Betyg idag: 1 012 Besökare idag: 5 590

Jules4893 recenserar American Honey

AndreasKällman 2016-11-28 Bilden

För de som väntar sig en riktigt härlig roadmovie så lever American Honey upp till de flestas förväntningar. Vi tar oss genom fascinerande miljöer, mixat till musik, dans och kärlek. Den innehåller precis det en roadmovie ska innehålla och lyckas samtidigt med att skapa otroliga personporträtt.

American honey börjar när den 18-åriga Star beslutar sig för att ge sig ut på vägen med ett par unga resande magasinsförsäljare. Hon träffar Jake som tar på sig att lära upp henne i sina säljartekniker.

Mycket av den otroliga nerv som vi såg från Andrea Arnolds genombrott Fish tank (2009), finns i American Honey. Det är tydligt att hon går i kända vatten här med täta karaktärsskildringar och empati för undre medelklassen. Mest anmärkningsvärt är kanske filmens otroliga skådespelarprestationer. Shia LaBeouf (Jake) presterar kanske inte helt oväntat i topp. Men mest fascinerande är den kemi som skapas mellan honom och den sympatiska huvudrollen ”Star”, (spelas av debuterande Sasha Lane). Här ser vi kanske något av de hetaste sexscenerna på en bioduk på länge. Sasha är totalt ärlig framför kameran och jag känner med henne filmen igenom. Ännu mer spännande blir det av vetskapen av att Sasha hittades på spring break i Panama City beach. Vi vet sen tidigare att Andrea Arnold har en vana att ”Streetcasta” sina filmer ute på parkeringar, och här tar hon nytta av den talangen. Även filmens biroller är välspelade och får generöst med ”screentime”. Det skapar liv och säger samtidigt någonting om vår samtid.

När eftertexterna börjar ser vi ”A film by” – sedan samtliga skådespelare och filmarbetare som jobbat med filmen. Här är på något sätt Andrea Arnolds storhet – hon får alla medverkande att på något vis färga American Honey. Med ett litet team, sugs vi in i en känslosam berättelse, med mycket improvisation utifrån skådespelarnas egna liv. Allt totalt ofiltrerat framför kameran.

Tyvärr tappar filmen mycket av sin intensitet i dess längd. Scenerna går i nästan samma tempo och mycket vikt läggs på saker som inte direkt får ”payoff” senare. Personligen älskade jag att vara i den värld som Andrea Arnold skapat, men för 2 timmar och 40 minuter behöver man mer än så. Det finns risk att publiken börjar fundera över sina räkningar eller sina kvällsplaner istället för att hålla tankarna på filmen. Sammantaget är det dock en otrolig resa som lämnar avtryck långt efteråt.

- Jules4893

Kommentarer (0)