Till djungeln igen - Lejonkungen kommer tillbaka!

AndreasKällman 2016-09-29

1994 var ett legendariskt år i filmhistorien. Forrest Gump, Nyckeln till frihet, Pulp Fiction, Léon, Hoop Dreams och Clerks är bara ett axplock av alla numera klassiska filmer som kom det året. Filmer som definierade sin respektive genre och innebar ett definitivt stilbyte i filmhistorien.

En film som markant kom att påverka ett flertal kommande filmer, i både sin egen genre och andra, var Lejonkungen. Disneys episka historia om lejonungen Simbas liv och äventyr. I lejonkungen avhandlades liv och död, tragedi och glädje, kärlek och hat. Filmen öppnade för riktiga mänskliga känslor och relationer, väldigt vuxna ämnen som hanterades väl nog för att filmen skulle bli en global hit och älskad av barn (och vuxna) världen över.

Lejonkungen kom att bli Disneys största hit någonsin och den filmen som drog in mest pengar världen över under hela 1994. Filmen satte dessutom nytt rekord som den animerade film som dragit in mest pengar, det rekordet höll sig i nästan 20 år innan det 2013 blev slaget av en annan Disneyfilm - Frost.

Lejonkungen kommer nu gå igenom samma behandling som bland annat Djungelboken och Tarzan har gjort senaste tiden. Den kommer göras om till en spelfilm, det vill säga, inte animerad. Bakom projektet ligger Jon Favreau, regissören som ligger bakom bland annat Iron Man 1 & 2 och nu senast, tidigare nämnda, Djungelboken. Favreau kommer regissera och producera filmen.

Inga skådespelare är knutna till filmen än och inget releasedatum har satt. Enligt källor kommer dock flera av originalfilmens klassiska låtar återanvändas, till exempel "Hakuna Matata" "Can you feel the love tonight" och "Circle of life".

Vill du se någon film som har nämnts i artikeln kan du göra det här:
Lejonkungen
Djungelboken
Tarzan
Iron Man
Iron Man 2

Länkarna presenteras av vår partner Prisjakt.

Kommentarer (5)

Viktig information
Filmtipset.se tillhandahåller ett oberoende socialt nätverk. För att du skall kunna använda delar av tjänsten måste du ge oss vissa uppgifter om dig själv; uppgifter som Adhype AB ansvarar för att de används på rätt sätt. Denna sekretesspolicy redogör för den information som samlas in om dig, hur vi använder den, hur vi skyddar den och vilka alternativ du har när det gäller att välja vilken information du vill ge oss. Från 25 maj 2018, då EU-reglerna GDPR infördes, har Adhype AB infört principen att enbart behålla medlemskap som har visat aktivitet (inloggning eller liknande bekr¨ftelse) under de senaste 12 månaderna. Om du har frågor som rör våra rutiner om sekretess eller denna sekretesspolicy kan du skicka dem via e-post till: info@adhype.se
Mest diskuterade filmer
Aladdin