Tv-kolumnen 14/4-20/4

Ihsahn 2017-04-13

Det är ändå något speciellt med påsken. Visst – man kan lätt raljera över det motsägelsefulla i att kombinera Jesu födande och död med godisätande, målandes av påskägg och kycklingfjädrar i glada färger, men där någonstans i kontrasten, i mötet mellan olika traditioner, växer det fram något som kan glädja människor i alla åldrar. Och apropå saker som kan glädja människor i alla åldrar så är det hög tid att grotta ner sig veckans tv-tablå!

Fredag
Om det inte räcker att tänka på Jesu lidande på korset för att bli tårögd så rekommenderar jag att man slår på svt1 klockan 13:00 och ser på Barnen från Frostmofjället. "Den är så sorglig" är det vanligaste utlåtande man får höra av de som sett den - troligtvis hade jag sagt samma sak om det inte vore för att jag var 8 år när jag såg den och inte minns ett smack.

Vi fortsätter sedan på det gudfruktiga temat och väntar till 16:10,då SVT1 visar Jesus Christ Superstar, filmatiseringen av Andrew Lloyd Webbers och Tim Rice fantastiska musikal. Få andra musikaler (eller ska man kanske snarare säga rock-opera?) har det driv och den energi som Jesus Christ Superstar har, och långt efter att eftertexterna har rullat går man och nynnar på några av de klassiska låtarna. Se den!

Slutligen kan jag inte låta bli att tipsa om Mannen på taket som SVT2 visar 22:45. Det är den bästa Beck-filmen som har gjorts, och är dessutom en filmatisering av den bästa av Sjöwall Wahlöös böcker - "Den vedervärdige mannen från Säffle". Bo Widerberg har gjort ett ypperligt arbete med filmatiseringen och han är nästan pedantiskt trogen förlagan, där mer eller mindre varenda replik i filmen även finns med i boken. Vidare gör Carl-Gustaf Lindstedt en väldigt trovärdig Martin Beck, långt ifrån Peter Habers tråkmåns.

Lördag
Påskafton verkar vara en av de där dagarna då tablåläggarna öser ur sig alla de där filmerna som de köpt in för en billig peng för länge sedan. För det finns väl inte någon född på förra sidan av millenieskiftet som inte redan har sett Välkommen Mrs. Doubtfire eller Jurassic Park flera gånger redan? Dagens filmtips kan nog sägas tillhöra den kategorin, men ändock: The Bourne Identity visas på SVT1 klockan 23:20. Det är den första filmen i serien om agenten med minnesförlust, och precis som vanligt ser vi Matt Damon i huvudrollen. Själv minns jag dock mest Julia Stiles insats, men jag har alltid varit svag för henne.

Söndag
Klockan 15:00 får den rymdintresserade fatta ett beslut: ska man se på komedin Galaxy Quest på TNT7, eller ska man vänta 15 minuter och se på E.T: The Extra-Terrestrial på SVT1? Jag rekommenderar den förstnämnda, främst eftersom det är roligt att se Sigourney Weaver driva med bilden av sig själv.

23:10 visar TV4 Ogifta par - en film som skiljer sig, och jag har nog sett den minst 5 gånger genom åren. I årets upplaga av Stjärnorna på slottet var dock Gunnel Fred en av deltagarna, och hon berättade att väldigt mycket i filmen bygger på delar ur hennes och regissören Peter Dalles gemensamma liv, vilket gör att jag genast blir sugen på att se om den för att kanske upptäcka ytterligare detaljer som jag inte sett tidigare. Och även om det misslyckas så är det ju alltid roligt att se en lampa bli inslagen i presentpapper.

Måndag
Det känns som om det börjar bli dags att nämna elefanten i rummet nu, Kanal 9 har visat Polisskolan-filmer hela helgen. Den första filmen, Polisskolan, visades 17:05 på fredagen, men den som missade den då får en ny chans på måndag klockan 13:20. Jag har inga barndomsminnen av de här filmerna utan såg dem första gången som vuxen så jag har inget grumligt nostalgifilter, vilket borde göra mig trovärdig när jag säger att de första 2-3 filmerna faktiskt är ganska roliga. Handlingen är ju, som så ofta i komedier, i stort sett obefintlig, utan filmen lever på de färgstarka och minnesvärda karaktärerna.

15:35 visar Kanal 5 Föräldrafällan, en film där Lindsay Lohan spelar sin egen tvilling. Den ena tvillingen bor med deras mamma i London och den andra med deras pappa i Kalifornien. När de träffas på ett läger bestämmer de sig dock för att försöka återförena sina föräldrar. Den här filmen väcker två frågor:

1) Varför minns jag så mycket från den här det är minst 13 år sedan jag såg den?
2) Varför har jag sett den alls?

Med de frågorna ekandes bakhuvudet kan vi luta oss tillbaka och njuta av hur Lohan såg ut och agerade innan hon kraschade in i drogmissbruk och annat tråkigt.

Tisdag
M to the A to the T to the INE – MATINE! Dagens klassiker visar SVT1 klockan 14:15, och den bär det klatschiga namnet O, en så´n natt. Jag behöver inte läsa mer än de första två meningarna i handlingbeskrivningen för att inse att det här är helt fantastiskt; "Säljaren Berggrens dotter Elin åker till Örebro för att fira smekmånad med sin man Efraim. De får separata rum på hotellet.". Bara att ta ledigt från jobbet, för en chans att se den här filmen igen kommer nog dröja.

Är det någon filmserie som min hustru genuint avskyr så är det Bond. Döm därför om min förvåning när jag tvingade henne att se Skyfall och hon bara tyckte att den var ganska dålig? Succé! Själv tycker jag att det är en välgjord actionfilm, om än kanske med lite för lite Bond-känsla. Scenerna som utspelar sig på Bonds herrgård i Skottland är dock väldigt spännande, och det är roligt att M får så mycket utrymme. 22:00 på TV12.

Onsdag
Lustigt nog har jag faktiskt sett dagens matinéfilm: Främlingen, som visas på SVT1 klockan 14:35, är signerad Orson Welles och är hans tredje långfilm. Tyvärr minns jag inte någonting alls av handlingen, men i kommentaren skriver jag att filmen nog har inspirerat Hitchcock när han gjorde Vertigo, så då får vi väl tro på det.

Klockan 21:00 visar både TV6 och kanal 11 uppföljare; The Hunger Games: Catching Fire respektive Harry Potter och dödsrelikerna - del II. Den förstnämnda är dock hyffsat fristående från första filmen, så jag föreslår att ni följer med Katniss och Peeta till den 75:e upplagan av The Hunger Games. Gott om duktiga birollsskådespelare finns det också, eller vad sägs om Philip Seymour Hoffman, Woody Harrelson och Donald Sutherland?

Torsdag

Nästa tv-kolumn kommer på fredag.

Kommentarer (0)

Premiärer