Tv-kolumn 28 april - 4 maj

Albion 2017-04-28

Som skribent blir man ibland påmind om Johnny-syndromet (högst ovetenskaplig benämning och nyss snabbt konstruerad åkomma av veckans tv-kolumnist). Ni vet när skrivkampen blir så påtaglig att den hotar att förgöra dig som person. Nåväl, kanske det inte är riktigt rättvist att dra jämförelser till Jack Torrance i The Shining vars galenskap i vardande snarare gick ut över hans skrivande än tvärtom. Skrivkramp hos författare är annars en vanlig ingrediens i filmens värld. Senast i förra veckan stötte jag på fenomenet i filmen Limitless, och som tur är har jag också funnit pillret som gör att jag med den vassaste skärpa kan föra ner bokstäverna i syfte att producera åtminstone stundande tv-kolumn. Välkommen med att fördjupa dig i veckans utbud.

Fredag

Vi börjar med en fredagsfilm där vi får se vad Benedict Cumberbatch gör när han inte spelar Sherlock. Denna gång har han anlitats för att gestalta en av andra världskrigets smartaste hjärnor vars spelplan fanns långt bortom stridens linjer. Alan Turing var en de ledande kodknäckarna och fanns med bakom det viktiga genombrottet då Enigmas kodsystem knäcktes. Filmen ger också en gripande beskrivning över människan Alan Turing och hans öde. Filmen The imitation game visas på TV4 vid 22:50.

Skulle du vilja sympatisera med vandrande reservdelsenheter i ett framtida post-apokalyptiskt samhälle? Skulle du dessutom gilla Ewan McGregor och/eller Scarlett Johansson så har du en högtidsstund framför dig. Filmen jag syftar på är The Island och jag tycker att det är en film som bygger sina moraliska dilemmor på ett lite originellt sätt, såsom till exempel åsyftas i detta styckes första mening. Skaplig underhållning enligt mig i alla fall och det visas på Kanal 5 vid 23:15.

Lördag

Skulle du hitta filmen Selma lysa med trevlig färg i din filmtablå för lördagen så kan det vara bra att veta att filmen inte på något vis berör författaren Selma Lagerlöf. Inte heller hennes böcker, släktingar, husdjur eller sjukdomar. Faktum är att vi ska till delstaten Alabama i sydligaste USA och det är 1960-tal. Martin Luther King är på allas läppar och vi följer hans kamp för rösträtt åt de förtryckta afroamerikanerna. En legendarisk marsch mellan städerna Selma och Montgomery ligger bakom titeln till filmen. Filmen visas på Kanal 5 vid 21:00.

Har du undrat hur Ingemar Stenmark skulle vara som boxningscoach? Nja, det kanske är lite långsökt men jag tycker nog att Clintans figur i filmen Million Dollar Baby känns väldigt mycket Ingemar Stenmark. Hur som helst så handlar filmen om Maggie Fitzgerald som en dag dyker upp i hans lokal och vill ha honom som sin tränare. Naturligtvis går det inte så lätt, men resan som följer blir faktiskt bättre och bättre även om det hela är tämligen amerikanskt tillrättalagd dramaturgi. Filmen visas på TV4 vid 00:10.

Söndag

Söndagen, tillika Valborgsmässoafton, kan kanske inledas med Håkan Hellströms toner i låten Valborg. Den kan sedan få fortsätta med att sjunga upp inför kvällens övningar. Herman Sätherbergs text i "Vintern rasat ut bland våra fjällar" och så vidare torde vara dagens mest sjungna visa innan kvällen övergår till natt. Men där i det gränslandet vaknar också filmvännerna till liv. Måhända har någon av er inte kunnat hålla sig ifrån filmmediet när TV6 redan vid 14:10 släppte loss Jennifer Lawrence i megasuccén The Hunger Games. Vi andra kan ställa in siktet in i framtiden då vetenskapen för oss ut i ett rymdutforskande av ett slag som än så länge bara sker i fiktionens världar. Filmen Interstellar bygger på intressanta funderingar som ger en god förutsättning för att filmen ska fungera bra. Mänskligheten hittar en möjlighet att utforska rymden för att hitta koloniseringsmöjligheter i en tid då jorden håller på att förgås. Uppdraget att leda expeditionen och utreda frågan går till Matthew McConaughey. Filmen visas på Kanal 5 vid 22:00.

