Betyg idag: 1 671 Besökare idag: 5 251

Tv-kolumnen 11 - 17/8

ekman 2017-08-11 Bilden

Dokumentärer på bio är inte så vanliga, men en välgjord dokumentär kan trots allt berätta en väl så spännande historia som en vanlig spelfilm. Superswede, dokumentären om Ronnie Pettersons liv, är ju till exempel aktuell för biopremiär i dagarna, och även i filmtipsets tv-lista dyker det upp någon dokumentär då och då, oftast från SVT. I veckans kolumn tittar vi lite extra på just dessa dokumentärer. Och så blir det Star Trek, och annan spännande film, förstås.

Dokumentären är en intressant, och ibland förbisedd, filmgenre. Eftersom de bygger på verkliga händelser och oftast innehåller genuint arkivmaterial, eller sekvenser som filmats ute i fält direkt för den dokumentären, kan man lätt förledas att tro att de alltid visar verkligheten. Men så måste det inte vara. En dokumentär återspeglar filmskaparens åsikter och ideologi, och är medvetet eller omedvetet vinklad. Men kanske just därför kan en bra dokumentär bli en ögonöppnare, om man ser den med öppna sinnen. Njut av veckans utbud!

Fredag

Tre intressanta exempel på moderna dokumentärer ger oss SVT på fredagen. Klockan 12 på SVT1 kan du se Sockerfilmen, en slags sötad variant av den moderna klassikern Super Size Me. SVT2 hakar i 14.25 med Peggy Guggenheim: Art Addict om kvinnan som skapade en av världens främsta privata konstsamlingar. Samtidigt, 14.35, startar en Beatlesdokumentär på SVT1, nämligen The Beatles: Eight Days a Week som fokuserar på turnerandet under en period i gruppens karriär. Av dessa tre har jag bara sett delar av Beatles-dokumentären (mycket bra!), men tycker att alla verkar spännande. Bara att välja den som ligger det egna intresset närmast, med andra ord.

Om man nu till äventyrs vill se något annat än dokumentärer så är kvällens huvudtips helt klart science fictionfilmen Gravity med Sandra Bullock och George Clooney, 21.00 på Sjuan. Temat är klassiskt: katastrof i rymden och nu måste George och Sandra (eller deras rollpersoner, åtminstone) överleva mot alla odds. Visst kan man göra en del invändningar om rent fysikaliska fenomen, och Bullock är kanske inte någon favorit för mig personligen, men det är snyggt, inte alltför långsökt och precis lagom spännande. En annan bra film går 22.10 på TV12, nämligen Catch Me if You Can med Tom Hanks som FBI-agenten som får i uppdrag att jaga fatt en förfalskare och bedragare, skickligt spelad av Leonardo DiCaprio.

Båda dessa ickedokumentära filmer har trots allt förankring i verkligheten, vilket jag tycker gör dem mer aktuella och intressanta. Gravity bygger på risker med rymdfart som skulle kunna orsaka en katastrof redan i nutid, och Catch Me if You Can är baserad på verkliga händelser och personer, även om den naturligtvis är sedvanligt hollywoodskt förskönad.

Lördag

Lördagar har aldrig varit några stora dokumentärdagar, men återigen går SVT i bräschen och SVT2 visar dels en repris på Peggy Guggenheim: Art Addict 12.05, dels Pappas flicka 15.00 om Lars Svartenbrants dotter. Dessa två personporträtt representerar av allt att döma två olika typer av dokumentär. Den förstnämnda är en historisk tillbakablick, sannolikt genom arkivmaterial och intervjuer, medan den andra är en typ som har blivit populär på senare år, där filmaren följer en person under en tid, ofta genom att väva samman samtida och tillbakablickande skeenden. Det är egentligen en typ av dokumentär som har rötter ända tillbaka till de första långfilmsdokumentärerna, exempelvis Nanook, ködens son från 1922 (se recension på min blogg för mer information).

Lördagen bjuder många andra bra filmer, och jag vill särskilt nämna fyra. Först och främst Bo Widerbergs lågmälda men ödesmättade Elvira Madigan 16.20 på SVT1. Får inte missas om man är intresserad av svensk filmhistoria. Femman visar två Superman-filmer, och åtminstone om man har nostalgiska känslor för 80-talsfilmerna så är Superman Returns klart den bästa. 17.00 på Kanal 5. Gamla härliga Måndag hela veckan har väl alla redan sett, men vill du se om denna klassiker i genren alternativa tidslinjer så kollar du in TV8 22.00. Den fjärde filmen jag vill rekommendera är Inside Man, ett välfilmat gisslandrama med flera starka skådespelare och bra manus, 23.35 på SVT1.

Slutligen går det inte att förbigå att TNT från och med denna lördag sänder Star Trek-filmer 22.10 varje kväll. Första filmen heter kort och gott Star Trek på svenska, och är förstås ett måste om du är ett fan av någon av tv-serierna, eller om du vill få lite bakgrund till de nyare filmerna av JJ Abrams och Justin Lin. Det är en småmysig rymdromans (och då menar jag inte kärleksromantik) som på ett snyggt sätt återkopplar till den ursprungliga tv-serien. Kan mycket väl avnjutas även om du inte har någon tidigare erfarenhet av Star Trek.

