Betyg idag: 1 114 Besökare idag: 6 741

J.R.R. Tolkiens liv blir äntligen film!

AndreasKällman 2016-11-18 Bilden

John Ronald Reuel Tolkien, eller J.R.R. Tolkien som han är mer känd som, är en av världens mest kända och lästa författare. The Hobbit, The Lord of the Rings och The Silmarillion har tillsammans sålts i över 200 miljoner exemplar och hans böcker har gjorts om till nio filmer.

Tolkiens eget liv har dock aldrig fått "bio-pic"-behandlingen, vilket är förvånande med tanke på hur händelserikt och spännande hans liv var. Han föddes 1892 i nuvarande Sydafrika, flyttade med sin familj till England några år senare, stred i första världskriget, var kodknäckare i andra världskriget, var professor på flera universitet, etc - ett liv fyllt av väldigt filmiska erfarenheter, helt enkelt.

Nu är dock tiden kommen för en film baserat på hans liv, eller ja, delar av det i alla fall. Från hans födsel fram till slutet av första världskriget mer bestämt. Den perioden av hans liv som främst influerade hans literära verk och då han först började skriva seriöst.

Filmen kommer att regisseras av den brittiska regissören James Strong som tidigare har regisserat stora delar av serierna Broadchurch och Downtown Abbey samt filmen United.

Manuset till filmen har skrivits av Angus Fletcher efter över sex år av research och intervjuer kring Tolkiens liv.
Bob Shaye och Michael Lynne kommer producera filmen och ligger bakom stora delar av uppkomsten av filmen. Det var även Shaye och Lynne som till slut sa ja till att finansiera och producera Peter Jacksons Sagan om ringen-trilogi efter att Jackson i flera år hade letat finansiärer - ett projekt som då ansågs vara ett av de mest ekonomiskt osäkra projekten i filmhistorien. Trilogin drog till slut in nästan 30 miljarder kronor.

Filmen planeras att börja spelas in i slutet av 2017. Inga roller är satta än och det finns ännu inget releasedatum.

Kommentarer (0)

Premiärer