Tv-kolumnen 2-5 januari

KyLLo 2017-01-02

Hoppas att ni har en bra inledning på det nya året. Så här års är det nog många som har ont om pengar och lever på rester och skåpmat. Tv-kolumnen kommer också att göra det de närmaste dagarna eftersom det är dags för samlingskolumn, något av en årlig tradition som uteblev i fjol. Det innebär att att tv-kolumnen är fylld med filmtips från arkivet. Bara småjusteringar har gjorts för att den ska fungera till aktuell tablå och bli lättläst.

Innan vi rullar igång vill jag även passa på att meddela om en förändring. Från och med fredag 6/1 kommer tv-kolumnen tills vidare ut en gång i veckan istället för två. Så lägg fredagar på minnet.

Vad kan det finnas för koppling mellan en science fiction och fotbollsdomare enligt en kolumnist? Vilken humor går hem hos admin-Magnus? Vad är det som taxichaufförer knappast ser varje dag i baksätet? Hur kan man tjäna pengar på en storfilm utan att behöva köpa eller sälja den? Alla svaren och mycket annat går att finna i kolumnen.

Först en kort introduktion. Samlingskolumnen brukar komma på hösten när det är gott om filmrepriser i tablån och filmutbudet är ganska tunt. Nu är det också många gamla filmer i tablån, men många fler än om höstarna. Och samlingskolumnen är som ett smörgåsbord. Till skillnad mot en vanlig tv-kolumn väljer ingen aktivt ut filmer eller åsikter, utan praktiskt taget allt som hittas kommer med. Här blandas verkligen åsikter och känslor från såväl nuvarande som före detta tv-kolumnister. Orkar du inte läsa hela medan den är publicerad vet du väl om att du hittar den och andra tv-kolumner i artikelforumet. Slutsnackat... Varsågoda!

MÅNDAG

Utanför bilrutan står det en grå katt och en liten gul mus och snickrar på en raket, som de säger ska ta dem till Mars. Om de lyckas får du veta i filmen Tom & Jerry på väg mot planeten Mars som går på Kanal 5 07:30. /Ihsahn, 2006-12-08

Den första filmen som har något av ett spöktema den här dagen är den gamla klassikern Ghostbusters II (Med taglinen "Be ready to believe us."). Spökjägarna har varit så duktiga att de fångat alla spöken och behövs därför inte längre. Eller gör de det? Ett spöke försöker såklart ta sig igenom till våran värld vilket betyder att enbart Ghostbusters kan rädda oss nu! Filmen innehåller en kraftig dos nostalgi och ett par snygga scener, däribland en flod av ektoplasma som flyter under New Yorks gator. Ghostbusters II går klockan 12:55 på TV6 om ni har tid och lust att kolla in den. /amam, 2009-10-30

Uppföljaren till Ghostbusters är förvisso inte lika charmig som sin föregångare men är fortfarande rolig. /Asian Dawn, 2004-08-16

Klockan 15:00 visar TV4 Trouble with the Curve, där Clint Eastwood spelar huvudrollen som en baseball-scout som ger sig iväg på en road trip för att hitta laget Atlanta Braves nästa stjärna. Jag har inte sett filmen, men utifrån affischen, där Clintan står vid ett staket och blickar ut i fjärran, så gissar jag att det är en ganska långsam och lågmäld historia om åldrande och relationer. /Ihsahn, 2015-07-27

Jag har alltid älskat baseball - kanske mera än jag själv tål,
som en scout i sta'n Atlanta - men nu har jag nånting annat här att vänta.
Mina ögon, de är kassa - de som bruka' va så vassa,
så jag klarar inte skärmar - eller papperen som finns i mina pärmar. /NtoNW, 2015-06-08

Tröttnat på Göta Kanal-uppföljare eller längtar tillbaka till sommaren? Den här kvällen visas originalet från 1981 med kända namn som Kim Anderzon, Stig Ossian Ericson, Magnus Härenstam, Mona Seilitz, Ulf Brunnberg, Janne "Loffe" Carlsson, Yvonne Lombard, Marie Göranzon och Per Oscarsson. Båttävlingarna i Göta Kanal drar igång 20:00 på TV4. /KyLLo, 2013-11-29

Göta Kanal har nog de flesta av er sett, därför struntar jag i att nämna den mer än såhär. /rofos, 2010-04-02

