Betyg idag: 1 366 Besökare idag: 6 034

Tv-kolumn 14-20.7

Antti 2017-07-14

Helst av allt skulle jag ha velat sitta ute på min villa, eller på sommarstugan som ni säger i Sverige, och tittat ut mot havet medan jag skriver detta. Men istället sitter jag i min lägenhet i stan, där den enda utsikten jag får är mot min grannes köksfönster i höghuset mittemot. Tragiskt inte sant? Men inte lika tragiskt som det öde som väntar flertalet huvudpersoner i de filmer som visas den här veckan. Melpomene, också känd som tragedins musa, tycks ha haft ett finger med i spelet i flertalet filmer. Men för att inte dra ner er i samma träsk som jag sitter i, ska jag försöka väga upp detta med några lättsammare filmer också.

Fredag

Vi börjar med att köra fullt ut i och med Michael Hanekes Amour (SVT2, kl. 21:45). Det kan nämligen inte bli mycket värre än detta, för det gör ont ända in i själen att se två älskande människor slitas ifrån varandra i och med den enas sjukdom. Samtidigt är det ändå en mycket vacker och ärlig film som är väl värd er tid.

Lördag

Om gårdagen spenderades i misär kan man få en snabb överdos av humor i form av The Mask (Sjuan, kl. 21:55), innan man zappar över till vad jag ser som kvällens huvudfilm. Men låt inte humorn lura er, för humor är oftast enbart ett sätt att täcka över mörker och smärta.

Svart humor är också något som genomsyrar Huvudjägarna (SVT1, kl. 23:20). Denna film baserad på en roman av Jo Nesbø handlar om den framgångsrike rekryteraren Roger som ser ut att leva det perfekta livet, trots att han bara är 1,68 lång. Det är bara det att den fasad som Roger målat upp befinner sig något över vad han har råd att upprätthålla, varför han har ett extraknäck som konsttjuv i ständig jakt på tavlor att stjäla från sina klienter.

Söndag

Vill man ha något lättsamt kan The Lone Ranger (Kanal 5, kl. 21:00) säkert funka. Den följer ett fungerande koncept och gillade man de första Pirates of the Caribbean-filmerna är chansen stor att man också gillar denna. Johnny Depp spelar åter en något skruvad karaktär, medan Armie Hammer försöker sig på att ikläda sig den något motvillige hjälterollen i denna Western om en återuppväckt revolverman och hans följeslagare.

Gothams mörke riddare arbetar däremot oftast ensam och finns enbart till som en följd av den tragiska kvällen som såg Bruce Waynes föräldrar nedskjutna inför hans ögon. Batman slår hårt mot hårt, men har ändå en gräns för hur långt han kan sträcka sig. Men i The Dark Knight hotas Gotham av Jokern, som är ute för att visa att alla innerst inne är korrumperade, även Batman. Visas på TV12, kl. 22:00.

Måndag

Tv-tablån gapar nästan tom, men den sedvanliga matinén finns det ändå alltid rum för. Tärningen är kastad (SVT1, kl. 14:20) följer deckarförfattaren Jerk Domare som är i ständig jakt efter nya intriger och idéer. Men när ett riktigt mord överensstämmer med en av hans idéer blir han däremot själv en av de misstänkta.

Tisdag

Det är konstigt hur många filmer det finns om människor som tycks ha allt, men som ändå inte är lyckliga i sin tillvaro. Liksom huvudjägaren Roger har David Aames i Vanilla Sky allt. Dessutom är väl inte heller Tom Cruise som spelar David mycket längre än 1,68 för den delen heller. Den ena olyckan följer däremot den andra och snart vet man varken ut eller in. En surrealistisk filmupplevelse utlovas på TV12, kl. 23:00.

Om ni orkar vänta en kvart kommer däremot The Babadook på SVT1, kl. 23:15. Och denna ser jag som veckans mest intressanta film, så om ni bara ska se en film rekommenderar jag absolut att ni ser denna. En psykologisk rysare om en ensamstående mamma och hennes son som är övertygad om att det lurar ett monster i deras hus. Trots sin rädsla envisas sonen ändå med att hans mamma natt efter natt skall berätta sagan om ”The Babadook”.

Onsdag

Det är lätt hänt att man blir kritisk till sångare som försöker sig på att skådespela, men nu som då finns det de som lyckas. Frank Sinatra var en av dessa multitalanger och i Attentatorn som visas på SVT1, kl. 15:05 bevisar han detta. I denna film spelar Sinatra en yrkesmördare som är ute efter Amerikas president. Tio år efter filmens utkomst skedde däremot ett riktigt mord på en president, då JFK fick sätta sitt liv till, varpå den här filmen inte fick visas i Amerika för att bra tag framöver. Detta på grund av att man såg likheter mellan Sinatras karaktär och Harvey Lee Oswald.

Torsdag

Att vilja rätta till sitt liv blev något av ett sidotema den här veckan, men Tim i About Time (TV8, kl. 21:00) har något som både Roger och David saknade. Tim har nämligen förmågan att resa tillbaka i tiden. Och denna förmåga använder han för att rätta till både sitt eget liv, men också livet för de han bryr sig om. Hans största hopp är ändå att vinna Marys hjärta, men kärlek visar sig vara betydligt svårare att fixa.

Sist ut är Rocky Balboa (TV4, kl. 22:30). Jag vet däremot inte vad som är mer tragiskt. Att Rocky från 1976 fått en hel drös med uppföljare och nu senast en spinoff i form av Creed, eller att jag faktiskt fortfarande finner dem underhållande. Det är något med historien om en underdog som får mig att hoppa till i soffan, men efter x-antal filmer vet jag inte längre varför jag köper att Rocky skulle vara en underdog.

Hoppas ni hittade vad ni sökte i utbudet av filmer. Nästa tv-kolumn kommer den 21.7.

Kommentarer (0)

Premiärer