Söndag

Söndagen bjuder inga nya dokumentärer, men väl en repris på Pappas flicka 23.40 på SVT2. Däremot finns återigen många bra spelfilmer att glädjas åt. Jag är personligen svag för ABBA-musikalen Mamma Mia!, och som bonus går den på SVT1 20.00, så du slipper reklamen. Söndagens höjdpunkt är annars välspelade och starka American Beauty. Kevin Spacey är en skådespelare som inte alltid fungerar för mig, men här är han fullständigt lysande, liksom resten av ensamblen. Har du missat denna film om kris, åtrå och otrohet så är 23.00 på TV4 ett lysande tillfälle att göra något åt saken.

TNT:s nästa Star Trek börjar även den 22.10 och heter Star Trek II: Khans vrede. Den rullar på i samma spår som ettan, och man bör ha sett den för att fullt ut förstå Star Trek: Into Darkness från 2013. Direkt efter den, 00.15, sänder samma kanal komedin Galaxy Quest, som driver med nördkulturen kring Star Trek. Kul, men knappast obligatorisk, om du inte tror att du kommer att känna igen dig i situationerna kring fandom, konvent och liknande.

Måndag

Kvällens dokumentär är Den unge Zlatan, 21.50 på SVT2. Verkar intressant även för oss som inte är fotbollstokiga. En annan film tangerar dokumentärgenren, nämligen Jackass - Bad Grandpa 22.00 på TV12. Den verkar blanda semidokumentära inslag med en fiktiv berättelse, och om jag inte vore fullständigt oinsatt i Jackass skulle jag vilja se den bara för att den verkar ta nya och spännande berättargrepp. Det är sällan som det bjuds på verkliga nyheter i filmskapande.

När det gäller renodlat fiktiva filmer så är nog svenska 50-talskomedin I rök och dans, som SVT1 visar 15.10, mest intressant. Medregissören Yngve Gamlin var en erkänt fyndig person i diverse olika sammanhang, och bland skådespelarna syns flera kända namn, inte minst Martin Ljung och Povel Ramel. Borde kunna ha en del kvaliteter.

Kvällens Star Trek 22.10 på TNT är Star Trek III, vilken jag tycker är en av de sämre i serien. Från och med denna dag sänds dessutom repriser på den film som gick två dagar tidigare, men de kommer jag inte att nämna vidare.

Tisdag

Även på tisdagen hittar vi en lite mer udda och experimentell dokumentär, nämligen 20,000 Days on Earth, där musikern Nick Cave halvt dokumentärt, halvt fiktivt berättar om sin tjugotusende dag i jordelivet. Cave ställer frågor om vad som gör oss till de vi är och hur kreativitet fungerar, och behandlar dem på ett spännande sätt. 22.10 visas den på SVT2.

I skrivande stund har Filmtipset missat kvällens Star Trek, nämligen Star Trek IV: Resan hem, men den går hur som helst i vanlig tid och på vanlig kanal (alltså 22.10 på TNT). Den är ett klart lyft efter trean, och även om den kanske är lite väl fånig emellanåt, med en tidsresa till 80-talets San Fransisco i centrum för handlingen, så är den både rolig och spännande. Huruvida den kan anses vara bland de bättre av de gamla Star Trek-filmerna beror nog på hur pass hardcore scifi-nörd du är (ju mer desto mindre, så att säga), men den är i vilket fall som helst sevärd.

Mest intressant av övriga utbudet verkar vara The Social Network på TV6 21.00. Det är en biografisk (men fiktiv) film om Facebooks grundare Mark Zuckerberg. Jag har varit rätt skeptisk till hela idén med filmen, men många som har sett den tycker att den har varit långt bättre än väntat, så kanske ändå något värt att se.

Onsdag

Onsdagens enda dokumentär är en repris av Den unge Zlatan 23.25 på SVT1. TNT ger oss, Star Trek V: Den yttersta gränsen 22.10 (även den saknad i tv-listan); återigen en av de sämre i serien. Det var Kapten Kirk-skådisen William Shatners regidebut, och den kunde världen ärligt talat ha varit utan. Visst finns det några bra scener och lite läcker rymdaction här och där, men mest är det bara en lång gäspning, inte minst när Enterprise drar iväg för att hitta Gud mitt i rymden! Är det bara en Star Trek du ska missa så är det den här.

Även i övrigt ser det ganska blekt ut. Höjdpunkten för kvällen är nog Die Hard 4.0, som visserligen inte är någon exceptionell actionfilm, men som ändå får betraktas som godkänd, och definitivt ett uppköp jämfört med trean. 21.00 på TV6 ser du den.

Torsdag

Kanal 9 visar skräckfilmen The Conjuring 21.00. Egentligen är det ett tema som jag ogillar, där man tagit en förment verklig händelse och gjort underhållningsskräck av den, men uppenbarligen är den välgjord, så gillar du genren bör du nog inte missa den.

TNT har nu hunnit fram till den sista av de numrerade Star Trek-filmerna, nämligen Star Trek VI: The Undiscovered Country. 22.10, förstås. Jag satte mitt betyg på Filmtipset 2004, och ärligt talat minns jag inte så mycket av filmen, men uppenbarligen tyckte jag den var värd en trea, och uppenbarligen är det en av de filmer i den gamla serien som många uppskattar. Har du nu sett de tidigare fem så måste du naturligtvis se den här också.

Kommer nästa tv-kolumnist också att berätta om dokumentärer? Kommer hen att skriva om de följande delarna av Star Trek? Chansen finns, för dokumentärer kommer det garanterat fler av, och TNT är ännu inte färdiga med sin Star Trek-kavalkad. Men säkert kan man inte veta förrän nästa fredag. Då är det dags för en ny kolumn.

Kommentarer (0)

Premiärer