Betyg idag: 1 276 Besökare idag: 5 017

Tv-kolumn 26-29.12

Antti 2016-12-26

Vi mårar åpå! Måra är ett fenomenalt ord, men då det kan ha lite olika betydelser beroende på var man rör sig kanske jag måste precisera mig. Här i Österbotten (nu rör vi oss alltså i Finland) används måra främst i betydelsen att göra något mödosamt, d.v.s. i egen takt. Kanske lite som man skulle kunna beskriva arbetet på Filmtipsets tv-kolumn för tillfället. Sakta men säkert har vi återigen dykt upp.

- Ho gaar e tå?
- Nå, vi mårar åpå!

Måndag

Att måra kan dessutom betyda att mala något till smulor, något som är en vanligare användning av ordet i mina hemtrakter. Vi äter till exempelvis morosåsin med vår spaghetti, kanske i Sverige mer känt som köttfärssås. Det är däremot inte morosåsin som Lady och Lufsen blir bjudna på under deras romantiska middag, utan de får istället frikadeller till sin spaghetti. Ovanstående scen har säkert alla sett i Kalle Ankas jul, men för de som vill se resten av filmen ges möjligheten på SVT1 kl. 15:45.

Annars visas det en hel del av Ingrid Bergman under de här dagarna. Rättare sagt en film per dag, så nu ges det en ypperlig chans att se ikapp hennes filmografi. Först ut är den av Ingmar Bergman regisserade Höstsonaten på SVT2 kl. 21:30, där Ingrid Bergman spelar en berömd konsertpianist som återvänder hem för att möta de döttrar hon lämnat efter sig i sin jakt på berömmelse.

En annan som drömmer om att lämna sitt hem för ett bättre liv är Joseph (Tom Cruise) i Drömmarnas horisont på TV3 kl. 00:50. Istället för att riskera att hängas för ett brott han begått flyr han från Irland till Amerika med den jämnåriga grannflickan Shannon (Nicole Kidman). De delar drömmen om att förhoppningsvis kunna komma över lite land i den stora landrusningen i Oklahoma 1893.

Tisdag

Dagens film med Ingrid Bergman är det svenska dramat Dollar från 1938 som visas på SVT1 kl. 15:50. Filmen kretsar kring tre problematiska överklassäktenskap, där alla känner alla och verkar ha någon form av romantiskt förhållande med varandra. Det är alltså uppgjort för trassel när dessa bestämmer sig för att bege sig till Åre för en skidsemester tillsammans.

Trassel råkar även vara namnet på en Disney-film som kretsar kring den vackra Rapunzel. Ni vet den där tjejen med det långa håret som bott hela sitt liv i ett torn. De som känner till den gamla sagan kan kanske räkna ut hur det slutar, men jag tror nog att den kan bjuda på en del överraskningar även för den mest belästa. Se den på Kanal 5 kl. 18:05.

För de som tycker om filmserier kan den här dagen välja att haka på Sällskapsresan (TV4 kl. 21:30), Sagan om ringen - härskarringen (Sjuan kl. 21.00), eller Mission: Impossible (TV4 kl. 00:05). Då har ni åtminstone era kvällar räddade för ett bra tag framöver. Jag tror däremot inte att dessa kräver någon längre presentation.

Onsdag

Anledningen till att jag lyfter fram måra är att jag ikväll kommer att fara på teater för att se en pjäs med just titeln ”Vi mårar åpå!”. De som inte kan göra mig sällskap har däremot följande alternativ att välja på i hemmasoffan utöver de sedvanliga uppföljarna.

Casablanca. Kanske Ingrid Bergmans mest minnesvärda framträdande visas på SVT1 kl. 15:25. Filmen utspelar sig mitt under andra världskriget i Casablanca, där Rick Blaine (Humphrey Bogart) äger det hetaste stället i stan. Allt är frid och fröjd tills en kvinna från hans förflutna dyker upp på hans bar. Det är en minnesvärd film, men jag kommer alltid förknippa den med minnet av när jag skulle se denna på en lokal biograf, och hur besviken jag blev när jag märkte att biografen använde sig av en billig kopia från nätet.

Djävulen bär Prada. Meryl Streep är inte någon personlig favorit, men hon tycks ha förmågan att hyllas för alla roller hon gör. Hon skulle säkert kunna spela en sten i en skolpjäs och ändå bli nominerad för en Oscar, så det är kanske inte så konstigt att hon även fick en nominering för rollen som den djävulska chefredaktören Miranda Priestly. Hur djävlig hon är kan ni se för er själva på TV3 kl. 21:00.

Torsdag

Nostalgi är väl annars lämpligt den här tiden av året och Hugo Cabret är fylld av just detta. En hyllning till filmens värld fylld av fantastiska miljöer och intressanta historier, regisserad av ingen mindre än Martin Scorsese. Se den på TV4 kl. 11:30.

Mer allvarlig är En kvinnas ansikte med Ingrid Bergman som den kriminella Anna Holm som specialiserat sig på utpressning. Hon tar ut sin vanställdhet på andra, men en plastikkirurg vill ge henne ett nytt ansikte och således en ny chans i livet. Visas på SVT1 kl. 15:25.

Modig berättar sagan om den skotska prinsessan Merida som gillar att vara ute i skogen och jaga. Kanske inte den typiska bilden av en prinsessa, men likaväl förväntas hon följa traditionen och välja en av tre prinsar att gifta sig med. Merida har däremot andra planer och bestämmer sig för att rymma för att slippa pressen. Det är versionen med svenskt tal som visas på Kanal 5 kl. 18:10 och de svenska rösterna görs av bland andra Amy Diamond och Allan Svensson.

Sist ut är den biografiska filmen Järnladyn, där vi får se Meryl Streep som Margaret Thatcher. Och surprise, surprise! Meryl Streep blev även här nominerad för en Oscar, men den här gången gick hon till och med hem med en statyett. Det var annars en sovjetisk journalist som gav Thatcher smeknamnet "Järnladyn", men detta och mycket mer kanske ni får reda på om ni ser filmen på SVT1 kl. 22:00.

Vilken är annars er favoritfilm med Ingrid Bergman, eller fick ni kanske rent av en ny favorit under mellandagarna? Har ni dessutom någon egen användning för ”måra” kan ni ju också lämna en kommentar. I annat fall återkommer tv-kolumnen på fredag.

Kommentarer (1)

Premiärer