Tv-kolumnen 19 - 25/5

ekman 2017-05-20

En dag sent kommer veckans kolumn, men bättre sent än aldrig heter det. Då missade ni att bli tipsade om Men in Black, men det gör inget, för den kommer i repris. Annars var fredagen ganska blek, så vi kan låtsas att det var lika bra så här.

Lördag

Men in Black, ja. Man kan lugnt säga att denna film och dess två uppföljare dominerar helgen. 15.30 på TV3 sänds reprisen från fredagen. Sedan dröjer det inte längre än till 21.30, så sänder samma kanal Men in Black II. Ettan är mycket bra, tvåan fortfarande helt ok.

Även i övrigt finns en hel del sevärt. Flyboys är en ok flygfilm med beiga flygscener (Kanal 6, 21.00). Jägarna av Kjell Sundvall behöver knappast någon vidare introduktion. (Kanal 12, 22.00). Braveheart (TV8, 23.00) är visserligen en riktig skitfilm, men ändå en skitfilm som man bör ha sett. Kvällens höjdpunkt är dock utan tvivel Tim Burtons version av den amerikanska spöklegenden Sleepy Hollow. Tät, snygg och lagom läskig. Fast man måste förstås gilla Johnny Depp. Kanal 4, 00.50.

Söndag

Söndagen ger oss ännu flera svarta män! Först reprisen på tvåan 15.15 (fortfarande TV3), och sedan Men in Black 3. Den har jag tydligen aldrig sett, säger Filmtipset, så om jag orkar och hinner så kanske jag gör det klockan 21.00 på TV3. I övrigt inget som jag direkt kan rekommendera, men Win Win 14.50 på Kanal 6, om en advokat och brottningstränare som är på väg utför, verkar intressant.

Måndag

Måndagens vara eller icke vara i filmsammanhang brukar bero på vilken gammal klassiker SVT1 sänder. Den här veckan blir det Mamma tar semester från 1957. Kanske inget att bänka sig framför klockan 14.25, men om du ändå är hemma ...

Annars är det Matrix Reloaded 22.00 på Kanal 12 som gäller. Många ogillar denna andra del i trilogin, men jag tycker att den håller måttet. Visst är ettan i särklass, men uppföljaren spinner vidare på temat och ger sin beskärda del av både härlig action och kvasifilosofi. Du måste ha sett ettan först, dock!

Tisdag

V för Vendetta 21.00 på Kanal 9 blir tisdagens tips. Ännu hellre bör man förstås läsa Alan Moores serie, som den bygger på, men även om filmen inte når seriens djup och konstnärlighet så är den god underhållning och snygg film. Att läsa seriens tio avsnitt är dessutom betydligt mastigare än att bara sätta sig och njuta framför tv:n i ett par timmar.

Onsdag

Onsdagen är nog denna veckas svagaste filmdag. Jag skulle kunna rekommendera gamla härliga Falling Down, förutom att Kanal 4 sänder den klockan tre på natten! Även om den kanske inte hör till de allra bästa filmerna så är den i sin galenskap helt klart intressant, och några av de inledande scenerna har blivit moderna klassiker. Men vänta tills den går vid en mänskligare tidpunkt.

Torsdag

Veckan avslutas lyckligtvis i topp på självaste Kristi Himmelsfärdsdag. Visserligen hittar jag varken några filmer om Kristus eller några himmelsfärder, men av de filmer jag har sett i veckans tv-utbud så är den bästa utan tvivel Livet från den ljusa sidan. Jack Nicholson, Helen Hunt och Greg Kinnear spelar tre mycket udda individer som förs samman av en hund. Detta hade kunnat bli en riktigt töntig film, men intelligent manus och underbara skådisar gör den till ett mästerverk. Missa inte klockan 21.00 på TV8.

Har du inte redan sett Sagan om ringen - härskarringen så måste du naturligtvis göra det 22.40 på Kanal 4. Filmen är fortfarande bra, även om specialeffekterna inte längre ger samma wow-känsla som när den kom.

Klockan ett på natten kan man sedan med fördel avsluta filmveckan i sällskap med Sweeney Todd: The Demon Barber of Fleet Street på Sjuan. Här återser vi Tim Burton och Johnny Depp när de gör det som de gör allra bäst, nämligen lever ut sina allra vildaste filmiska fantasier om mord, våld och pajer, dessutom till musik.

Men tv-utbudet tar naturligtvis inte slut med detta. Jag kan bara hoppas att nästa kolumnist är mer på hugget och verkligen publicerar sin kolumn i tid på fredag.

Kommentarer (0)

Premiärer