En risk för överdos av gullighet får du om du kikar på den romantiska komedin Förtrollad som visas på Kanal 5 en timme senare, kl 21. Filmen är en slags parodi på vad som skulle kunna hända om en klassisk tecknad Disney-saga helt plötsligt utspelade sig i verklighetens New York. Trots kanske ett sliskigt sångnummer för mycket bär Amy Adams som prinsessan Giselle oss rakt igenom filmen med bravur! /Hoppandesoffan, 2013-08-23

Vem behöver ett liv när det finns film? Att man inte ska titta på Polisskolan 2 - Första uppdraget på Sjuan 21:00 känns som lika onödig information som att upplysa om att man helst inte ska gå barfota på fjällvandring i januari (Sådana där onödiga människor som frivilligt söker sig till den där taklösa världen som påstås existera på andra sidan persiennerna brukar påstå att januari är en kall månad och att fjällen ligger nästan vid Nordboden där det alltid snöar. Jävla besserwissers!). /Gordyal, 2004-04-23

Se inte den! Ja, i alla fall inte mer än de tio första minuterna... /Asian Dawn, 2005-09-23

För oss som växte upp i mitten av 80-talet så kändes skämten i Polisskolan 2 - Första uppdraget fortfarande ganska fräscha en gång i tiden. Precis så där fräscha som bara midjelånga kavajer i pastellfärger kan vara. Eller oss och oss förresten, nu pratar jag visst om mig själv i plural igen. Vi ska genast sluta med det. Vi tänker heller inte tala om vilken tid eller kanal filmen går på. /Asian Dawn, 2009-11-05

Den här gången serveras vi amrisk komedi vid namn En djävul till flickvän (TV6, 21:00). Både Jason Biggs och Jack Black finns med i rollistan minsann, vilket visst kan båda gott om de båda herrarna haft varsin bra dag. Men något litet djur ligger längst ner i mitt sinne och får mig att tro att så inte riktigt är fallet. Vilket djur det är vet jag inte riktigt, kanske kan det vara så enkelt som filmens gula färg. /bnw, 2005-04-25

På annat håll är en frånskild lärarinna missnöjd med sitt liv och drömmer om att hitta någon att dela det med. Systern försöker lösa det genom att annonsera på en dejtingsajt åt henne. (Matte söker husse, 2005. Måndag, Kanal 11, 21:00.) /KyLLo, 2015-01-12

Matte söker husse är en promenad i Sarahs jakt på den rätte. Sarahs syster ägnar sig åt koppleri och lägger in en kontaktannons på en dejtingsajt och Sarah får plötsligt några alternativ. Ett alternativ till att leta upp Kanal 11 klockan 21 är att ta med hunden på en promenad. /bunnykin, 2011-03-21

Matte söker husse går bort eftersom det är en romcom och såna är jag allergisk mot. /NtoNW, 2013-07-08

Disturbia. Fönster, kikare och en person som inte kan lämna sitt rum är något som gjorts förr och även bättre i Fönstret åt gården och säkert i andra otaliga filmer. Trots detta är denna ändå en riktigt sevärd film som bjuder på en del spänning. Vänta er däremot inget revolutionerande.
- Kanal 9, kl. 21:00. /Antti, 2012-08-17

När den här tv-kolumnen publiceras har den 85:e upplagan av Oscarsgalan precis ägt rum i Los Angeles. Inför årets gala fick filmerna Lincoln (TV8, 21:00) och Berättelsen om Pi flest nomineringar. /KyLLo, 2013-02-25

En av mina hjältar Joss Whedon gjorde en gång en tv-serie som heter Firefly, den utspelar sig några hundra år in i framtiden på ett litet rymdskepp de kallar Serenity. Som många bra serier lades den ner redan efter en säsong och några år senare kom filmen... De som inte är fans av Firefly kanske i stället gillar en annan serie som också utspelar sig ute i rymden och är nyfikna på hur Spock och James T. Kirk möttes från första början. TV12 visar Star Trek från 2009 kl. 22:00. /Canomia, 2011-09-09

Star Trek är det lätt att skriva om. Kanske för att jag har sett filmen två gånger. Kanske för att original-spock gör en minnesvärd cameo. Kanske för att serien hypas så mycket av gänget i the big bang theory. Eller helt enkelt kanske för att TV 11 visade filmen två gånger under samma dag. Live long and prosper. /Ihsahn, 2011-11-21

