Tv-kolumn 27-2 januari/februari

Hoppandesoffan 2017-01-27

Jag kom precis tillbaka från Sälen. Det är en plats full av en väldig massa vitt - mera känd som "snö". Snö är inte något vi har här i Malmö. Det gjorde mig en aning ledsen. Men så kastade jag ett öga på den kommande veckans tv-utbud. Då blev jag glad. Nästan varenda en av de kommande dagarna hade minst en riktigt bra film att se framemot. Vem behöver snö egentligen?

Fredagen inleds kanske inte med den starkaste av filmer. TV3 visar Percy Jackson - Kampen om åskviggen kl 20.00. Berättelsen om tonårskillen Percys äventyr i den grekiska gudavärlden i nutida USA osar billig Harry Potter-ripoff. Nja, undvik. TV4 visar istället Jönssonligan får guldfeber 21.30. Myspys med de tre tjyvgubbarna Vanheden, Sickan och Dynamit-Harry som lyckas lura en hel befolkning genom att påstå att det finns en gigantisk klocka på stadshuset i Stockholm.

Är lättsam svensk komedi inte riktigt din kopp te visar SVT2 istället Spielbergs hyllade andravärldeskriget-drama Schindler's List kl 21.45. Oerhört stark och välgjord film som borde finnas på alla filmälskares CV. Upplever du det som lite för tungt är Christopher Nolans trollkarlsfilm The Prestige något som jag varmt rekommenderar. Mystisk och full av oväntade vändningar gör denna väl värd att se om för er som redan sett den. Visas på Kanal 5 22.00.

TV12 satsar på lättsam (enligt vissa, dålig) matiné med Angelina Jolie i huvudrollen i Lara Croft: Tomb Raider kl 22.10. En av de mest framgångsrika filmerna baserade på ett tv-spel är idag nog mest intressant som uppladdning inför den kommande remaken med Alicia Vikander i huvudrollen. Jag hade nog hellre inväntat den makalösa The Social Network som TV3 visar 22.25. Filmen om facebooks skapelse är ett måste för fans av snabbpratande människor och rapp dialog.

För fans av den bortgångne Robin Williams visa TV8 den lättsamma förväxlingskomedin Välkommen mrs Doubtfire kl 14.15 på lördag . Invänta annars mörkret och se lite bra matiné istället för den fisljumma röra som fredagens Lara Croft: Tomb Raider är. TV3 visar nämligen Jakten på den försvunna skatten kl 21.00 .

Jag har dock en känsla av att de flesta av er redan har sett Indiana Jones första äventyr. Byt därför kanal till Kanal 5 som kl 21.00 visar baseball-dramat Moneyball med en lysande Brad Pitt i huvudrollen. Är du inte på humör för sportfilm så kan jag rekommendera komedin Horrible Bosses som rullar igång 21.35 på TV4. En film om tre killar som vill göra sig av med sina chefer. Det kommer balla ur. Lita på mig.

Men om jag fick välja en film att se lördag kväll hade det varit Martin Scorseses The Wolf of Wall Street . Maken till magknip i biosalongen på grund av skratt har jag aldrig upplevt. Visas på SVT1 kl 22.40. Just det, sen visas också nån film som heter Gudfadern del II på Kanal 5 kl 23.40. Har dock inte sett den så kan inte yttra mig om dess kvaliteter. Har hört att den ska vara helt OK.

Söndagen är en klassisk tv-söndag, det vill säga nästan inget att se. TV6 visar Jim Carrey-komedin Poppers pingviner kl 15.15 för alla oss som älskar pruttande djur. Ni andra får nog mera nöje av att beskåda tv:n avstängd. Kl 21 visar TV4 en av de sämsta Bond-filmerna i mannaminne: Die Another Day . En film som ibland passerar "så dålig att den blir bra"-gränsen. Summa summarum: veckans sämsta filmdag.

måndag har kvaliteten hittat tillbaka till tv-rutan. TV8 visar den flerfaldigt, men sorgligt nog lite bortglömda, Oscarsnominerade Master and Commander - Bortom världens ände kl 20.00. Russel Crowe spelar en sjökapten under napoleonkrigen med målet att segla ikapp ett fiendeskepp.

Jag kommer dock sitta bänkad 22.15 för att se när SVT2 visar den omtalade dokumentären Kittlad från 2016. Filmen är en djupdykning inom sporten uthållighetskittlining (fri översättning) och ska vara något utöver det vanliga. TV12 visar samtidigt det spännande dramat Locke med en briljant bilkörande Tom Hardy i huvudrollen. En film som utspelar sig nästan enbart i förarsätet på en bil. Visas 22.00.

Tisdagen är en salig blandning mellan Adam Sandler/Seth Rogan-komedin ( Funny People , TV3 kl 21.00), svensk polisdrama ( Morden i Sandhamn: I grunden utan skuld , Sjuan kl 21.00) och sportbiografin Pelé: Birth of a Legend (TV12, kl 22.00). Det finns alltså ett smörgåsbord av genres att välja. Själv har jag enbart sett Funny People som är helt OK, men lång underhållning.

onsdag finns det två filmer att huvudsakligen välja mellan: Apornas planet: (r)Evolution som TV6 visar kl 21 och A History of Violence som rullar igång kl 22 på TV12. Den förstnämnda har inte bara belönats med en märklig svensk titel, den har också äran av att vara en riktigt bra reboot av Apornas Planet-serien. Sevärd! A History of Violence är en mörk berättelse om mord med en briljant Viggo Mortensen i huvudrollen. Ett tag sen jag såg den men minns den som riktigt gripande.

Vad passar väl bättre på torsdag kväll att fortsätta med lite ap-action. Apornas planet: Uppgörelsen fortsätter några år efter den förra filmen. Den är kanske inte fullt lika bra som den första men ändå en välgjord uppföljare. Visas på TV6 kl 21.00. Jag har dock en stark misstanke om att TV8 kommer gå vinnande ur kvällens strid. De visar nämligen vad som kan vara värdens mest sönderkollade romantiska komedi, Notting Hill kl 21. Min erfarenhet säger nämligen att det är en film som fans ser om och om igen. Jag såg den en gång och var nöjd. Jag kommer istället spana in Lejon och Lamm på TV12 kl 22 för att beskåda Meryl Streep och Robert Redford spela brallan av varandra i detta politiska drama.

Med de orden hoppas jag att ni fått ut några tips om veckans filmer. Trots bristen på snö här känner i alla fall jag mig betydligt gladare med vetskapen av att tv-utbudet levererar. Låt oss hålla tummarna att nästa vecka fortsätter hålla hög standard. För att ta reda på det får ni läsa nästa veckas kolumn!

Kommentarer (0)

Premiärer