Har du missat de här filmerna? Se dem!

OscarEriksen 2018-10-05

Hela artikeln är en annons och går direkt till Filmtipsets vidareutveckling.
Det dyker upp en hel del filmer under året, det är förståeligt att man inte hinner se alla. En
del prioriteras bort, andra flyger under radarn och vissa hör man talas om men ser inte för
man tror inte att de kommer att vara bra. Oavsett vilken anledning du haft att inte se de här
filmer är det dags att tänka om och ge dem en ärlig chans!

Jumanji
Vi pratar så klart om den senaste versionen med muskelberget The Rock och komikern
Kevin Hart tillsammans Karen Gillan och Jack Black. Hela titeln är Jumanji: Welcome to the
Jungle
där det farliga spelet har gått från brädspel till ett gammalt tevespel. Karaktärerna
sugs in i spelet och måste följa spelets regler för att komma hem igen. Det är fortfarande en
blandning spänning med komik. Istället för de stora skämten från Robin Williams får vi
istället skratta åt charmen när en nervös spelfantast får chansen att vara den starka hjälten.
Jumanji har fått både bra och dålig kritik men deras skämtsamma attityd till spelvärlden,
specifik äldre äventyrsspel, når fram till majoriteten av publiken. Konceptet med Jumanji har
varit populärt sedan första versionen kom ut. Idag finns brädspelet Jumanji likaså ett
casinospel baserat på filmen.

The Lobster
Colin Farell har gått mot skummare roller på senaste tiden. Han har valt bort de snabba
actionfilmerna med samma premiss mot mer experimentella filmer som kan hjälpa eller
stjälpa hans karriär. En sådan film är The Lobster (Hummern) som har en minst sagt under
premiss: i framtiden är det stressigt att hitta kärleken, för om du inte hittar en partner inom 45
dagar förvandlas du till ett djur och förvisas till skogen. En blandning av normala blind dates
mot en bakgrund av dystopi och diktatur där folkets liv ligger helt i andras händer. Vi ska inte
säga så mycket mer om filmen än så, det vore att förstöra din upplevelse. Lek hipster för en
kväll och testa att se något du aldrig har sett tidigare.

Phantom Thread
Det finns nog ingen skådespelare som fått så många nominering och beröm som Daniel
Day-Lewis. Han är en metodskådespelare som går helt in i sina roller och kliver inte ur förrän
filmen är inspelad. I Phantom Thread får vi följa honom tillbaka till 50-talet där han är en
pedantisk och artistisk skräddare. Hans liv blir dock komplicerad och desto härligare när han
möter och förälskar sig i friare själ. Här ska du lägga lite extra fokus på musiken och tänk
djupare kring manuset. Försök att utläsa det som inte sägs mellan karaktärerna och bevittna
ett förhållande där själen som konstnär krockar med vardagen och vad som händer när man
försöker tygla någon som vill leva ett annat liv.

Kommentarer (3)

Premiärer