Jag ser att klassikern 48 timmar har förvånansvärt få betyg så den går ju alltid att nämna förstås. TV 4 klockan 22:30 i så fall. /Albion, 2009-06-26

Skådisarna här är Nick Nolte och Eddie Murphy, och det är Eddie som lyser. Detta är Eddies genombrottsfilm och han är faktiskt riktigt rolig; detta var innan hans komik hunnit recyclas varv efter varv i Hollywoods grottekvarn tills allt bara blev en trasa. Det senaste jag hört om detta 80-talsfenomen är att han bytt kön och numera heter Ester Murphy. /Fetjocke, 2004-10-08

Nolte och Murphy spelar rollerna i denna närmast arketypiska buddy-movie. Av utgivningsåret 1982 att döma kan man nästan utgå från att soundtracket är snäppet fräsigare än något man hittar i en LP-back märkt "andlig musik" på en secondhand-butik i Jönköping, kanske. /cajac, 2008-01-28

Kanske är 48 timmar Walter Hills bästa alster. Otroligt rolig och actionfylld är den i alla fall, och filmen blev också Eddie Murphys genombrott på vita duken. Missa inte klockan 22:30! /Asian Dawn, 2005-07-08

Hur var det nu? Kärlek på avstånd, funkar det? Ja, ett inlägg i debatten kan man väl säga att filmen Going the distance är i alla fall. Filmen visas på Kanal 11 klockan 23:00. /Albion, 2014-05-30

TISDAG

Lasse Hallströms dramakomedi Laxfiske i Jemen med Ewan McGregor och Emily Blunt är baserad på en roman och uppfattas som mysig av vissa och tråkig av andra. En rik shejk vill införa laxfiske i Jemen, vilket leder till det ena och det andra. Jag har ingen större lust att gå in på detaljerna, utan det är nog bättre att se utvecklingen på TV4 klockan 14:50. /KyLLo, 2014-06-30

The Accidental Husband (TV3, 20:00) är en romantisk komedi med Uma Thurman och Colin Firth. Manuset sägs vara dåligt, så det är nog bäst att se den med låga förväntningar. /KyLLo, 2012-04-02

Göta kanal 2 – Kanalkampen (TV4, 20:00) är till och med en av Filmtipsets 250 sämsta. /Canomia, 2011-04-25

Svt:s grepp denna kväll är en film av den aktuelle filmskaparen Ruben Östlund, vars nya film Turist (SVT1, 21:00) uppmärksammats stort denna höst... Östlund har ett bildspråk som är lite speciellt... /Albion, 2014-10-17 (reds anm: Tipset handlade främst om Östlunds De ofrivilliga som visades på tv då, därför är mycket bortklippt.)

Tyvärr visas det också en och annan film som håller lite lägre klass än russinen i tv-kakan. Redan på tisdag 21:00 brakar Sjuan loss med Polisskolan 5 – Uppdrag i Miami Beach. Har ni sett de andra filmerna i serien så känner ni säkert redan till att handlingen brukar vara lika tunn som servetten den är skriven på och att skämten är samma som förut men i annan ordning. Ni som inte har sett någon av de tidigare filmerna har således ingen anledning att starta er bekantskap med aspiranterna i och med denna film. /Asian Dawn, 2004-05-14

Sjuan går ut hårt med Polisskolan 5: Uppdrag Miami Beach. Hur obegripligt dålig del fyra i serien än var, så livades den ändå upp av några scener med Tony Hawk och en purung David Spade. Det enda nummer fem kan erbjuda är bikinibrudar och båtjakter. /gurkov, 2009-11-27 (reds anm: Gick då på "Femman".)

Ett gäng klantskallar som försöker lösa brott (för femte gången, det blir ju liksom inte bättre ju fler filmer det görs). /bnw, 2005-10-14

Med ett betyg på 3.9 på IMDb är det lätt att ta fram motorsågen i förtid. Och ja, detta är inte särskilt bra men som liten så fann jag detta oerhört underhållande. Jag säger därför: släpp fram er barnsliga sida så kanske, möjligtvis, eventuellt och med lite tur att ni gillar det. Sjuan har den stora äran 21.00. /Hoppandesoffan, 2015-06-12 (reds anm: aktuellt IMDb-betyg är 4,3)

