Tv-kolumn 12-18 maj

NtoNW 2017-05-12

Att välja film är lite som att gå på en lokal restaurang och titta på menyn. Det mesta ser gott ut när man läser om rätterna, men man vet inte om det passar just en själv. Därför lägger jag upp veckans filmtips lite som en meny. Jag delar upp filmerna i Ā la carte, vilket innebär en film med lite mer kvalitet i och mer tuggmotstånd. Den andra delen blir då Dagens och är en mer lättsmält historia som kanske passar fler. Vad har jag för mål med detta, då? Jo, vi är alla lite olika och vissa vill se en tänkvärd film som sitter kvar i skallen veckovis, medan andra vill ha ren underhållning som njuts för stunden. Jag är nog lite av båda själv, mest beroende på hur trött jag är. Genom att ge er möjlighet att välja på detta sätt så hoppas jag att filmmåltiden också blir rätt.

Fredag

Dagens: Abraham Lincoln var inte bara presidenten som avskaffade slaveriet, han var också en erkänt stark vampyrjägare. Denna mindre kända del av hans liv får vi se mer av i denna realistiska rulle, vilken är snudd på dokumentär. Han får uppdraget att helt utrota vampyrerna från USA:s yta. Hur han lyckas med det får vi reda på i denna film, byggd på en sann händelse. Förresten ska ni inte tro på allt jag skriver....
Abraham Lincoln: Vampyre Hunter (21:00 på TV6)

Ā la carte: Gillian Armstrong är den australiensiska regissör som gav oss klassikern Min lysande karriär (1979). Det var hennes debut som långfilmsregissör och vilken debut det var. Filmen vann mängder med priser och blev nominerad till en Oscar. Sedan lyckades aldrig Armstrong leva upp till sitt rykte. Filmen vi ska se i kväll är en klassiker på annat sätt - vi följer en ung skotsk kvinna (Cate Blanchett) och hennes äventyr i franska motståndsrörelsen under andra världskriget. Trots att filmen inte vann några priser är den väl värd att beskåda, inte minst för Blanchetts passionerade spel.
Charlotte Gray (21:45 på SVT2)

Lördag

Ā la carte: Jag gillar verkligen Ridley Scotts filmer. Favoriten är nog Bladerunner som Scott gjorde redan 1981. I den kämpar Harrison Ford mot Rutger Hauer så det står härliga till. En annan kämpe är Ripley - och då talar jag inte om någon amerikansk vän utan om allas vår Sigourney "Ripley" Weaver. Detta är dessutom en film som handlar om vikten att ha koll på vad man får i sig. Annars kan det gå illa. Vad filmen heter? Det har jag glömt! Men skeppet heter Nostromo. Denna film fungerar också som Dagens.
Alien (23:40 på TV6)

Söndag

Dagens: Han är rödhårig, animerad och begiven på äventyr. Jo, ni vet nog vem det är. Med sin hund och sin kapten så åker han på skattjakt för att hitta kaptenens förfaders guldpengar i ett sjunket fartyg. En ordentlig äventyrshistoria för oss med barnasinnet i behåll. En av de snyggaste animerade filmer jag har sett. Dessutom regisserad av Steven Spielberg.
Tintins äventyr: Enhörningens hemlighet (14:50 på TV3)

Ā la carte: Kanalerna ger inte upp Ridley Scott, vilket är förståeligt eftersom premiären på den nya Alien: Covenant är satt till den 17 maj (alltså på onsdag). För att inspirera många att se den så visar TV3 hans näst senaste Alien-film. I den följer vi besättningen på rymdskeppet Prometheus, som reser till universums mörkaste plats för att söka mänsklighetens ursprung. Så står det i alla fall på baksidan av mitt Blurayfodral. Sedan måste jag citera originaltexten på engelska, eftersom den gör sig bäst då: "But what they find could threaten all life on Earth". Huh, vad det låter läskigt! Och vi får reda på allt, eftersom det står på framsidan - "Questions will be answered...". Så nu är det bara att ställa in Alien-glasögonen på rätt våglängd och spana in
Prometheus (21:00 på TV3)

Måndag

Dagens: Vi startar med en riktig kultfilm om boxaren Rocky Balboa på väg mot berömmelsen. Det är inte så lätt att bli berömd som han tror och han får ägna sig åt halvskumma affärer under tiden. Rockys tränare, vi hade kunnat ägna en film åt honom också, men den finns väl redan (Swing it, Magistern!), får Rocky att förstå att han måste ägna all sin tid åt träning för att bli mästare. Blir han champion, då? Ni kan ju gissa själva. Rocky spelas självklart av Sylvester Stallone, som även skrev manuset.
Rocky (21:00 på TV12)

