Tv-kolumn 30 dec - 1 jan

NtoNW 2016-12-30

"Ring, klocka, ring!" Ja, nog får vi ställa ringklockan eller det mobila larmet vid otaliga tider för att hinna med att se bara en bråkdel av nyårshelgens utbud. Man kan inte se allt, vilket är tur eftersom en hel del inte är värda att ens titta på under en reklampaus i en film på en annan kanal. För att göra tv-kolumnen lite intressantare så har jag delat upp mina rekommenderade filmer i ämnen istället för kronologiskt. Blir det intressantare då? Inte vet jag - hör gärna av er så jag vet vad ni tycker. Nu öppnar vi tv-portalen som tar oss från 2016 till år 2017, tycker jag.

Maffian
Vilken tur vi har. Kanal 9 har valt att visa alla filmerna i Gudfadern-trilogin, Francis Ford Coppolas mästerverk. 21:00 på fredagen sätter vi igång ettan med gudfadern Don Corleones ålderdom. Då han försöker föra över makten till sina söner leder detta till ett storkrig mellan maffiafamiljerna i New York. I den andra filmen (nyårsafton klockan 23:05) så följer vi istället Don Corleone under hans ungdomstid, samtidigt som man får följa familjens vidare öden efter Gudfaderns död. Den tredje och sista filmen (som går 00:05 på nyårsdagsnatten) ger oss slutet på eran Corleone och det avtryck den gav i New York under 1940-talet och framåt.

Ingrid
För er som har lyckats missa detta så har SVT haft en Ingrid Bergman-retrospektiv hela veckan. Kvar till nyår är det bara två filmer, varav den ena är en repris. Stromboli är gjord 1950 i Italien av Roberto Rossellini. SVT1 visar den på fredagen klockan 15:25. Ingrid hade tröttnat på Hollywoodfilmens enkelspårighet och sökt sig till Rossellini, vars neorealistiska filmer hon beundrade. De blev snart ett par och fick dottern Isabella 1954. Hon blev, som alla vet, också en berömd filmskådis.

Man kan skriva mycket om Ingrid Bergman, inte minst om den tumultartade Europatiden och hennes triumfartade återkomst till amerikansk film. För den som är intresserad av Bergman som privatperson rekommenderar jag filmen Jag är Ingrid som reprisvisas 22:55 på nyårsdagen i SVT24.

Eld
Den kultförklarade tv-serien Twin Peaks kommer snart att ha nypremiär. Detta kan väl inte ha undgått någon. I samband med att bygga upp en hajp kring denna serie så visar TNT den enda spelfilmen som gjorts kring tv-serien, Twin Peaks: Fire Walk with Me. Den är egentligen en prolog till första serien, men funkar bra för att komma in i David Lynchs egendomliga, mardrömslika värld. Filmen kommer 19:55 på fredag.

Orkar man inte se en film på nyårsafton som får en att tänka så passar Firewalker alldeles utmärkt. Här får vi se allas vår favorit Chuck Norris som en av tre äventyrare som letar efter en skatt på uppdrag av en ung dam. Leta upp den lämpliga kanalen TNT när klockan slår 21 så får ni själva se om skatten var värd arbetet.

The Heat är väl bara på gränsen till att handla om eld, men det är ju de båda andra exemplen också. Det handlar istället om två FBI-agenter som beordras att samarbeta i en viktig operation. Nackdelen är att de aldrig förut klarat av att samarbeta med någon; de klarar inte ens av att behålla sina vänner. Ganska kul med Sandra Bullock och Melissa McCarthy, som funkar en nyårsdagskväll klockan 21:00. Om man har på TV3, vill säga.

Animerat
Här har jag oändliga möjligheter att välja och vraka. Smart som jag är tänkte jag rekommendera de som jag tycker är bäst. Därmed hoppar jag över de otaliga Scooby Doo-filmerna som kanalerna gödslar med under helgen.

Först i ledet kommer istället Ice Age 4: Jorden skakar loss, en repris som visas på TV3 på fredagen kl. 15:00. Jag vet att man kan börja tröttna på vännerna Sid, Manny, Ellie och Diego, och på deras ändlösa vandringar. Här bygger man mycket kring ekorren Scrats evighetsletande efter det ultimata ekollonet. Han lyckas - äntligen - se till att något stort händer. Det vill säga, att kontinentalsocklarna glider isär. Jag gillar vetenskapsprogram som enbart ser till fakta.

Den animerade film jag tycker är bäst i veckan är Fåret Shaun - Filmen som vi hittar klockan 06:20 på söndagsmorgonen i TV4. Känns som om en inspelning skulle sitta fint här. Aardman, som alltid gör väldigt fina leranimerade filmer, har här byggt ut tv-serien Shaun the Sheep till en långfilm. Den är dessutom mer anpassad till en vuxen publik. Och väldigt rolig.

Senare på nyårsdagen, närmare bestämt klockan 18:05 och i Kanal 5, dyker våra vänner från Monsters Inc. upp. Nu får vi i en prequel veta hur de möttes i skolan och hur det gick där. Monsters University heter denna film och handlar om hur en stark rivalitet kan leda till vänskap.

Jag blir tvungen att sluta där, annars hade ni inte haft tid att se filmerna. Jag hade flera andra teman på gång; som Musikaler (Mamma Mia, Moulin Rouge), Nördar på resa (En päron till farsa på semester i Europa, Hälsoresan, Bean - den totala katastroffilmen), Tim Burton (Edward Scissorhands, Kalle och chokladfabriken) osv....

Denna tv-kolumn avslutas med visdomsord av självaste Dean Martin: "Det är bara amatörer som dricker på nyår." Vad jag menar med detta vete bara gudarna. På måndag kommer en ny tv-kolumn. Skål!

Kommentarer (0)

Premiärer