Någon här som sett trailern för kommande R.I.P.D.? Det är film där Ryan Reynolds dör och rekryteras till en hemlig organisation som bekämpar allsköns odöda spöken och väsen som inte mänskligheten lägger märke till. En film som på mer än ett vis påminner starkt om den gamla godingen som TV6 visar ikväll, Men in Black. Istället för spöken så är det utomjordingar som hålls under kontroll av bl.a. Will Smith och Tommy Lee Jones. Starttiden för Men in Black är 21:00. /Metheuz, 2013-07-15

Men in black skulle kunna vara en film om fotbollsdomare kanske? Ibland känns det verkligen som de kommer från outer space men det kanske bara är så att de alla härstammar från kolgruvorna i engelska Yorkshire. /Albion, 2011-03-04

Men in Black är en mycket snygg och rolig sci-fi-action, med Will Smith och Tommy Lee Jones i huvudrollerna. Ni som ännu inte har sett den gör klokt i att passa på nu innan världen går under. /Asian Dawn, 2005-11-14

Tommy Lee Jones och Will Smith jagar i hemlighet rymdgubbar på jorden. De flesta har väl redan sett den, men en gång till skadar inte. Den är stundtals riktigt rolig. /ScArRrFaCe, 2011-09-23

Cocktail hör väl däremot inte till en av de filmer som revolutionerat genren. Däremot gick den och fick en Razzie för att ha varit årets sämsta film då den kom ut 1988, och det är ju inte heller alltför illa. En överdos av 80-tal och en farligt oskuldsfull Tom Cruise arbetandes som bartender är det som utlovas på Kanal 11 kl. 21:00. /Antti, 2014-10-03

Sippa sexigt på en Cocktail med Kanal 11:s gäng. /vispo, 2006-08-27

Samtidigt visas Världarnas krig med Tom Cruise i spetsen på Kanal 9. Steven Spielberg står som regissör till den här remaken av originalet The War of the Worlds från 1953. Det råder delade meningar om den här filmen, men jag tycker den är riktigt bra. Den mattas dock framåt slutet. En rolig anekdot är att armén använder sig av det Bofors-tillverkade raketgeväret Carl Gustaf. /ScArRrFaCe, 2010-08-20

Catch Me If You Can, en rolig, rapp, härlig historia om en ung kille som blir rik på att låtsas vara pilot, läkare, advokat. På något vis är den förankrad i verkligheten (trots att orden "baserad på en sann historia" är högst godtyckliga) och huvudrollen är iklädd Leonardo DiCaprio-kostym, på den tiden då han fortfarande var smal och renrakad, men inte någon sämre skådis för det (jag erkänner, jag är lite av en sucker för Leonardo DiCaprio när han är blekfet, jag tror verkligen VERKLIGEN att han är något att räkna med). Huvudroll nummer två står Tom Hanks för. Han är rätt lökig, men alltid pålitlig och trygg, på något vis. Irriterar inte någon, eller hur? Nåväl. För att försöka hålla en pratig tv-kolumn kort (som om), Catch Me If You Can är en mycket stabil Steven Spielberg-film, som ändå klarar sig ifrån att vara för mycket Spielberg. För han är ju inte direkt känd för att känna till uttrycket "less is more" *host* och *host igen* ... /Boondock_saint, 2009-08-21

Steven Spielbergs bästa film enligt mig, Catch Me If You Can. Leonardo DiCaprio lurar alla men blir jagad av Tom Hanks. En bagatell egentligen, men en välgjord och rolig bagatell om du frågar mig. /Boondock_saint, 2010-03-05

En av hans mest underskattade, men ändå hyllade, filmer på den här sidan 2000-strecket. Leonardo Dicaprio spelar bedragaren Frank Abagnale som under sin livstid lyckades ljuga sig igenom en karriär som läkare, advokat och pilot innan han ens fyllt 18 år. /Hoppandesoffan, 2015-06-12

Om du känner dig nyfiken på Catch Me If You Can, varsågod, men fortsätt helst vara nyfiken. Enda sättet den kunde blivit sevärd på vore att byta ut snorvalpen DiCaprio mot Ron Jeremy. Undvik denna, (av en klåpare regisserade) film, 22.00 på TV12. /floff, 2005-11-18

22:30 i TV 4: 48 timmar igen. Gräv inte upp lik efter vackra människor! Ät inte åtta år gammal festmat! Filma inte 48 timmar igen! /Fetjocke, 2005-07-15

