Tv-kolumnen 19-22 december

KyLLo 2016-12-19

Nu är tv-kolumnen tillbaka. Ett återkommande inslag som startade för 12 år sedan, när Filmtipset var i utvecklingsfasen. Så det är inte underligt om den känns som en självklar del av webbplatsen. Åtminstone resten av året kommer allt att vara precis som förut. Två kolumner i veckan, på måndagar och fredagar, där Filmtipsets tv-kolumnister turas om att bland annat tipsa om filmer som går på tv.

Måndag

Här går startskottet och första filmen i kolumnen heter just Skottet (SVT1, 14:30). En svensk raritet från 1969 som tydligen mest blev uppmärksammad för att det är verkliga poliser som medverkar. Den handlar om en tonåring som umgås med en före detta inspärrad och gör inbrott i ett vapenförråd. Det leder till en allvarlig incident och snart har han och hans yngre flickvän polisen i hälarna. Huvudpersonen spelas av Peter Schildt, som bland annat har regisserat ungdomsserierna Ebba och Didrik och Glappet.

Spegel spegel på väggen där,
säg mig vad en förtrollad romans är!
Dagens mjuka klappar får du av TV3. Den förstnämnda börjar klockan 20:00 och är en otecknad Snövit med gott om kostymer och färger. I den andra, klockan 18:00, är Nicole Kidman häxa och Will Ferrell är... ja, förmodligen inte Snövit, även om det hade varit något.

Har du spelat sällskapsspelet Den försvunna diamanten, även kallat Afrikas stjärna? Det går i alla fall ut på att deltagarna reser runt i Afrika i jakten på en värdefull diamant. Förutom att någon annan deltagare kan hitta den före, är den största faran banditer som stjäl reskassan. Hur kom jag att tänka på det? Jo, för DiCaprio och Hounsou letar också efter en dyrbar diamant i Afrika, i ett krigshärjat Sierra Leone. Blood Diamond visas 21:00 på Kanal 9.

Sedan kan du klura på vem som är modigast av följande:

1. Costner som en högt ansedd Bodyguard på Kanal 11, 21:00.
X. Hanks som hjälper krigsrebeller i Charlie Wilson's War på TV8, 21:00.
2. Persbrandt som Gunvald Larsson i Beck - Hämndens pris på TV12, 22:00.

Du avgör!

Tisdag

Brukade du kolla på tv-serien Veronica Mars kanske långfilmen Veronica Mars (Kanal 11, 21:00) kan vara intressant. Några år har gått och Veronica har slutat high school och arbetar som advokat. Även i långfilmen spelas huvudpersonen av Kristen Bell. Men som vanligt ska man väl aldrig förvänta sig att filmen är som serien. Själv har jag varken följt tv-serien eller sett filmen.

Nästa film har jag däremot sett och godkänt. Den romantiska 80-talskomedin Bull Durham (SVT1, 23:05) med Kevin Costner, Susan Sarandon och Tim Robbins kretsar kring baseball. Sarandon och Robbins blev för övrigt ett par i verkligheten.

Onsdag

Kanske såg du Ensam hemma på TV3 i lördags. Över 22 000 har betygsatt den, så den kräver nog ingen närmare presentation. Jag brukar inte tycka om den typen av familjefilmer, men just den är något av en julklassiker som jag kan tänka mig att se om tillsammans med roade barn. Efter den första uppföljaren hoppade skådespelarna av och det kändes inte som samma filmserie längre. Klockan 14:00 är det helt plötsligt dags för Ensam hemma 5 på samma kanal. Jag förmodar att många som ser den gör det för att beta av filmserien och inte för att förväntningarna är höga.

Följande tre filmer tycker jag är sevärda i dag.

Först ut är Ett rum med utsikt (SVT1, 15:15) från 1985 med Helena Bonham Carter. En ung engelsk kvinna får uppleva både mord och förälskelse under en semesterresa till Florens, vilket förändrar hennes liv. Ett stilfullt drama baserat på en roman från 1908.

Den andra är actionäventyret Robin Hood, om en bågskytt i Kung Rikard Lejonhjärtas armé under 1200-talet. Du ser Russell Crowe, Cate Blanchett, Max von Sydow och William Hurt i Ridley Scotts regi på TV6 klockan 21:00.

Det sista onsdagstipset är en något originell och småunderhållande men ojämn dramakomedi om en före detta spelmissbrukare som luras in i spelandet igen. Jag gillar verkligen Steve Buscemi, men här får han tyvärr inte utlopp för sin talang. Saint John of Las Vegas går av stapeln klockan 21:55 på TNT.

Torsdag

En partykille blir dumpad av flickvännen, men vaknar upp efter en fylla och blir förälskad i en annan tjej som på många sätt är olik honom. Jag skummar bland kommentarerna på Filmtipset. Den beskrivs av flera som klyschig, med ett försök till att vara egen. Åsikterna om den tillför något går isär. Vissa tycker att den är trovärdig och har budskap. Andra att den är meningslös och lättglömd. Många lyfter fram skådisarna som något positivt, det vill säga Miles Teller och Shailene Woodley. Vi som inte har sett The Spectacular Now får chansen att bilda oss en uppfattning när den visas på Kanal 11 klockan 21:00.

Men det går annat på tv också. The Passion of the Christ är ett drama om Jesus i regi av Mel Gibson på TNT klockan 21:55.

Passion och olycka kan man vänta sig i det belgiska och nederländska dramat The Broken Circle Breakdown på SVT1, 22:15.

Jag och många andra ser nog fram emot några lediga dagar nu, men tv-kolumnen tar inte ledigt. På fredag, dan före dopparedan, kommer årets jultomte bland kolumnisterna att bjuda på nästa tv-kolumn. God jul!

Kommentarer (0)

Premiärer