Tv-kolumnen 10-16 februari

KyLLo 2017-02-10

I en helt vanlig stad en helt vanlig vintervecka utspelar sig veckans tv-kolumn. Det är en fiktiv dagbok om skolan, gemenskap, fantasier, färgstarka människor, längtan, kärlek, glädje, rykten och problem. Och förstås filmer som går på tv.

PS. Det om isbjörnarna och blommorna är faktiskt mer eller mindre hämtat från en verklig händelse.

Fredag 10 februari

Fortfarande vinter.

Det var en i klassen som kom 20 minuter sent till första lektionen. Läraren undrade varför han var så sen och han svarade:

- Det är ju iskallt ute! Bussarna fryser fast och det vandrar isbjörnar på gatorna.

Den förklaringen förgyllde min morgon.

Från något muntert till något mindre muntert. Jag letar efter min pappa och jag vet att han lever. Det är kallt och folk har ingen lust att hjälpa till. Jag fryser, men samlar mina krafter och tänker inte ge mig i första taget. Winter's Bone (TNT, 21:55)

Jag ser upp till andra som har en pappa vid sin sida, som Chris i plugget. Hans pappa är f.d. FBI-agent. Men nu tänker Chris hoppa av skolan. Jag hoppas att det vänder och blir något gott av allt. Falken och snömannen (SVT, 22:15)

Klart slut - isbjörnstjut!

Lördag 11 februari

I dag var det en som på allvar menade att man kan få en magisk kraft efter en allvarlig olycka, som John Travoltas rollfigur i Fenomen (Kanal 11, 13:05). Hon var tydlig med att hon inte syftade på förbannelser som i Törnrosaberättelsen Maleficent (Kanal 5, 18:05) med Angelina Jolie, Elle Fanning och Juno Temple. Ämnet väckte blandade reaktioner. Någon sa att om hon inte knep käft skulle det hända en olycka. "Vad bra! Då får du ju se på mina magiska krafter.", kontrade hon kaxigt.

Vi är en grupp som övernattar i samma hus i natt. Innan vi skulle gå och lägga oss samlades hela gänget vid den öppna spisen för att berätta läskiga historier om massmördare. Eller inte riktigt alla, för några blev plötsligt väldigt trötta och gick till sängs istället. Elden sprakade och någon kastade rutinerat in ett vedträ i den, likt vatten på stenarna i bastun.

Den ena historien handlade om en liten pojke vid namn Jason Voorhees, som drunknade vid Camp Crystal Lake på grund av att lägerledarna hade sex med varandra. Många år senare återinvigdes sommarlägret av några ungdomar som ville ha lite skoj. Men en efter en blev mördad. Var det Jason som återuppstått för att utkräva hämnd?

- Äh, den där är ju skitgammal... säkert från 80-talet. Sen får man ju inte precis lära känna mördaren.
- Det är ju det som är meningen med klassiska skräckhistorier, att de aldrig går ur tiden och håller på svaren.
- Jaja, men lyssna på den här istället. Den är mycket coolare. Kong är en iskall mördare. Dövstum sedan födseln. Han utför sina mord känslokallt, exakt och utan nåd i samarbete med Bangkoks brutala, undre värld. För honom är stadens puls helt ljudlös.

Det blev tyst.

- Var det allt? Vad hände sen?
- Jag kommer inte ihåg riktigt. Jag tror att han träffade en tjej och började ifrågasätta sitt liv.
- Men hallå! Så kan det ju inte sluta.

Fredagen den 13:e (Kanal 11, 22:00).
Bangkok Dangerous (TV6, 00:05)

Vi släckte elden för att gå och lägga oss. Och här ligger jag och skriver under skenet från en ficklampa för att inte väcka någon. Jag har svårt att sova. Är inte sängen lite obekväm? Vänta, var det något som lät utanför fönstret, eller vad det kanske någon som talade i sömnen? Äh, god natt!

Klart slut - paniktjut!

Söndag 12 februari

Vet du vad? Jag har just fått en lägenhet. Jippie! En liten enrummare i ett stort bostadskomplex. Jo, man tackar. Jag har inte fått ordning på allt, så det är fortfarande lite opersonligt. Jag ska spika upp en tavla på Väggen (SVT2, 17:00) i alla fall. Jag undrar hur alla andra i huset har möblerat.

Jag läste i tidningen om en sexårig pojke som är försvunnen i Ystad. Det mesta tyder på att det är en tidigare dömd pedofil som är gärningsmannen. Varför skulle jag läsa det? Nu kommer jag inte att kunna tänka på något annat. Förbaskade tidning. Wallander - Skulden (TV4, 21:00)

Klart slut - barnatjut!

Måndag 13 februari

Vi hade historia i morse. Jag vet inte vad det var, men det var som att jag inte var riktigt närvarande och att verklighet blandades med fantasier. Det var år 1888. Någonstans på västkusten. Jag var 12 år, vantrivdes och längtade efter min pappa som rest till Amerika. Han hade lovat mig två saker: Att återvända till byn på en vit häst och med mycket pengar. Jag såg Allan Edwall. Sedan väcktes jag ur mina tankar av att lektionen var slut och att en kompis sa att jag var bäst om jag kunde låna ut pengar. Briggen Tre liljor (SVT1, 14:35)

I kväll går Pirates of the Caribbean - Vid världens ände på Kanal 9, 21:00. Jag frågade om någon hade sett den. Ralf, en levnadsglad liten prick med underbett och oordning på hjärncellerna var först med att svara.

