske regissören Andrea Arnold nominerats för sin roadmovie.

När Golden Gloe-nomineringarna släppts blev jag frustrerad över att man förbisett Lucas Hedge (Manchester by the Sea) och blev därför otroligt nöjd över att oscarsjuryn insett grabbens potential. Han är helt fenomenal i filmen och frågan är om han inte till och med överträffar Casey Affleck även om manusets dialoger till Lucas karaktär är största behållningen.

Annars är det La La Land och dess fjorton nomineringar som det snackats mest om. Nytt tangerat rekord. Det kan bli totalt 13 priser då filmen nominerats dubbelt i sångkategorin. På fredag är det biopremiär i Sverige och på lördag sitter jag bänkad i biosalongen. Förväntar mig en musikalisk resa genom paradiset.

Nog för att Hitta Doris inte var någon ny Hitta Nemo men nog ska den ha plats i kategorin bästa animerade? Det tycker iallafall jag men även här ska de tilläggas att jag inte sett de nominerade än och jag vet inte vilken Hitta Doris skulle slagit ut.

Golden Globe-vinnaren för bästa icke engelskspråkiga film, Elle, blev inte ens nominerad vilket förvånade många. Undertecknad tyckte inte att den filmen var speciellt bra och verkligen inte så fantastiskt bra som många förståsigpåare tycker. Däremot gjorde Isabelle Huppert en mycket bra gestaltning vilket hon även prisades för på Golden Globe. Kul att svenska "En man som heter Ove" nådde så långt i stenhård konkurrens.

27 (svensk tid) februari gäller det!

Filmguru

Kommentarer (0)

Viktig information
Filmtipset.se tillhandahåller ett oberoende socialt nätverk. För att du skall kunna använda delar av tjänsten måste du ge oss vissa uppgifter om dig själv; uppgifter som Adhype AB ansvarar för att de används på rätt sätt. Denna sekretesspolicy redogör för den information som samlas in om dig, hur vi använder den, hur vi skyddar den och vilka alternativ du har när det gäller att välja vilken information du vill ge oss. Från 25 maj 2018, då EU-reglerna GDPR infördes, har Adhype AB infört principen att enbart behålla medlemskap som har visat aktivitet (inloggning eller liknande bekr¨ftelse) under de senaste 12 månaderna. Om du har frågor som rör våra rutiner om sekretess eller denna sekretesspolicy kan du skicka dem via e-post till: info@adhype.se
Mest diskuterade filmer
Once Upon a Time in Hollywood