Tv-kolumnen 18-24 augusti

KyLLo 2017-08-18

Den här gången dök det upp en riktig överraskning i tablån. En film som är praktiskt taget omöjlig att få tag i, och som jag väntat runt 15 år på att få se. Ni som tycker om Per Anders Fogelström får inte missa kolumnen. Ni som tänker "vem sjutton är det?" får reda på det här.

Vet ni förresten vad följande storstjärnor har gemensamt? Christian Bale, Scarlett Johansson, David Bowie, Michael Caine, Naomi Watts, Reese Witherspoon, Richard Gere, Laura Linney, Edward Norton, Brad Pitt, Minnie Driver, Robert De Niro, Kevin Bacon, Dustin Hoffman, Al Pacino och Annette Bening. Jo, samtliga nämns i kolumnen och syns i tv den närmaste veckan. Välkomna!

Fredag

Christopher Nolan är uppenbarligen en av medlemmarnas favoritregissörer. Överskattad kan jag tycka, även om jag ändå brukar uppskatta filmerna. Kvällens thriller med Hugh Jackman, Christian Bale, Scarlett Johansson, David Bowie och Michael Caine är en kamp om prestige mellan två magiker i 1800-talets London. Jag har inte sett den ännu, men den sägs vara klurig och spännande. The Prestige visas på Kanal 11, 21:00.

Tidigare i månaden visades All in Good Time, en i Sverige okänd brittisk komedi med influenser från Indien. Reaktionerna var blandade från Filmtipsets medlemmar. Nu kan vi istället sikta in oss på ett indiskt-franskt romantiskt drama som verkar mer lättillgängligt. Det utspelar sig i Mumbai och handlar om två olika men lika ensamma personer som börjar skicka meddelanden till varandra via lunchboxar. Bland kommentarerna beskrivs den som vacker och långsam. The Lunchbox sänds inte vid lunchtid, utan klockan 21:45 på SVT2.

Lördag

När det gäller skräckfilm verkar amerikanska nyinspelningar ofta vara mer påkostade och genomarbetade än andra amerikanska skräckfilmer. Jag förmodar att det finns stora pengar att tjäna där. I det här fallet är det en amerikansk nyinspelning av den japanska skräckfilmen The Ring. Oförklarliga dödsfall inträffar och det tycks finnas en koppling till en viss videokassett och telefonsamtal med konkreta hot. I nyinspelningen The Ring medverkar Naomi Watts och den är regisserad av Pirates of the Caribbean-regissören Gore Verbinski. Jag gillar verkligen kvalitetskänslan och skulle säga att det är en av de bättre mainstream-skräckfilmerna från USA på senare år. Se till att du tittar på Kanal 11 och inte sitter i telefon vid 23:00.

Jag har även hittat något helt annat i tablån för de som vill ha alternativ. Ett kenyanskt-amerikanskt drama om några vänner som på grund av inbördeskrig tvingas lämna sina hem för en lång vandring från Sudan till Kenya. Efter många år på ett flyktingläger får de chansen till ett nytt hem och liv i USA. Reese Witherspoon spelar en anställningsrådgivare som ska hjälpa dem. Bland kommentarerna tycker flera att den känns äkta och gripande, men inte tungsint. Spontant känns det lite överraskande att det är TV4 som visar The Good Lie klockan 23:50.

Söndag

Båda söndagens filmtips är lustigt nog från 1996.

I Primal Fear försöker en advokat göra karriär och hamna i rampljuset. Själv har jag inte sett den och tycker uppriktigt sagt inte att den låter särskilt intressant, men med skådespelare som Richard Gere, Laura Linney och Edward Norton kan den säkert vara värd ett försök om man har tillgång till TV12 klockan 22:00.

Några unga pojkar hamnar på uppfostringsanstalt, blir utnyttjade av sadistiska vakter och 15 år senare ser de en möjlighet till hämnd. I rollistan finns namn som Brad Pitt, Minnie Driver, Robert De Niro, Kevin Bacon och Dustin Hoffman (som för övrigt fyllde 80 år tidigare i månaden). Thrillern Sleepers, som visas på TV3, föll helt i min smak. Sov inte klockan 23:20 om du också vill se den.

Måndag

För knappt två veckor sedan kunde man se en Beatlesdokumentär på tv, och den här måndagskvällen visas en amerikansk dramakomedi från 2015 med anknytning till den tidigare Beatlesmedlemmen John Lennon. Danny Collins är en gammal rockartist som lever ett slitsamt liv. När ett 40 år gammalt brev från Lennon hittas, beslutar han sig för att förändra sitt liv. Se Al Pacino, Annette Bening och Jennifer Garner i Danny Collins på TV8, 21:00.