- Jag har sett den sådär 100 gånger eller nåt. Den handlar om en piratsnubbe. Johnny Less, tror jag att han heter i verkligheten.
- Depp, menar du?
- Ja, men jag visste ju att det var nåt åt det hållet. Men stör mig inte nu när jag berättar. I alla fall... Han blir fånge i ett dödsrike och sen kommer det då tre stycken som ska hjälpa honom, va. De måste hitta typ en skattkarta, för annars kan de ju inte hitta vägen. Kungen kastar ut några snubbar som vill döda alla pirater, för han tycker inte om pirater. Men de befriar honom. Fången, alltså. Vänta, det är inte slut än. Först måste de hitta en farlig spökpirat och rädda pappan till en av killarna som släppte ut piratkillen förut och sen vinna mot Indien, tror jag att det var.
- Tack för återberättandet, Ralf! Så du ska se om den på tv i kväll?
- Nä, jag ska se på Simpsons och sen ska jag borsta tänderna och sova. Det blir ju så sent annars, vet du.

Jag undrar vad som händer med min dagbok i framtiden. Den är ju med mig varje dag. Jag kanske tappar bort den eller glömmer den någonstans. Flera årtionden senare kanske någon hittar den och börjar läsa högt ur den för en sjukling eller så. Vilken story! Dagboken – Jag sökte dig och fann mitt hjärta (TV8, 21:00)

Tisdag 14 februari

Alla hjärtans dag. Det innebär att det ränner blomsterbud på skolan. För först skickar någon bud med blommor till sin älskling och sedan svarar den med att skicka ett tillbaka. Alltså lite som en vidareutveckling av fråga chans-lapparna på lågstadiet.

Det är märkligt med kärlek ibland. Jag hörde hur ett ungt par försökte lappa ihop sitt förhållande. De stod tätt emot varandra i en korridor och på håll såg det nästan ut som att de var nykära och småhånglade. När jag kom närmare hörde jag att de lät som ett gammalt par som tyckte sig känna varandra utan och innan. De skrek inte på varandra, utan talade med låga röster och resonerade med utgången att det skulle lösa sig. Det fick tydligen ta den tid det tog och inget fick störa deras konversation. En timme senare såg jag dem på samma ställe och då var det som att det aldrig funnits några problem. Det där förhållandet fick verkligen en nytändning.

Kärlek väcker ständigt frågor. Ska man försöka återvinna sin hustru efter vänsterprasslande och 15 års äktenskap, som i Ingmar Bergmans En lektion i kärlek (SVT1, 14:30)? Ska man acceptera att man är otursförföljd och gifta sig med en trist person som i Mångalen (SVT1, 23:00) med Cher och Nicolas Cage? Eller ska man inte gifta sig alls, utan bara ta kärlekslivet som det kommer?

Gäsp! Det är sent och jag lämnar frågorna obesvarade tills vidare.

Onsdag 15 februari

Ibland när jag käkar och dricker brukar jag läsa på förpackningarna. Det är intressant att veta vad man faktiskt stoppar i sig. Ibland kan det stå underliga ingredienser som jag inte har en aning om vad det är, som blablablaextrakt eller något sånt.

Nästa vecka ska klassen kanske på studiebesök till en fabrik i närheten där de tillverkar just extrakt. Det ryktas om att ägarens fru kan vara otrogen och att anställda utnyttjar ägaren. Jag har säkra källor, för jag känner några som känner några som har jobbat där. De skulle aldrig hitta på något sånt. Extract (TV6, 21:00)

Nu ska jag tappa upp ett varmt bubbelbad och värma mina tår.

Torsdag 16 februari

Det var anti-drogdag i plugget. Gästföreläsarna Carl och Robert presenterade sig som bästisar och före detta dagdrivare.

- Vi har det tryckt på visitkorten. Säg bara till sen så kan ni få ett.

De berättade om hur de rökte och sålde hasch i Oslo under 70-talets slut. Att de kom över 45 kilo nepalesiskt hasch och hur allt snurrade lite väl fort. De talade om det som att det var i fjol. Alla satt som stenstatyer och lyssnade.

- Nu är vi helt haschfria sedan 28 år, 10 månader och 14 dagar tillbaka. Vi varken röker, dricker eller snusar.
- Men jag brukar felparkera ibland.
- Ja, men det är ju för att du inte har körkort. Nä, nu var jag taskig. Frågor på det?

På eftermiddagen kom polisen och förklarade hur lätt hederligt folk kan halka in i brottets bana. Vi fick höra om en ensamstående morsa som gick ihop med en indiankvinna och började smuggla människor över gränsen mellan USA och Kanada för att klara avbetalningarna på sin husvagn.

Någon missade poängen och frågade:
- Om man inte har någon husvagn, då?

The Last Joint Venture (SVT2, 22:20)
Frozen River (TNT, 22:55)

I morgon fredag kommer det något nytt här.

Klart slut - sirentjut!

Kommentarer (0)