TV-kolumn 31-3 augusti/september

Hoppandesoffan 2015-08-31

Insidan ut ! Gå. Och. Se. På. Bio. Nu!

Så. Då har jag framfört mitt budskap. Och nej, jag är varken mutad eller sponsrad till att säga det. Jag är blott en enkel filmälskare som vill dela med mig till er läsare. Även om det hade varit trevligt med lite extra inkomst så anser jag mig nobel nog att tacka nej...om nåt sådan hade skett. Och med den tvivelaktiga meningen så kommer här sommarens sista tv-kolumn.

Måndag kväll är en riktigt matinékväll där tre storfilmer tar plats i TV-rutan. Kl 21.00 rullar både Harry Potter och dödsrelikerna - Del I och Pirates of the Caribbean: Svarta Pärlans förbannelse i gång på Kanal 11 respektive 9. Har du inte sett de sex tidigare Potter-filmerna är chansen lika med NOLL att du får ut något av filmen. Har du å andra sidan det är chansen stor att du gillar denna lite långsammare (men icke sämre!) installation i trollkarlsserien som kan ses som en rejäl uppvärmning inför den sista filmen. Har du inte tagit del av Johnny Depps hysteriska kapten Jack Sparrow i Pirates-filmen finns det inget bättre tillfälle än nu. och vet du vad, skippa de återstående tre filmerna som kom efteråt.

Har din hjärna inte riktigt återhämtat sig efter helgen är dock 300 på TV12 20.00 kanske ett bättre val. Galet och överdrivet ultravåld där slowmotion-knappen används flitigt för att beskåda alla möjliga dödsfall av män i höftskynken som har magrutor att dö för.

Kl 21.00 på tisdag visar Kanal 11 logiskt nog den avslutande delen i Potter-serien: Harry Potter och dödsrelikerna - Del II som är undertecknads personliga favorit av de åtta-filmerna. Inte ett öga torrt när eftertexterna rullar!

Men in Black II som TV6 visar samtidigt kan också få dig att gråta. Dock på grund av hur urusel den är. Håll-er-borta! Finns miljoner andra filmer om utomjordingar att välja istället.

Råkar du vara hemma runt 15.20 på onsdag kan du beskåda klassikern Blues Brothers på SVT1. Filmen från 1980 har jag själv tyvärr aldrig sett men denna halvmusikal om två bröder som ska rädda sitt har hela 7.9 på imdb vilket är skyhögt för att vara den sidan.

Om Men in Black II fick dig att gråta är det en tröst att Men in Black 3 som visas på TV6 kl 21 inte får dig att känna ett dyft. En ganska medioker film som dock innehåller en sällsynt grym Josh Brolin.

Vill du hellre se en av Tom Cruises mest omdiskuterade filmer är TV12 platsen du ska knappa in dig på. Där visas nämligen Vanilla Sky kl 22. 50% kärleksdrama, 50% futuristisk sci-fi-film, 100% vattendelare! Ta reda på vart du står.

Torsdag är sannerligen ingen höjdardag sett till kvaliteten. Sjuan visar pengasucéen Troja kl 21.00 från 2004 där Brad Pitt spelar den mytologiske hjälten Akilles. Filmen går mest ut på att Pitt går runt och kisar och ser bekymrad ut samtidigt som han flexar sina muskler.

En annan man som gillar att flexa sina muskler är Mark Wahlberg och honom kan ni se en timme senare, kl 22.00, på TV12 i filmen Shooter . Kvaliteten må vara ett snäpp högre än Troja så om du ska välja något, välj denna korkade pang-pang-rulle.

Och där har ni allt, folk. Jag hoppas verkligen att ni insåg att ett biobesök av Insidan ut någon kväll i veckan är bra bättre spenderade pengar än mycket av det som visats i rutan. På fredag får ni veta hur helgens utbud ser ut då en ny kolumn dyker upp här.

Kommentarer (0)

Premiärer