Tv-kolumn 7-13 april

Antti 2017-04-07

Kolla hit för en ny tv-kolumn med nya filmer att spana in. Den här tv-kolumnen är dessutom inte vilken tv-kolumn som helst, utan min femtionde. För att fira tänkte jag spatsera ner längs ”memory lane” och gå tillbaka till gamla tv-kolumner för att se vad jag egentligen skrivit. Vissa kanske kan kalla det nostalgi, medan andra kanske synar mig för vad det egentligen är, nämligen ett tecken på lathet, då det innebär att jag inte behöver komma upp med någon egentlig ny text.

Fredagen inleds i alla fall med en film som förekommit i ett antal tv-kolumner under årens gång.

Mumien: Drakkejsarens grav blev totalsågad av både kritiker och publik. Det här är den tredje delen om mumiejägaren O'Connell, men den här gången går äventyret från Egypten till Kina. Nu råkar de nämligen väcka liv i den första kejsaren av Qin-dynastin och liksom Imhotep bär även han på en mystisk förbannelse. Når inte upp till sina föregångare, men det är ändå en spännande äventyrsfilm som har sin lilla charm. Den visas i alla fall på TV6 kl. 21:00. (Källa: Tv-kolumn 6-9.1.2014).

Cocktail hör väl inte till en av de filmer som revolutionerat genren. Däremot gick den och fick en Razzie för att ha varit årets sämsta film då den kom ut 1988, och det är ju inte heller alltför illa. En överdos av 80-tal och en farligt oskuldsfull Tom Cruise arbetandes som bartender är det som utlovas på Kanal 5 kl. 21:00. (Källa: Tv-kolumn 3-5 oktober 2014).

Lördag

Hancock. TV3 visar en liten annan variant på hur en superhjälte borde vara. Varken Wolverine eller Hancock är väl typexempel på superhjältar, de är otillräkneliga och tänker ofta på sig själv i första hand. Filmen har en intressant idé och om Wolverine visar bakgrundshistorien tar Hancock upp efterdyningarna. För hur länge orkar man egentligen springa omkring i de där tightsen.
- TV3, kl. 21:30. (Källa: Tv-kolumn 7.9-9.9.2012).

Man skulle ju kunna tro att man på 50 kolumner tipsat om en hel del filmer, men tji fick jag när jag började gå igenom arkivet. Det här är de enda filmerna jag skrivit om tidigare och som går den här veckan, så det blir att skriva ihop något nytt i alla fall. Men det här är ju ett resultat i sig själv och som ställer mig inför ett nytt påstående. Kanske har tv-kanalerna faktiskt förnyat utbudet av filmer en aning under årens gång.

De tycks åtminstone inte ha råkat ut för Colter Stevens dilemma i Source Code som går på SVT1 kl. 00:15. Stevens tvingas nämligen återuppliva samma åtta minuter om och om igen i ett försök att identifiera en man som utfört ett terrordåd på ett tåg. I liknande filmer är det lätt hänt att man tappar bort sig i alla alternativa tidslinjer, men här lyckas de faktiskt ro i land det på ett snyggt sätt.

söndag blir det däremot övernaturligt för hela slanten. Något jag har märkt när jag gått igenom mina första tv-kolumner var att jag tidigare ofta utgick ifrån något tema. Gärna i anslutning till mina studier i historia och ett ofta förekommande ämne var just skillnaden mellan fakta och fiktion. Jag vet inte vart jag ville komma med detta, men under dagen visas åtminstone en av de största fiktiva karaktärerna från filmens värld. Både bildligt och bokstavligt.

Men först ut är stop-motion filmen ParaNorman på TV3 kl. 12:10 (repris från lördagen kl. 17:55). Norman är en film om utanförskap och om att våga vara sig själv. Fint förpackad i en historia om en pojke som kan tala med de döda och som visar sig vara den enda som kan skydda sin stad från en förbannelse.

En som däremot tycker om att ödelägga städer är Godzilla som visas på Kanal 5 kl. 22:00. Det är kanske värt att tillägga att detta är versionen från 2014, då det utkommit en hel del filmer om just Godzilla.

Idérikedomen tycks aldrig ta slut då det kommer till Godzilla, men det är ändå inte alltid de stora filmbolagen lyckas med att sälja in sina idéer till publiken. Regissören Andrew Stanton hade sannerligen en hel del lyckade filmer på sitt cv, men exemplen av liknande fall där regissörer getts fria händer att ta deras drömprojekt till vita duken för att sedan floppa är många. John Carter som visas på Kanal 9 kl. 21:00 på måndag har sina stunder, men Taylor Kitsch var inte riktigt något dragplåster och då förlagan i sig inte var den kändaste uteblev publiken. Duger ändå helt bra i brist på något annat en måndagskväll.

Tisdagen visar däremot allt från udda romantiska zombiekomedier i form av Warm Bodies på TV6 kl. 21:00, till den svartvita filmen Frances Ha på SVT1 kl. 22:35, som handlar om en ung kvinna som dansar sig igenom sin tillvaro i New York.

I brist på bättre under onsdagen får man kanske hålla till godo med Cyrano de Bergerac - Värjans mästare på SVT1 kl. 14:15. Huruvida detta räknas som en klassiker vågar jag inte uttala mig om, men likt Godzilla har det gjorts otaliga versioner om den stornäsade Cyrano som har komplex för sin näsa, men som ingen klår då det kommer till fäktning eller poesi.

Vill man ha något utöver detta kan ni alltid spana in The Amazing Spider-Man på TV6 kl. 21:00. Senare i år kommer en ny film om Spiderman med Tom Holland i huvudrollen, men personligen tycker jag inte att Andrew Garfield var helt fy skam som Peter Parker.

Torsdag

Man har ju hört talas om kammardrama om filmer eller pjäser som utspelar sig i ett enda rum, men kan också en bil räknas till ett rum? I Locke som visas på TV4 kl. 02:30 presenteras vi för Ivan Locke som spelas av en briljant Tom Hardy. Under en bilfärd från Wales till London kan mycket ske, allt förmedlat genom telefonsamtal från Locke till personer i hans närhet.

Kanske jag bara valde fel vecka för min femtionde kolumn då utbudet var som det var. Jag hoppas ändå att ni hittade något bland veckans filmer. Nästa tv-kolumn kommer om en vecka på fredag.

Kommentarer (0)

Premiärer