Tv-kolumn 13-19 januari

NtoNW 2017-01-13

Den fina gamla tv-kolumnen är återigen här. Man kan undra om det verkligen behövs en kolumn för filmer på tv. Ja, säger jag, eftersom det visar sig att folk tittar mer på film på tv än nånsin. Det är skönt att luta sig mot tv:n när det gäller att upptäcka nya filmer; sådana vi inte hade tänkt se eller helt enkelt glömt av att de fanns. Eller återupptäcka en gammal favorit. Här kommer förslag på filmer att se närmaste veckan.

Fredag

Hittar man en hemlig ingång till John Malkovichs hjärna bakom kopieringsapparaten så måste man väl göra nåt av detta. Så tänker i alla fall marionettartisten Craig (John Cusack), som har tagit ett kontorsjobb för att få pengarna att räcka till. En helt galen film som man inte alls vet vilken väg den ska ta. Sånt gillar jag!
I huvudet på John Malkovich (21:45 på SVT2)

Varför görs det inte fler kupper mot stora finansinstitut, kan man undra. Åtminstone undrade Spike Lee det och gav oss en spännande heist-film med mängder av kända skådisar. Här bryter man sig in i Manhattan Trust, en av de största instituten. Men vem katten är Dalton Russell egentligen? Det får man reda på om man tittar på filmen.
Inside Man (22:00 på TV8)

Kommer man hem vid 3-tiden på natten efter en trevlig stund på stan så kan man avsluta firandet med Peter Sellers. Här hans kanske mest ihågkomna rollfigurer, kommissarie Jacques Clouseau. Dennes alternativa metoder ser kanske inte helt välplanerade ut, men slumpen ger honom till slut alltid rätt. Detta är en perfekt film att ha i huvudet när man ska till att slumra in.
Rosa Panterns hämnd (03:25 på TV4)

Lördag

Dustin Hoffman har nominerats sju gånger till en Oscar som bästa skådespelare och vunnit två gånger. Den första gången är i familjedramat Kramer mot Kramer (1980) och den andra gången var i kvällens film. Den handlar väl egentligen om relationen mellan den cyniske Charlie (Tom Cruise) och hans autistiske bror Raymond (Hoffman), men Dustin tar över varje scen han är med i. Till historien hör att Raymond har ärvt deras fars alla pengar och att Charlie är på jakt efter dem. De ger sig ut på en lång resa tillsammans - en resa ingen ska glömma. Vem är då Rain Man? Jo, det är Raymonds tolkning av sitt eget namn.
Rain Man (20:00 på Sjuan)

Spike Jonze är en härlig regissör som gör vad som faller honom in. Han gör dokumentärer, kortfilmer och spelfilmer om vartannat. Vi har tidigare i veckan sett hans galna I huvudet på John Malkovich och nu är det dags för hans senaste långa film. Joaquin Phoenix spelar Theodore som lever i ett framtida Los Angeles där han skriver känsliga brev åt människor som har svårt för detta själva. Han får nys på ett nytt operativsystem som nästan är mänskligt och blir alltmer fascinerat av detta. Lite HAL-vibbar där, inte sant!
Her (23:15 på TV3)

Söndag

Så är vi åter tillbaks i den klassiska söndagslunken då det gäller film på tv. Någon James Bond, någon Marvel och ett par uppföljare till populära förstafilmer. Jag väljer två, eller rättare sagt, fyra filmer. Alla i samma kanal. Först ut är en animerad film där vi först får möta de senare så populära Minionerna. Mästerskurken Gru är nog inte så elak som han verkar vid första anblicken. Han uppfostrar tre flickor att hjälpa honom begå den största kuppen genom tiderna. Fast vem det är som uppfostrar vem kan man ju undra.
Dumma mej (14:30 på TV3)

Sedan visar samma kanal alla tre filmerna i en klassisk tidsreseserie. Om jag kopierar första meningen i Filmtipsets sammanfattning av filmen så blir det så här: "För att komma undan ett gäng terrorister hoppar Marty in i en sportbil, som visar sig vara en tidsmaskin." Om man inte vet vad det är för något så har man missat att hänga med i filmernas värld de senaste 32 åren. Marty kommer att möta sina föräldrar och märker snart att allt inte är som det ska emellan dem. Detta måste fixas till! Mer än så behöver man inte veta för att sugas in i den första filmen och denna tycker jag det räcker att se. De andra är egentligen bara upprepningar av den första. Men för säkerhets skull kommer alla filmerna efter varandra. Så om man inte har något att göra på söndagskvällen, så...
Tillbaka till framtiden (16:30 på TV3)
Tillbaka till framtiden del II (18:55 på TV3)
Tillbaka till framtiden del III (21:00 på TV3)

