Snackisen med Johan Nordström

johansk8 2012-10-29

Anslaget i nya Bondfilmen är lysande. Pang på rödbetan i storyn samt lysande bilder och musik till förtexten. Jag älskar bra anslag.

En lyckad film behöver egentligen bara innehålla två saker. 1/ En tydlig konflikt. 2/ En upplösning av konflikten - som sker i slutet av filmen.

Vill man göra det lite svårare lägger man in något som på fackspråk heter anslag, brytpunkt och avtoning.

Viktigast är anslaget. Det sätter tonen för filmen och presenterar filmens konflikt på ett intresseväckande sätt.

Bland anslagsverktygen finns bland annat: ljudeffekter, filmmusik, kameravinklar, skådespel, klippning, repliker, karaktärer, tempo, känsla, miljöer, statister och specialeffekter.

Anslaget i Hajen (1975) lyckas på flera punkter. Förtexten levererades till undervattensbilder och epokgörande filmmusik. Efter förtexten skildras hur en nattbadande kvinna äts upp av en haj. Desperat försöker hon hänga kvar på en klockboj som ljuder ödesdigert samtidigt som vi ser vackra gryningsbilder från strandkanten.

I Pulp Fiction (1994) syns först en kort text om vad ordet ”pulp” betyder. Sedan introduceras två av filmens karaktärer (Honey Bunny och Pumpkin) på ett fik – som de strax efter rånar. Rutan blir svart och titeln fyller upp hela rutan samtidigt som Dick Dales låt Misirlou spelas.
Det anslaget satte inte bara tonen för filmen, utan för hela Quentin Tarantinos karriär.

När Alfred Hitchcocks Psycho (1960) hade premiär fick biografägarna instruktioner om att inte tillåta någon att komma in efter att filmen börjat. Då missade man anslaget.

Regissören David Lean tvingades tänka ut två anslag till mastodontrullen Lawrence of Arabien (1962). I mitten av den drygt tre timmar långa rullen fick biopubliken en paus. Del två inledde David Lean med att spela den pampiga filmmusiken av Maurice Jarre i tre minuter. Till svart duk. Regissören ansåg att anslaget gav rätt känsla men filmbolaget var rädd för att biopubliken skulle lämna salongen.

I nya Bondrullen Skyfall (2012) är anslaget traditionellt bondskt. En suverän jakt i högt tempo och därefter förtexter med läckra grafiska bilder. Filmens andra dramaturgiska element är inte speciellt lyckade – svaga brytpunkter, hackig stegring av konflikten och förutsägbar upplösning.

Men vad gör det? Första sju minuter var värt det.

Johan Nordström

Kommentarer (4)

Viktig information
Filmtipset.se tillhandahåller ett oberoende socialt nätverk. För att du skall kunna använda delar av tjänsten måste du ge oss vissa uppgifter om dig själv; uppgifter som Adhype AB ansvarar för att de används på rätt sätt. Denna sekretesspolicy redogör för den information som samlas in om dig, hur vi använder den, hur vi skyddar den och vilka alternativ du har när det gäller att välja vilken information du vill ge oss. Från 25 maj 2018, då EU-reglerna GDPR infördes, har Adhype AB infört principen att enbart behålla medlemskap som har visat aktivitet (inloggning eller liknande bekr¨ftelse) under de senaste 12 månaderna. Om du har frågor som rör våra rutiner om sekretess eller denna sekretesspolicy kan du skicka dem via e-post till: info@adhype.se
Mest diskuterade filmer
The Meg