Tv-kolumn 3-9 februari

Antti 2017-02-03

Ibland är det inte alltid så lätt att veta vad det egentligen är som bestämmer vilken film man ser under dagen. Till viss del är man låst till det utbud som tv-kanalerna slagit fast, samt deras föreslagna tider. Delvis är det ens eget schema som bestämmer när man har möjlighet att investera tid i en film. De filmer som jag försökt lyfta fram ur veckans tv-utbud är ändå filmer som kan vara värda att ta i beaktande då ni gör upp planerna för veckan. Kanske till och med till den grad att det är lönt att ställa sin dag efter dem.

Ett rum med utsikt
Likt en teaterpjäs uppdelad i två akter, där den första äger rum i Florens och den andra i London. Den utspelar sig under Edvardiansk tid, eftersom britterna tycks ha en förkärlek för att namnge tidsperioder utifrån den kung eller drottning som regerade. Nu är den Edvardianska tiden inte särskilt långvarig, då Edvard VII satt på tronen från 1901 fram till 1910, men det är ändå inte kungens död som markerar slutet för den här eran, utan Titanics undergång 1912 alternativt första världskrigets utbrott 1914. I övrigt är det vad man skulle kunna kalla en coming-of-age film, då den följer Lucy Honeychurchs (Helena Bonham-Carter) väg till vuxen mogenhet.
Fredag TV8, kl. 22:00. (Repris lördag kl. 14:20)

Monica Z
Låt inte det där zetat i titeln lura er. Detta är ingen zombie-film, även om det hade varit en intressant twist. Istället är det en mer rättfram biografisk film om Monika Zetterlunds liv från telefonist i Hagfors till jazzsångerska i New York under 60-talet. Ni ska kanske ändå inte ta det där med biografisk helt bokstavligt, då skaparna ska ha tagit sig viss konstnärlig frihet i hur de valt att porträttera personerna i Monicas liv.
Lördag SVT1, kl. 22:25.

The Secret Life of Walter Mitty
Jag tror att vi alla har lite av Walter Mitty inom oss. För vem drömmer sig inte bort nu som då när vardagen är som tristast. Som historiker spenderar jag mina dagar framför ett skrivbord, alternativt i något arkiv med en dammig bok uppslagen framför mig. Och de enda resor jag får uppleva är när jag är tvungen att medverka på någon konferens, senast för min del i det exotiska Karlskrona. I Mittys egna värld är han en äventyrare som kan klara av vad som helst, medan han på riktigt är fast i ett ganska enformigt kontorsjobb på en tidning som hotas av nedskärningar. Men vad vore detta för film om allt äventyr endast skulle utspela sig i Walters huvud. Vänta er alltså någon form av vändning som tvingar honom ut på ett riktigt äventyr.
Lördag Kanal 5, kl. 21:30. (Repris söndag kl. 13:20).

Training Day
En nyutexaminerad polis (Ethan Hawke) blir på sin första dag vid Los Angeles-polisens narkotikarotel hopparad med den mer erfarne Alonzo Harris (Denzel Washington). Så här långt kunde det i stort sett vara vilken kriminalfilm som helst. Frågan är däremot om Harris är den bästa av mentorer, då hans metoder minst sagt kan ifrågasättas. En spännande och nervkittlande kriminalare med en rollprestation av Denzel Washington som belönades med en Oscar.
Måndag Kanal 9, kl. 22:00 (Visas också på Kanal 5, kl. 00:55 på fredag).

Cape Fear
Här har SVT valt att överraska med sitt filmval för kvällen. En för mig obekant film, men som har många ingredienser som behövs för att fånga mitt intresse i ett annars ganska svagt filmutbud. För det första är den regisserad av Martin Scorsese som här tacklar skräck-genren. För det andra är Robert De Niro med och de här två herrarna har flera lyckade samarbeten bakom sig. Dessutom finns Gregory Peck med på ett hörn. Peck hade nämligen en av huvudrollerna i versionen från 1962, som Cape Fear är en lösbaserad remake av. Handlingen då? Vi får bland annat se psykopaten Max Cady (De Niro) ge sig på advokaten som misslyckades med att få honom frigiven för fjorton år sen.
Tisdag SVT1, kl. 22:55.

Farlig omväg
Film-Noir klassiker från 1945 med lagom skruvad handling, men tillräckligt kort speltid för att faktiskt hålla hela vägen. En film om ödets nycker, där pianisten Al råkar ut för all världens missöden då han liftandes försöker ta sig från New York till Hollywood i jakt på lyckan.
Onsdag SVT1, kl. 15:00.

True Grit
Ännu ingen klassiker, men däremot en klassisk western signerad av Coen-bröderna. Hailee Steinfeld gör rollen som den unga flickan som är ute för att hämnas sin faders död. Till sin hjälp har hon Jeff Bridges som en försupen U.S. Marshal och Matt Damon som en något speciell Texas Ranger. Ett omaka gäng, som en western sig bör, men där de alla mer eller mindre drivs av samma mål; föra mannen som senast kallat sig för Tom Chaney (Josh Brolin) inför rätta. Hur vet man då att det är en western. I forumet fördes för inte alltför länge sedan en diskussion kring vad som gör en western, och True Grit fyller åtminstone de flesta av dessa kriterier: 1) Tidsmässigt äger den rum 1878 (Detta går att debattera, men ett tidsspann som föreslagits för en western är mellan 1836-1914). 2) Geografiskt utspelar den sig i Arkansas (En riktig western utspelar sig tydligen väster om Mississippi). Det går att nämna flera, men de här får räcka. Se den och avgör själv vad ni tycker.
Onsdag TV12, kl. 22:00.

Looper
Tidsresor på film blir ofta svåra att följa, men här löser de det ändå snyggt. Joe (Joseph Gordon-Levitt) är en ”looper”, en kille som mördar personer som sänts tillbaka från framtiden. Joe ställs däremot inför ett svårt val när den person som sänts tillbaka visar sig vara hans framtida jag (spelad av Bruce Willis). Hänger ni med så här långt? Då har ni nog inga problem att följa med i resten av filmen heller.
Torsdag Kanal 9, kl. 22:00.

Vad är det som drar er till en film? Är det handlingen, någon viss skådespelare eller regissör, kanske en viss genre. Hoppas ni hittade något i veckans filmutbud åtminstone. Mer film blir det i nästa fredags tv-kolumn.

Kommentarer (0)

Premiärer