Sportfilm: En genre för sig

Redaktionen 2018-11-05

Hela artikeln är en annons och går direkt till Filmtipsets vidareutveckling.
Det finns flertalet listor över vilka sportfilmer som är de bästa genom tiderna. ”Tjuren från Bronx” och ”Remember the Titans” hamnar ofta högt upp och det är någonting med sport som får oss att tända till.

Vad är det med dessa filmer som får oss att känna både tillhörighet och stolthet? Vi dyker ned i vad det är som gör att sportfilmer är så omtyckta, och givetvis kommer vi att lista några mycket sevärda filmer.

Svår men givande genrer

Hur kan en film som handlar om en unik idrottares liv eller om ett storslaget mästerskap gå fel? Faktum är att sportfilm är en av de svåraste genrerna att både regissera och spela. Filmer som handlar om en idrottares väg från botten till toppen sätter stor press på skådespelaren, som ofta bara har några veckor på sig att lära sig grunderna i sporten tillräckligt bra för att vara övertygande på film. Och det är just här som de mindre hyllade sportfilmerna brukar fallera. Det handlade inte om att manuset inte var bra – man kunde helt enkelt inte övertyga publiken att det man såg var på riktigt.

Det är egentligen ganska märkligt hur intresserade vi människor är av sport. Det är något som kan konsumera oss helt och som kan bli viktigare än allt annat. Vi tycker om att fördjupa oss i sportanalyser för att ta reda på varför en match gick som den gjorde. Vi tycker om att kunna spela på flera olika spelformat i betting när vi följer ett sportevent live eller direktsänt, vare sig det är antalet gjorda mål, vem som vinner, över/under, flexi, spread eller något annat. Vi gillar känslan av att förstå spelet och känna tillhörighet till spelarna eller spelaren – och samma känsla vill vi få när vi tittar på film.

4 hyllade sportfilmer

På senare år har det släppts flera filmer som skildrar särskilda händelser och idrottsstjärnors liv, och det kommer att komma ännu fler. Vi har listat några av de senaste favoriterna som definitivt är värda att se.

1. I, Tonya. Det här är en film som behöver en egen kategori. På ett mörkt, men humoristiskt sätt, porträtterar Margot Robbie konståkerskan Tony Harding, vars ex-man slog sönder hennes huvudrival Nancy Kerrigans knän. Filmen nominerades till tre Oscars och vann för bästa kvinnliga biroll.

2. Borg. Det här var en mycket efterlängtad film och den gjorde ingen besviken. Filmen handlar om Björn Borgs tenniskarriär från Södertälje till Wimbledon. Med i filmen är bland annat Stellan Skarsgård, Tuva Novotny och Shia LaBeouf.

3. Battle of the sexes. Den här filmen är löst baserad på tennismatchen som spelades mellan Billie Jean King (Emma Stone) och Bobby Riggs (Steve Carell) 1973. Filmen handlar om händelserna som ledde fram till matchen och om spelarnas privatliv.

("Emma Stone" (CC BY-SA 2.0) av Gage Skidmore.)

4. Eddie the Eagle. Det finns underdogs och så finns Michael ”Eddie” Edwards, aka Eddie the Eagle. Den här filmen porträtterar brittens väg till OS i backhoppning och det faktum att man aldrig, aldrig ska sluta att tro på sig själv.

Kommentarer (5)

Viktig information
Filmtipset.se tillhandahåller ett oberoende socialt nätverk. För att du skall kunna använda delar av tjänsten måste du ge oss vissa uppgifter om dig själv; uppgifter som Adhype AB ansvarar för att de används på rätt sätt. Denna sekretesspolicy redogör för den information som samlas in om dig, hur vi använder den, hur vi skyddar den och vilka alternativ du har när det gäller att välja vilken information du vill ge oss. Från 25 maj 2018, då EU-reglerna GDPR infördes, har Adhype AB infört principen att enbart behålla medlemskap som har visat aktivitet (inloggning eller liknande bekr¨ftelse) under de senaste 12 månaderna. Om du har frågor som rör våra rutiner om sekretess eller denna sekretesspolicy kan du skicka dem via e-post till: info@adhype.se
Mest diskuterade filmer
Once Upon a Time in Hollywood