Tisdag

Den här dagen är det exakt 100 år sedan Stockholmsskildraren och samhällsdebattören Per Anders Fogelström (1917-1998) föddes. Det uppmärksammas på olika håll i Stockholm, men även i tv. SVT hedrar honom med två långfilmer och en K Special-dokumentär som jag ska gå in närmare på.

Först ut är ett 50-talsdrama med manus av Fogelström och i regi av Ingmar Bergman. En kärlekshistoria med Harriet Andersson och Lars Ekborg, som delvis utspelar sig i skärgården. Den uppfattades som erotisk på sin tid eftersom den bland annat innehåller en naken kvinnorumpa. Att Anderssons rollperson bara var 17 år spädde nog på den svenska synden. Personligen tycker jag att filmen är överskattad. Historien är tunn, klyschig och påfrestande. Skärgården har väl aldrig sett mer färglös ut. Tidigare i månaden handlade en tv-kolumn om Melker i filmerna och tv-serierna om Saltkråkan. Och vet ni vad? Skådespelaren Torsten Lilliecrona dyker faktiskt upp här med, i en liten roll som chaufför på grönsakslagret. Kanske något att hålla koll efter. Oavsett om du sitter i stan eller i skärgården visas den på SVT1, 15:55.

Kvällens långfilm föregås av en entimmesdokumentär av Anders Lundgren om Per Anders Fogelström som person och författare. Den tar upp den turbulenta barndomen, författarframgångarna och hans fars plötsliga försvinnande. I filmen medverkar bland andra Per Anders Fogelström själv och f.d. statsministern Ingvar Carlsson. Tiden är 21:00 på SVT1.

Den andra långfilmen, Mina drömmars stad, är fritt baserad på Fogelströms roman med samma namn. Romanen är den första i en romanserie som utspelar sig i Stockholm. Den inleds under 1860-talet med att hemlöse Henning kommer till Stockholm för att söka arbete. Samhället präglades vid den tiden av arbetslöshet, strejker, hungersnöd och klasskillnader. Där träffar han Lotten och de flyttar in i ett hus på Åsöberget vid Vitabergsparken och Sofia kyrka på Södermalm. Bilden på huvudsidan föreställer förresten Södermalm och ska vara från omkring år 1860. Har du inte läst böckerna kan jag varmt rekommendera dem. Det är som en såpa i bokform och jag tror varken att man behöver vara särskilt läsvan, historieintresserad eller Stockholmsintresserad för att uppskatta dem. Sedan får man lära sig lite på köpet. Första böckerna i serien ger jag högsta betyg. I skrivande stund har jag inte sett filmen, men ser fram emot det. Förra gången den visades på tv var tydligen för över 15 år sedan. Filmen ska nog ses som ett komplement till boken och ingenting annat. Den är från 1976, i regi av Ingvar Skogsberg, och Henning spelas av Eddie Axberg. Den visas direkt efter dokumentären, nämligen klockan 22:00 på SVT1. Filmen är över 2,5 timmar lång, men ska även kunna ses i efterhand i SVT Play (om man befinner sig i Sverige).

Vill ni läsa mer om Fogelström, få ett smakprov ur boken och se gamla bilder från Stockholm kan ni besöka Stockholmskällan.

Onsdag

På onsdagen kan jag rekommendera en film-noir från 1945 i regi av M-regissören Fritz Lang. En man räddar en kvinna från ett överfall. Han presenterar sig som konstnär och blir med tiden lockad i en fälla med förödande och ironiska konsekvenser. Kvinna i rött, som visas på SVT1 klockan 15:20, är en version av franska La chienne från 1931.

Vill man se något på kvällen kan Flags of Our Fathers, som skildrar slaget om den japanska ön Iwo Jima under andra världskriget, vara något. Krigsdramat är regisserat av Clint Eastwood och tar vid 22:00 på TV12.

Torsdag

Philadelphia drabbas av ett smittsamt virus som sprids över världen. En före detta FN-medarbetare (Brad Pitt) som besöker staden med familjen blir involverad i kampen för att stoppa det. Filmen är delvis inspelad i Storbritannien, Malta och Ungern. Jag vann den i en tävling på Filmtipset. Den är snygg och duger gott på tv:n en vardagskväll. I extramaterialet poängterar filmmakarna att det inte är en ren zombiefilm, utan att den ska ses som en katastroffilm om en epidemi. World War Z sprids i etern av TV12 klockan 22:00.

Kolumnveckan är slut och fredag 25/8 väntas nästa tv-kolumn.

Kommentarer (0)

Premiärer