Gammal Eddie Murphy är alltid ett säkert kort! Att den är gjord 1990 har inte med saken att göra - det är ändå 80-tals-humor. /Magnus, 2011-08-26

De som inte nöjer sig med smärtan av ett brustet ben efter ett misslyckat slalomåk kan även välja att söka detta på annat håll. Kanske ändå inte nödvändigtvis på det sätt som Edward Nortons karaktär gör i Fight Club. Tillsammans med sin nyvunne vän Tyler Durden (Brad Pitt) startar dessa en hemlig klubb där män ges möjligheten att få utlopp för sina frustrationer genom slagsmål. Ni kan ju se hur detta funkar på TV4 kl. 00:30. /Antti, 2014-02-21

...eftersom alla egentligen tycker det är rätt pucko att se grabbar puckla på varandra (ja, jag vet att du tycker det är en mycket mer sofistikerad film än så, men kom ihåg att tv-kolumnen har alltid rätt) så tipsar jag hellre om Wonder Boys. /Albion, 2009-04-03

Nostalgi är väl annars lämpligt den här tiden av året och Hugo Cabret är fylld av just detta. En hyllning till filmens värld fylld av fantastiska miljöer och intressanta historier, regisserad av ingen mindre än Martin Scorsese. Se den på TV4 kl. 03:30. /Antti, 2016-12-26

Martin Scorsese är en mångsidig man. Han har gjort några av de mest hårdkokta maffiarullarna i filmhistorien men 2011 gjorde han en film för barnet inom sig. Det resulterade 11 Oscarsnomineringar för filmen Hugo Cabret. Även om jag personligen tycker filmen tappar under andra halvan då den blir mer en lektion i filmhistoria, så finns det en genuint fin berättelse om den föräldralöse pojken Hugo som växer upp på centralstationen i 30-talets Paris. /Hoppandesoffan, 2015-02-27

ONSDAG

Först ut blir ett skönt, melankoliskt, romantiskt drama om en man som är på väg hem till sin hemstad för att begrava sin far. På vägen möter han en kvinna och inget blir som han tänkt sig. Filmen heter Elizabethtown och har Orlando Bloom och Kirsten Dunst i ledande roller. Filmen kan ses på TV4 klockan 13:35. /Albion, 2012-07-23

...fula fiskar bjuds det på i Göta Kanal 3 - Kanalkungens hemlighet, som väl ska föreställa en slags blågul motsvarighet till National Treasure eller Davinci-koden. Mental soppatorsk med andra ord, men för er som har tid att döda och är rappa i käften kan roa sig med att "riffa" (à la Cinemassacre eller RiffTrax) sig genom eländet. TV 4 20:00. /cajac, 2011-05-02

Vad sägs om... Vin Diesel som avhoppad marinsoldat? /Abraxxas, 2009-02-27

Kanal 5 visar den tramsigt dåliga The Pacifier 20:00. /Ihsahn, 2014-08-18

En annan film där konceptet börjar kännas urvattnat är Polisskolan 6 – Går under jorden (Sjuan 21:00). Nu ska det i och för sig erkännas att jag faktiskt har satt en tvåa på den, men det är bara för att den parodierar Fritz Langs klassiska Dr Mabuses testamente vilket givetvis bör premieras, men i övrigt är det en mycket dålig film. /Ihsahn, 2013-08-05

Men in Black II som TV6 visar samtidigt kan få dig att gråta... på grund av hur urusel den är. Håll-er-borta! Finns miljoner andra filmer om utomjordingar att välja istället. /Hoppandesoffan, 2015-08-31

...en film som jag tydligen såg för två år sedan men inte minns någonting av. Min kommentar från 25 juni 2010 sammanfattar saken väl: Lite smårolig, men inget som lämnar något bestående intryck. /Ihsahn 2012-11-26

Christopher Nolan har ju gjort en hel del kända filmer, men frågan är om inte detta är min favorit. Det är också hans andra långfilm och skriven av Christopher själv tillsammans med brodern Jonathan Nolan. En riktigt finurlig historia om en man som har tappat sitt korttidsminne och därför måste skriva ner allting. Filmen berättas i små episoder och tidsmässigt baklänges. Vad är det egentligen för hemskt som har hänt Leonard? Berättelsen nästlas långsamt upp och är vansinnigt spännande. Memento, Kanal 9 kl. 21:00. /NtoNW, 2015-01-26