När natten inte längre är ung och det också har blivit legitimt att fira Valborgs namnsdag på riktigt kan man sätta sig tillrätta och beskåda vad som skulle bli Stanley Kubricks sista avslutade film. Det handlar om den kontroversiella Eyes Wide Shut som för många solkade ner Kubricks namn medan den för andra befäste hans storhet. Det vid tillfället äkta paret Nicole Kidman och Tom Cruise gör spektakulära upplevelser i alla fall. Min personliga favorit Sydney Pollack är också med på ett hörn. Filmen visas på TV4 vid 02:35.

Måndag

"Upp till kamp" skanderas på gator och torg. Färgen denna dag är alltjämt röd oavsett vad högerkanten säger. Arbetarnas dag firas världen över och för den som vill hålla sig borta från allt vad demonstrationer heter finns möjligheter att se annan form av stridigheter och maktkamp på tv istället. Redan 12:30 visas den klassiska Flugornas herre, eller det är egentligen en nyinspelning av den ännu mera klassiska filmen från 1963 som i sin tur bygger på den ytterligare ännu mera klassiska romanen Flugornas herre av William Golding. En studie över människans grymma natur kryper in i våra tillrättalagda sinnen och vänder upp och ner på våra tankar. Filmen börjar 12:30 på TV4.

En av arbetarrörelsens stora filmer kommer härnäst på tur. Bo Widerbergs omåttligt hyllade Kvarteret Korpen fungerar alla dagar i veckan men naturligtvis lite extra bra på självaste första maj. Det är nämligen exakt 20 år sedan Bo Widerberg gick bort, den 1 maj 1997. Filmen visas på svt1 vid 14:45.

Den finns mycket trevligt i tablån framåt kvällen och vilken film du väljer att stänga dagen med är förstås valfritt. Och finns du därute som inte gärna ser filmer från tidigt 90-tal tänker jag presentera Michael Douglas i Falling Down på Sjuan vid 23:05, vars rollfigur får ett frispel som aldrig verkar ta slut. Bägaren rinner över för honom en varm och besvärlig dag och det blir bara värre och värre. Robert Duvall är också mycket sevärd här.

Tisdag

Den västindiska ögruppen Turks and Caicos har lockat min nyfikenhet emellanåt och när kvälllens tablå innehåller en titel med ögruppens namn så blir jag förstås extra nyfiken. Skådislistan låter mer än väl godtagbar den också, med namn som Bill Nighy, Christopher Walken, Ralph Fiennes, Winona Ryder och Helena Bonham Carter med flera. Men någonstans verkar det ändå inte fungera fullt ut om man ska tro på filmens omdömen. Men min nyfikenhet består i alla fall. Spiondramat Turks and Caicos visas på TV8 klockan vid 21:00.

Onsdag

Skådespelaren Fredric March såg jag tidigare i år i filmen Hollywood, förlagan till den mer kända En stjärna föds med Judy Garland. Denna onsdagseftermiddag finns åter möjlighet att stifta bekantskap med Fredric March då han tillsammans med Carole Lombard rör sig i nyhetsjägarnas, ibland också kallade journalisternas, jakt på det stora scoopet. Förvecklingar uppstår också förstås som det anstår en dramakomedi. Filmen heter Ingenting är heligt och visas på svt1 vid 14:55.

Trots att vi rört oss flera månader ifrån Alla hjärtans dag så dyker ändå den romantiska Valentine's Day upp under kvällen. Fem historier berättas i en enda kärleksbubbla och landar väl efter drygt två timmar. Filmen visas på Kanal 11 vid 21:00.

Torsdag
En västern får avsluta kolumnen för den här gången. Det är filmen Blackthorn som handlar om Butch Cassidy som efter stridigheter med den bolivianska militären lyckats undkomma och sedermera tog sig namnet James Blackthorn. Där tar filmen vid och det blir nya upptåg och stridigheter för Mr Blackthorn förstås. Sam Shepard axlar huvudrollen när filmen visas på svt2 vid 23:15.

Det var således allt för denna gången. Nästa kolumn blommar ut framåt fredagen den 5 maj.

Kommentarer (0)

Premiärer