Betyg idag: 1 046 Besökare idag: 5 902

Jules4893 recenserar Allied

AndreasKällman 2016-11-30 Bilden

Allied tar oss till gränslandet mellan rätt och fel under krigstidens Europa. Här utmanas vi med en central fråga som kanske är filmens största styrka – kan man lita på den man älskar mest i livet?

År 1942 träffar den Fransk-Kanadensiska spionen Max Vatan (Brad Pitt), Marianne Beausejour (Marianne Cottillard) under ett uppdrag i Casablanca. När de senare gift sig, får Max som uppdrag att utreda henne som möjlig spion för nazisterna.

Allied är en lovestory av typisk art där våra huvudroller hamnar på två skilda sidor av en större konflikt. Vad som gör Allied spännande är att man mixat kärleksgenren med ”spion-films”- genren, och har på så vis skapat en intressant intrig. Tyvärr blir det för många distraktioner som tar fokus från just detta. De väldigt stereotypa birollerna och den nästan klichéartade gestaltningen av 40-talet drar ner trovärdigheten. Filmen känns patinerad och lite som en teater där ingenting händer på riktigt. Trots en fin kemi mellan Pitt och Cottillard, så känns även lovestoryn lite tillrättalagd. Hollywood inte verkar ha förstått att kärlek på 40-talet ser ut ungefär som kärlek på 2000-talet – inte som i en bok från Romantiken.

Vanligtvis är jag väldigt förtjust i Brad Pitt, men här är hans insats väldigt svag. Marion Cottillard fungerar okej men är också typecastad i en roll hon ofta spelar i andra filmer. På samma sätt har man också återanvänt skådisen August Diehl (Hobar) som nazistisk officer från Inglorious Bastards.

Styrkan i Allied är dock manuset och den intressanta intrigen. Ständigt står karaktärerna inför dilemman som vi har lätt att känna empati för. Men Zemeckis har gjort betydligt vassare filmer än denna, om inte annat så i Flight med Denzel Washington, här senast.

I slutändan blir dock Allied inte en film som stannar kvar. Kanske av den enkla principen – vi har sett det förr. Svag 3:a.

Jules4893

Kommentarer (0)