Ā la carte: Alla borde någon gång se en film av Alf Sjöberg, allra helst Hets eller Fröken Julie. Idag ser vi en annan film; en film som handlar om en revolution i Manchuriet och dess följder. Det låter väl inte som en svensk film från 1940-talet? Inte heller att en handelsman och en ingenjör byter identitet strax innan affärsmannen dör. Varför gör de det? Detta mysterium bygger på en roman av Mälarpiraterförfattaren Sigfrid Siwertz. Har man problem att fransmännen pratar svenska med brytning så ska man kanske inte se filmen. Men kunde Hollywood så kan vi.
Hem från Babylon (14:25 på SVT1)

Tisdag

Dagens: Jo, jag vet! Det här är inte nån bra film - men väldigt underhållande. Hollywood tänkte så här: "jag vet, vi slänger ihop tre coola tjejer och låter dem vara tuffare än de manliga skurkarna och så kallar vi dem änglar. Hur kul som helst. Och så har vi fyllt jämställdhetskvoten för hela året". För säkerhets skull slängde de in Bill Murray som comic relief, så folk inte trodde att det var en allvarlig film. Underhållande är det i alla avseenden, om man nu klarar av att bortse från fånigheten.
Charlies änglar (21:00på TV3)

Ā la carte: Llewyn Davis är en ung folksångare på gränsen att slå igenom. Året är 1961 och vi följer honom till Greenwich Villages folkscen. Problemet han har är att hans vilja att slå igenom inte stämmer överens med hans sätt att vara. Han är helt enkelt odräglig. Vad kommer att hända först - blir Llewyn medveten om att han måste ändra sig eller kan han bli populär ändå? Eller inget av det? De som får Dylanvibbar av det här är nog inte helt fel ute. En film av bröderna Coen och här håller de sig mer nära verkligheten än normalt.
Inside Llewyn Davis (22:55 på SVT1)

Onsdag

Dagens: Will Ferrell är alltid Will Ferrell. Efter denna sanning vill jag berätta om filmen där en sångare tar alla besparingar för att starta ett eget basketlag. Drömmar blir ju aldrig mer än drömmar om man inte förverkligar dem. Självklart blir laget sämst i ligan och svårigheterna hopar sig. Kommer laget överhuvudtaget att överleva? Sedan dyker den nye tränaren upp. Kan han rädda laget? Men Will Ferrell är ju alltid Will Ferrell. Vilket är sant.
Semi-Pro (21:00 på TV6)

Ā la carte: Hur ofta ser man ett brasilianskt drama i tv? Inte så ofta, så nu passar jag på att skriva om en film jag inte ens sett. Lite av melodram verkar detta vara - och det är ju något som Brasilien ofta producerar. Vem minns inte telenovelan Kärlek och svek? Leonardo är tonåring och blind, vilket gör att han känner sig både beroende av andra och något mobbad. Hans bästa vän Giovana blir ganska irriterad när hon ser hur Leonardo förändras när Gabriel dyker upp i klassen. Han släpper beroendet av andra och släpper loss i ett fullt liv. En berättelse som sätter igång tårflöden, enligt vad jag har läst. Den missar i alla fall inte jag.
Varje gång jag ser dig (13:25 på SVT1)

Torsdag

Dagens: Det är en dödssynd att missa australiensaren Mel Gibson i kilt och när han försöker prata skotska. William Wallace blev en skotsk nationalhjälte under 1200-talet. Han var tvungen att fly från Skottland när hans far dödades. Fylld av hämndbegär återkommer han till sin hembygd för att så småningom stå för avgörande insatser i War of Independence. Detta var en revolt mot Englands tyranniska styre i norr. För att få spela i den här filmen så var Gibson tvungen att regissera den själv. Fast han gjorde nog rätt där - filmen vann 5 Oscars, bland annat för bästa regi.
Braveheart (21:00 på TV8)

Ā la carte: För mig, som har sett film sedan 1970-talet är denna klassiker välkänd. Första gången pjäsen La Cage aux Folles filmatiserades blev den en succé som spreds över hela världen. Sedan dess har man gjort andra versioner på pjäsen, som Birdcage - lånta fjädrar med Robin Williams. I denna franska "original"-version får vi följa Laurent, som berättat för sin far att han har träffat den perfekta kvinnan och att de nu är förlovade. Han glömde dock att berätta för sina ultrakonservativa föräldrar att "kvinnan" egentligen är en man och heter Albin. Dessutom är Albin drag-queen. Frågan är om pjäsen/filmen fortfarande håller eller om den känns daterad (eller kanske till och med kränkande). Den blev i alla fall väldigt populär i Sverige, trots det svenska namnet.
Får jag presentera: min mamma, herr Albin (00:55 på Kanal 5)

Så har denna veckas tv-kolumn kommit till vägs ände. Fast det kommer ju alltid en ny vecka, som i filmskribenternas ögon börjar på fredagar. Då får ni en ny och rykande färsk tv-kolumn serverad på samma gamla plats.

Kommentarer (0)

Premiärer