Måndag

Allan Edwall, Margaretha Krook och Jarl Kulle i samma film kan väl aldrig gå fel? Har man dessutom ett underlag skrivet av den underfundiga humorns mästare, Fritof Nilsson Piraten, så har man hittat ett vinnande recept. Så tyckte i alla fall 1969 års recensenter. Och jag är böjd att hålla med dem - ett lågmält komiskt drama om bokhandlare Jakob (Edwall), som gifter sig med den ståtliga madame Arbel (Krook) som i sin tur just kommit tillbaks till sin hemtrakt. Hon har varit i Frankrike och kommer hem som en rik dam. Stämmer verkligen den livshistoria hon berättar för Jakob och de andra i byn? Kanske inte helt och när sanningen uppdagas blir livet inte sig likt för Jakob och resten av badarsällskapet.
Bokhandlaren som slutade bada (14:25 på SVT1)

Clint Eastwood har under 2000-talet hittat en massa olika genrer som han kan utöva sitt gedigna filmhantverk på. Det mesta handlar dock om thrillers, fast med en hel del olika teman. I kvällens rulle så handlar det om rasism, grunden till denna och att det inte alltid är så lätt att hålla på sin främlingsfientliga hållning när man börja lära känna människan bakom. Walt Kowalski är en gammal krigsveteran som verkligen hatar asiater, allt sedan hans år i Korea. Lite otur är det då att han får just asiater som grannar. Ännu mera otur är det att grannarnas son hamnar i ett kriminellt gäng som kräver att han ska stjäla Walts Gran Torino. Jag var tvungen att googla upp Gran Torino - var det en hund, en värdefull krukväxt eller....? Det var en sån här.
Gran Torino (21:00 på Kanal 9)

Tisdag

Såhär på tisdagskvällen skulle det sitta fint med alienactionäventyr efter ett videospel, helst med Alexander Skarsgård och Rihanna i huvudrollerna. Tycker man så så har man en ofattbar tur, eftersom det är just det som händer denna kväll. Det börjar med aliens som dyker upp ur havet, sedan kastar nån eldbollar och sedan händer det ännu mer. "From Hasbro - the Company That Gave You Transformers". Mer behöver inte sägas. Förutom att det inte är Michael Bay som har gjort filmen.
Battleship (21:00 på TV6)

Så vill jag slå ett slag för en film i SVT:s Nattbio - en film som jag inte har sett sedan jag var medlem i Borås Filmstudio. Och det var många år sedan. Det enda jag kommer ihåg att det var en film som grep mig starkt. En regissör som är trött på sina lättviktiga komedier ger sig ut på en resa i USA förklädd till luffare. Han upptäcker snart att livet är så mycket rikare bland den fattigare delen av människorna än han någonsin hade tänkt. En film gör att man tror på det goda hos människan, vad jag kommer ihåg. Det är ok att gråta till denna rulle.
Med tio cents på fickan (22:55 på SVT1)

Onsdag

För er som är sugna på en alldeles ny film av Jörn Donner så blir ni inte besvikna idag. Onsdagens SVT-matiné är en film om ett teatersällskap eller, om man så vill, om företagsledaren Armi Ratia. Hon grundade ju den oerhört framgångsrika designföretaget Marimekko och visade sig vara en särdeles modig och gränslös kvinna. Hur hennes liv hänger ihop med teatersällskapet får man reda om man ser filmen.
Armi lever! (15:15 på SVT1)

Robert Redford i fängelse! Denna rubrik är sann, åtminstone i filmens värld. Här heter han general Eugene Irwin och åker in i fängelset efter krigsrätt. Det hade dock inte varit så spännande om inte fängelset styrts av en direktör med lite väl hårda nypor, spelad av James Gandolfini. Han verkar också ha ett osedvanligt snett öga riktat mot Eugene, som börjar mana andra att sätta sig upp mot direktörens hårda attityd. Vet man hur det kommer att gå? Kanske, eftersom den är lite förutsägbar. Men då kan man ju alltid kalla sig för en god siare.
The Last Castle (21:00 på Kanal 9)

Torsdag

Jag har precis lyckats bli av med de sista minnena av Roland Emmerichs mastodontpekoral 2012 då en ny film av denne mästare (obs! ironi) drabbar mig. Låt mig se vad IMDb säger om handlingen: "While on a tour of the White House with his young daughter, a Capitol policeman springs into action to save his child and protect the president from a heavily armed group of paramilitary invaders". Mmm, kan ju bli spännande, fast hur spännande kan det bli med Channing Tatum i huvudrollen? Och Jamie Foxx karriär har gått från Ray Charles till president Sawyer. Får väl bli en kväll i spänningens tecken, då.
White House Down (21:00 på TV6)

En fransk trollkarl kommer till Skottland i sitt sökande efter arbetstillfällen. Han känner att det blir alltmer svårt att leva på sitt yrke i konkurrens av bl a rockband. Ja, det är om 1960-talet filmen handlar. En tragikomisk stund utlovas med denna franska animerade film som bygger på ett manus av självaste Jacques Tati. Regissören, Sylvain Chomet, har tidigare kultklassikern Trion från Belville på sitt samvete.
Illusionisten (22:20 på SVT2)

Så har denna veckas tv-kolumn kommit till vägs ände. Fast det kommer ju alltid en ny vecka, som i filmskribenternas ögon börjar på fredagar. Då får ni en ny och rykande färsk tv-kolumn serverad på samma gamla plats.

Kommentarer (0)

Premiärer