Från Jokern till Warhol - Leto tar sig an ny legend

AndreasKällman 2016-09-22

Jared Leto är en av de mest mångfacetterade människorna i underhållningsbranschen just nu.

Han har fått sin beskärda del skarp kritik för sin senaste roll som Jokern i Suicide Squad, den filmen och hans roll i den kan man tycka vad man vill om, men gör inte misstaget att döma Letos skådespelarkapacitet baserat enbart på en kritiserad roll.
Leto har etablerat sig som en kraft att räkna med som skådespelare sedan tidigt 90-tal och kan stoltsera med roller i klassiska filmer som Den tunna röda linjen, Fight Club, American Psycho, Requiem for a Dream samt hans Oscarsvinnande roll i Dallas Buyers Club.

Och det är bara ett axplock av en karriär som nästan kan ses som en stilstudie i filmestetik och eklekticism (i ordets mest positiva betydelse).

Utöver skådespelare kan han även titulera sig som sångare, frontman och gitarrist i det världskända bandet 30 Seconds to Mars samt regissör till deras många musikvideor.

Leto kommer nu ta sig an en ny roll på flera sätt, han kommer både spela huvudrollen samt producera en kommande film om den legendariske konstnären Andy Warhol. Leto har tillsammans med producenten Michael De Luca köpt rättigheterna till Victor Bockris Biografi om Warhol "Warhol: The Biography".
Michael De Luca har en gedigen karriär som producent, med filmer som Boogie Nights, American History X, Magnolia och The Social Network i ryggen.

Andy Warhol var en konstnär som snabbt steg till världsstjärne-status under 60-talet med sina pop-konst målningar av "Campbell's Soup"-burkar och Marilyn Monroe. Han var även manager åt Lou Reeds, Rock and Roll Hall of Fame-invalda, band Velvet Underground under en lång period. Warhols konststudio "The Factory" var under 60 och 70-talet en viktig mötesplats för gräddan av New Yorks konstintresserade överklass och unga konstnärer.

Filmen har ännu ingen regissör ansluten till sig och inget premiärdatum har släppt än.

Vill du redan nu se någon av filmerna som har nämnts i artikeln kan du hitta dem här:
Den tunna röda linjen
Boogie Nights
American History X
Magnolia
The Social Network

Länkarna presenteras av vår partner Prisjakt.

Kommentarer (0)

Viktig information
Filmtipset.se tillhandahåller ett oberoende socialt nätverk. För att du skall kunna använda delar av tjänsten måste du ge oss vissa uppgifter om dig själv; uppgifter som Adhype AB ansvarar för att de används på rätt sätt. Denna sekretesspolicy redogör för den information som samlas in om dig, hur vi använder den, hur vi skyddar den och vilka alternativ du har när det gäller att välja vilken information du vill ge oss. Från 25 maj 2018, då EU-reglerna GDPR infördes, har Adhype AB infört principen att enbart behålla medlemskap som har visat aktivitet (inloggning eller liknande bekr¨ftelse) under de senaste 12 månaderna. Om du har frågor som rör våra rutiner om sekretess eller denna sekretesspolicy kan du skicka dem via e-post till: info@adhype.se
Mest diskuterade filmer
Aladdin