Tv-kolumnen 17/2-23/2

Ihsahn 2017-02-17 Bilden

Att skriva en inledning är nog bland det svåraste man kan göra i den litterära världen. Du har bara några få rader på dig att fånga din läsare, oavsett hur bra resten av texten är så är det i inledningen allt avgörs. Kommer du få läsaren att vilja vända blad, eller kommer den istället lägga bort din text och göra något annat?

Och när du väl blivit tillräckligt duktig på att skriva för att få till en inledning som lockar till fortsatt läsande så kommer nästa problem: du vill att inledningen ska vara minnesvärd. Äntligen stod prästen i predikstolen! Någon måste förtalat Josef K. ty utan att ha gjort något ont häktades han en morgon. Odödliga inledningar som för alltid har svetsat sig in i litteraturens plåtetsning. Den här meta-texten kommer nog aldrig att diskuteras på litteraturvetenskapliga utbildningar, men förhoppningsvis får den er att följa med mig genom tv-tablån.

Fredag
För ovanlighetens skull finns det guldkorn att plocka för både finsmakaren och allätaren. Den förstnämnde ser förslagsvis på Hobbit: Smaugs ödemark som börjar på TV4 klockan 21:30. Detta är andra delen i Peter Jacksons filmatisering av The Hobbit, och om jag minns boken rätt så bjuds det både på drakar, hobbit-list och skogsalver.

Finsmakaren väljer istället Memento som visas på kanal 9 med start 23:00. Nu tror jag i och för sig att det är relativt få som inte redan har sett filmen om Leonard Shelby och hans minnesproblem, men Memento är en angenäm upplevelse både andra och tredje gången man ser om den.

Den helt utan smak kan med fördel se på Striptease som går på elvan klockan 21:00. Demi Moore visar sina kvinnliga behag i rollen som strippa, men i övrigt är det inte mycket som är värt att minnas.

Lördag
Finsmakaren får problem, för det mesta som visas är amerikanska storbudgetfilmer. Men jag väljer ändå ut 70-talsklassikern Exorcisten som visas på TV4 med start 03:05. Som joker i leken slänger jag också in The Shining, som visas på kanal 11 klockan 22:00.

Allätaren har ett smörgåsbord av episka proportioner att se fram emot. Eller vad sägs om Skyfall, Hobbit: Femhäraslaget, Den perfekta stormen eller The Notebook? Men inga av de här filmerna har förstås något att hålla emot när TV8 visar Love Actually klockan 23:00. Nu kan man ju förstås invända att det här är en film som lämpligast ses kring jul, men den är faktiskt så mysig och folklig att den duger alldeles utmärkt även i februari!

Söndag
Idag får nog finsmakaren och allätaren samsas om filmtipset, för det går bara en enda riktigt bra film: Alien. Rymden har aldrig varit smutsigare, tystare och mer skrämmande än i Ridley Scotts klassiska rulle, och det enda negativa som kan säga som filmen är väl att den har gett upphov till alldeles för många uppföljare. Se originalet istället, kanal 6 klockan 02:00.

Måndag
Finsmakaren har en chans att vädra sin pretentiösa sida, och se på kortfilmsrally på SVT2. Mellan klockan 08:00 och 09:00 visar de inte mindre än 5 kortfilmer. Den mest högst uträknat betyg är Stutterer som börjar 08:13, men det finns väl ingen skäl att bara välja en av filmerna?

Allätaren har egentligen inte så mycket att se fram emot, men Pirates of the Caribbean: I främmande farvatten, som börjar klockan 21:00 på nian, är i alla fall underhållande. Det är som en Big Mac, man tycker inte det är speciellt gott men man vet precis vad man får och ibland är det allt som behövs.

Tisdag
Finsmakaren vill givetvis se på Matiné! 14:30 visar SVT1 Kyss henne!, en komedi från 1940 signerad den inte längre särskilt kände regissören Weyler Hildrebrand. Här bjuds det på förväxlingar i teatermiljö, och utifrån postern att döma så förekommer det även lite bandy.

Allätaren skulle kunna se X-Men Origins: Wolverine, men vem vill egentligen se Hugh Jackman gå runt och vara sur i två timmar? Näe, bättre då att vänta till 22:00, då TV12 visar Star Trek, JJ Abrams reboot av franchisen. Eftersom det är en reboot så behöver man inte vara en ”trekkie” får att hänga med i svängarna, men även fans har en del att hämta, eller vad sägs om ett gästspel av Leonard Nimoy?

Onsdag
Det känns ju lite tjatigt att återigen tipsa finsmakaren om matiné, men vad ska man göra när resten av tablån inte lockar alls? Det handlar om kärlek, som svt1 visar klockan 14:40, är en kärlekshistoria (nähä?) om en fransman och en amerikanska som möts på ett kryssningsfartyg och blir förälskade. Filmen har fått ett flertal remakes, men enligt en kommentar på filmtipset så är den här versionen bäst, och vem är jag att säga emot?

Allätaren får en sorglig kväll. Det enda som ens är lite värt att se är Wolverine som kanal 6 visar 21:00, men eftersom man missade X-Men Origins dagen innan så blir det lite konstigt att se uppföljaren. Näe, läs en bok istället vettja!

Torsdag
Inklämd mellan lill-lördag och fredag finner vi torsdagen - en stackars bortglömd liten dag som endast nämns sporadiskt när folk sammanställer sina topp sju-listor över veckodagar. Tablån är dock inte fullt så dyster, finsmakaren kan nämligen se på 1944 som visas på SVT2 klockan 22:20. Filmer om andra världskriget har vi förvisso sett till leda tidigare, men den här gången får vi se det ur ett estländskt perspektiv.

Allätaren är nog inte så sugen på estnisk film, och väljer därför istället X-Men: Days of Future Past som börjar klockan 21:00 på TV6. Filmen är förvisso en fristående uppföljare till tidigare X-men serier, men i den här reser Wolverine till 70-talet för att ändra historiens gång, så med lite god vilja kan man låtsas att det här är den första filmen i serien!

Nästa tv-kolumn kommer på fredag.

Kommentarer (0)

Premiärer