Tv-kolumn 26.5-1.6

Antti 2017-05-26

”Den som kontrollerar det förflutna kontrollerar framtiden. Den som kontrollerar nutiden, kontrollerar det förflutna” – George Orwell, 1984

Ni kanske börjar bli trötta på att läsa de här orden, så pass väl citerade som de ändå är. Men det är inte utan orsak som de repeteras, trots att 1984 inte är någon vidare bra bok till att börja med. Vissa böcker och filmer får nämligen ett symbolvärde som överstiger deras egentliga värde. Men det var inte detta jag tänkte tala om, utan skildringar av historien. För den här filmveckan bjuder nämligen på en riktig historielektion, där vi får bekanta oss med såväl förfluten tid som vår möjliga framtid.

Fredag

Vi börjar i det glada 20-talet, då ekonomin och kulturen blomstrade och tron på framtiden var stor. Det finns alltså mycket att gotta sig i och Baz Luhrmann har verkligen tagit ut svängarna i Den store Gatsby. Vi bjuds på extravaganta fester där flappers och dandies dansar till modern musik. Men när historien i sig själv inte bär är det bra att ha något att åtminstone vila ögonen på. (Kanal 5, kl. 21:00).

Efter detta förflyttar vi oss nästan tvåhundra år tillbaka i tiden för filmen Amistad. En film om ett slavuppror på ett skepp på väg till en plantage i Karibien. En symbolisk händelse som tillskrivits en stor betydelse för att slaveriet slutligen avskaffades i USA. Filmen är sevärd och ett bra exempel på hur filmer ofta kan framkalla större känslor hos oss än om vi enbart skulle läsa om det i historieböckerna, men också ett exempel på hur det ibland är bättre att inte förtälja hela historien. (Sjuan, kl. 00:00).

Så var det då det där med dystopiska framtidsskildringar. Det finns gott om dem och ofta speglar de sin samtid. Mad Max kom ut kort efter oljekrisen 1973 och det är svårt att inte se hur detta gav upphov till åtminstone lite av filmen. Vi får däremot inte veta särskilt mycket kring vad som gått snett i världen, men detta är en av filmens styrkor enligt mig. (Kanal 9, kl. 00:00).

Lördag

En annan och oftast farligare form av historia är nostalgi och detta finns det gott om av i Röjar-Ralf. Däremot i en mer ofarlig variant i form av retro-spel, så är man uppväxt med Atari, Sega och Nintendo har man mycket att hämta här. Vi är däremot vana vid att vara i kontroll när vi spelar ett spel, men vad om tv-spelskaraktärerna också har känslor? Vad om Mario skulle bestämma sig för att han inte längre bryr sig om prinsessan Peach och istället sticka ut på en öl med Bowser då skiftet är slut. Frågor vi inte visste att vi behövde få svar på, men som Röjar-Ralf lyckligtvis ställer. (Kanal 5, 18:05).

En annan form av dystopisk framtidsvision än den som Mad Max bjöd på ser vi i Insurgent. Det här är andra delen i en ungdomsserie à la The Hunger Games. Den når inte riktigt upp till samma nivå, men ettan överraskade positivt. I den här världen delas ungdomar in i olika fraktioner som var och en har sin roll i systemet. Som vanligt är det däremot för mycket begärt att tro att alla skulle vara nöjda med detta, utan alltid finns det någon fraktion som vill ta makten. Se bara på grisarna i George Orwells Djurfarmen. (TV6, kl. 23:50).

Söndag

Guardians of the Galaxy hör kanske inte riktigt hemma i det här sällskapet, men sci-fi har en tendens att ge upphov till nya lösningar för framtiden. Jag säger bara Star Trek och uppfällbar mobil. (Kanal 5, kl. 21:00).

Vi flyttar oss därefter från rymden till Vilda västern, som är en av de mer mytomspunna tiderna. Något som kanske har att göra med att fåtalet kan ge ett svar på när Vilda västern egentligen ägde rum. Det finns ett flertal minnesvärda filmer i den här genren, men jag är tveksam till om A Million Ways to Die in the West kommer att räknas dit. Det blir sällan nämligen bra att blanda västerns med en annan genre, som i det här fallet komedi och en överdos av Family Guy humor. (TV3, kl. 23:00. Repris från fredagen TV3 kl. 21:00).

