Fördelarna med en mer individualiserad tyckarmiljö

Redaktionen 2019-05-10

Hela artikeln är en annons och går direkt till Filmtipsets vidareutveckling.

Fördelarna med en mer individualiserad tyckarmiljö

Sällan har den enskilde konsumentens inflytande varit så viktigt som i en tid då digitaliseringen sveper in över världen och förändrar konsumtionsmönster i grunden, något som inte minst märks i samband med filmrecensioner.

Ny tyckarmiljö

Vi ser idag en helt annan tyckarmiljö där enskilda konsumenters åsikter får allt större betydelse. Dessutom ökar antalet amatörtyckare som blir så pass populära att de helt plötsligt får en influencer-roll, vilket i sig ger en hel del nya avvägningar du som konsument har att ta ställning till, såsom att de ibland får betalt för att skriva vissa saker.

Resebranschen och detaljhandel

Utvecklingen tog fart i branscher som ligger i digitaliseringens framkant och där konkurrensen om kunderna är stenhård. Resebranschen har länge varit starkt influerad av enskildas kommentarer och recensioner på nätet. Vissa ”amatörtyckare” har dessutom upphöjts till ”proffstyckare”. Inom detaljhandeln kan en dålig kommentar om en tjänst eller produkt såväl som service och distribution bli direkt avgörande för försäljningen.

Spelbranschen

I spelbranschen är konkurrenten aldrig längre bort än ett musklick på datorn eller en swipe på mobilen, vilket har lett till att en flora av samlingssajter med recensioner och förtydliganden om det mesta från service och säkerhet till spelens coolare sidor nagelfars. De större varumärkena använder sig dessutom av expertskribenter. På den svenska portalen Jämförcasino.se skriver bland annat Sebastian Liljegren om Betsson Casino, en recension som vilsna besökare kan ta del av innan de fattar ett beslut som de är nöjda med. Gränsen mellan professionella och amatörer på skribentsidan kan ibland vara svår att upptäcka, särskilt eftersom det finns flertalet bolag som låter proffs skriva recensioner under förtäckt amatörmantel. Det är därför de tyngre varumärkena har satsat på att lyfta fram enskilda namn som en viktig del av att konsumenterna ska kunna lita på vad som skrivs.

Kulturella gatekeepers

Många av oss är uppväxta med kulturella gatekeepers på de stora medieföretagen som fött oss med recensioner och därmed också tycke och smak på det mesta som släppts i form av böcker, teater, film och tv. Omdömen som sedan lever vidare i den fortsatta marknadsföringen och – om de är bra – genererar nya läsare, besökare eller tittare. Vid dåliga recensioner valde man att – av naturliga skäl – ignorera eller lyfta fram formuleringar och meningar som ändå gav någon form av positiv spinn. Då en recension sällan levde längre än dagarna efter den tryckts i en tidning eller framförts på tv eller radio. Visst, ett fiasko eller en succé registrerades hos det stora flertalet, men kanske inte varför filmen ansågs vara ett fiasko.

Den goda smaken

Internet och den pågående digitaliseringen har förändrat detta i grunden. Idag finns det möjlighet för alla att tycka till om vad som helst. Det finns alltid social media eller sajter där enskilda är välkomna att förmedla sina synpunkter Det ger en större bredd åt tyckandet och du kan som konsument rätt snabbt ringa in de kommentarer eller hela recensioner som ligger i linje med ditt tycke och smak.

Ett nytt ”smaklandskap”

Idag har det nya digitaliserade medielandskapet gett oss en helt annan mångfald när det handlar om recensioner och kommentarer, inte minst när det gäller kulturell konsumtion där vi tidigare varit utelämnade åt några kanske väl så inflytelserika gatekeepers, vilket i förlängningen tyvärr ger ett mer konformt ”smaklandskap” än vad kultur ska handla om. Idag finner vi gatekeepers som influencers i lika stor utbredning som recensenter på tidningar. Men också enskilda privatpersoner eller ideella samlingssajter i ett landskap där det gäller att ha koll på i vilket intresse någon skriver och sedan kanske leta upp de som analyserar film på samma sätt som du eller varför inte tvärtom.

Kommentarer (5)

Viktig information
Filmtipset.se tillhandahåller ett oberoende socialt nätverk. För att du skall kunna använda delar av tjänsten måste du ge oss vissa uppgifter om dig själv; uppgifter som Adhype AB ansvarar för att de används på rätt sätt. Denna sekretesspolicy redogör för den information som samlas in om dig, hur vi använder den, hur vi skyddar den och vilka alternativ du har när det gäller att välja vilken information du vill ge oss. Från 25 maj 2018, då EU-reglerna GDPR infördes, har Adhype AB infört principen att enbart behålla medlemskap som har visat aktivitet (inloggning eller liknande bekr¨ftelse) under de senaste 12 månaderna. Om du har frågor som rör våra rutiner om sekretess eller denna sekretesspolicy kan du skicka dem via e-post till: info@adhype.se
Mest diskuterade filmer
Once Upon a Time in Hollywood