Måndag

Det blir däremot ingen tv-kolumn utan åtminstone en matiné. Gäst i eget hus beskrivs som en kärlekshistoria i Stockholmsmiljö, så det kan ju vara intressant att se hur Stockholm ändrats sedan 50-talet om inte annat. (SVT1, kl. 15:10).

Sedan blir det verklighetsförankring i form av Moneyball. Ett lågmält sportdrama som utspelar sig i världen av baseboll. Handlar ändå ganska lite om själva sporten i sig själv, utan fokuserar mer på en man som vågade tänka utanför boxen. (TV8, kl. 21:00).

Tisdag

Ett personporträtt av en betydligt kändare gestalt blir det i Churchill’s Secret, och Churchill tycks verkligen vara i ropet för tillfället. Senast sågs han porträtterad av John Lithgow i Netflixdramat The Crown, men här är det Michael Gambon som spelar den brittiske statsmannen under en tid av prövning. (SVT1, kl. 21:50).

Vi tycks däremot inte lära oss något av historien för här kommer åter en film om olja. Syriana är en film om terrorism och korruption och en spännande sådan. Tyvärr är den för rörig för att man skall komma ut mycket klokare efter den och tröskeln för att se om den är hög. Känner ni er redo för en utmaning kan jag ändå rekommendera den. (TV12, kl. 22:00).

Onsdag

Ett flertal av de som intresserar sig för historia är mest intresserade av krig. Det är dessa händelser som det skrivs mest om och där olika sidor ger sin egen berättelse. Jag har själv inte sett filmen Attack i sol, men enligt en kommentar på filmtipset beskriver den kriget på ett annorlunda sätt. Kriget i det här fallet är det andra världskriget och Amerikas invasion av Italien, där vi får följa en bataljon som är osäker på huruvida deras uppdrag har någon relevans i det stora hela. (SVT1, kl. 14:40).

Om ni tyckte Guardians stack ut vet jag inte vad ni kommer att säga om nästa film. When in Rome är en romantisk komedi med en mix av lite övernaturligt. Efter otur i kärlek befinner sig Beth i Rom, men hon får mer kärlek än vad hon kan hantera när hon tar med sig ett par mynt från en fontän tillägnad kärleken. Vad filmens titel har med själva filmen har jag ingen aning om, förutom att filmen faktiskt utspelar sig i Rom. Tyvärr har jag förstått att det finns de som inte längre förstår vad ”When in Rome” syftar på, utan att innebörden gått förlorad i och med att ”do as the Romans do” allt oftare lämnas bort. (Kanal 11, kl. 21:00).

Torsdag

Brad Pitt såg vi redan på måndagen, men här kommer han i en yngre variant i filmen Sju år i Tibet. Filmen utspelar sig år 1939 under en expedition i Himalaya dit Heinrich Harrer rest för att bestiga en bergstopp, men för att göra en lång historia kort medverkar också Dalai Lama på ett hörn. Hur det hänger ihop får ni se själva. Den här filmen visar däremot hur kontroversiella filmer kan vara. Brad Pitt fick inreseförbud till Kina efter att filmen hade premiär, då den kinesiska regeringen inte gillade hur landets militär eller Dalai Lama porträtterades. Dessutom finns det en viss kontrovers kring Harrer som filmen inte problematiserar, men filmer likt dessa har en tendens att glorifiera för att berätta den bästa möjliga historien. Diskussionen kan tas efteråt. (TV8, kl. 21:00).

Trots att historieskrivningen strävar efter att vara objektiv är det alltid en viss persons eller folks röst som hörs. Det är således bra att det finns ett flertal olika tolkningar och att vi åtminstone ännu inte har nått samma stadie som den värld Orwell porträtterade, men för er som inte orkar läsa Orwells bok har det också gjorts ett flertal filmversioner. Bland annat en från just år 1984 med den nyligen bortgångne John Hurt i huvudrollen.

Mer tips på filmer blir det nästa fredag då det är dags för en ny tv-kolumn.

Kommentarer (1)

Premiärer