...det är en riktig minnesbeta för den glömske. Filmen kretsar alltså kring minnet eller snarare avsaknaden av minne. Berättas baklänges och det är väl det som är filmens stora clou och behållning. Lite överskattad i mina ögon men absolut helt ok att beskåda. /Albion, 2011-06-06

Eller se om den om du inte hängde med i svängarna... Maken till finurligt pussel får man leta efter. /Karingrisen, 2005-12-19

Collateral är en välgjord thriller som är väl värd att se. /amam, 2010-07-26

...ljuvliga Collateral... Här har vi en synnerligen välarbetad thriller, som bland annat framförs med ovanligt träffsäkra toner. Musiken framkallar känslan av en saga, med allt från mysigt pianospel till eftertänksam reggae, tillsammans med filmens banbrytande foto – då filmen faktiskt introducerade ett nytt ljusalternativ i branschen. Toms karaktär Vincent körs under större delen av filmen runt i en taxi av chauffören Max, spelad av Jamie Foxx. I scenerna inifrån bilen lyses de två herrarnas ansikten upp av ett obeskrivligt dunkelt sken, ett sken som är skapat från uppsatta ELD-paneler som sitter utanför bild i framrutan (riktade mot Jamie) och på baksidan av framstolarna (riktade mot Tom). Och i sällskap med musiken skapar alltså detta unika ljus en känsla av en tilltalande sagovärld. /annihilat0r, 2013-05-17

Collateral byter New York mot Los Angeles. Här spelar Tom Cruise en lönnmördare som tvingar en taxichaufför att skjutsa honom runt staden, för att han ska kunna slutföra sina uppdrag. Det kan hända att Collateral väger lite lätt... men det är ett tufft och neonbelyst Los Angeles som Michael Mann målat upp. /Antti, 2015-01-09

I Collateral spelar Tom Cruise yrkesmördare, han åker runt i L.A i taxi och gör sånt som yrkesmördare har betalt för att göra. /Canomia, 2009-02-06

Som taxichaufför ser man säkert en hel del, men det är knappast varje gång som det sitter en yrkesmördare i baksätet och som dessutom behöver hjälp med att ta sig fram till sina offer. /Antti, 2012-12-28

I Collateral får vi se en lite mörkare Tom Cruise än vad vi kanske är vana vid. Här spelar han nämligen en lönnmördare som mer eller mindre tvingar en stackars taxichaufför spelad av Jamie Foxx att skjutsa runt honom i staden för att han ska kunna utföra illdåd. Minnet i övrigt kring den här filmen är lite luddigt så en omtitt skulle nog inte skada för min del. /Metheuz, 2013-05-13

Tom Cruise spelar orakad hitman i Collateral. Titeln syftar på taxichaffisen vars taxi kapas av Cruises rollfigur men Jamie Foxx rollfigur visar sig mer och mer oumbärlig då de tillsammans jagas av lagens långa håriga armar. Kanal 5 21:50 blir det åka av. /cajac, 2007-10-12

Tydligen skulle den gamle Cruise vara hyfsad i rollen som hitman i denna film (filmad med digital video, eller nåt i den stilen). Själv såg jag Michael Manns udda nazi-fantasy-rulle The Keep för inte så vansinnigt länge sedan, helt ok faktiskt. The Insider likaså. Man kanske skulle ta en koll på Collateral nån dag, eller så får ni återkomma till mig om ni ser den sen. Tycker det låter bra, speciellt det senare. /cajac, 2010-01-01

Collateral, signerat Michael Mann. Karln brukar hålla ganska hög kvalité på sina rullar, utan några riktigt rejäla magplask, så jag tror nog att även den här filmen är värd att se. /Ihsahn, 2012-08-13

...en film som jag faktiskt har sett. Collateral har dessutom fler än jag sett. En film som har mer än 15 000 betygsättningar på Filmtipset måste väl räknas som välsedd. Eftersom jag är slö av naturen så saxar jag ur min egen kommentar om filmen så får ni dessutom ett hum om vad jag tyckte om den: "Jag vet, vi tar en vanlig kriminalhistoria, lägger in lite snabba klipp och sköna bildvinklar och så låter vi en tufft gråhårigt Tom Cruise springa sig igenom halva filmen. Höga poäng? Nä, tror inte det!". /NtoNW, 2013-02-08

I U.S. Marshals, den fristående uppföljaren till Jagad, får vi återse den fiktive polisen Sam Gerard. Denna gång har han fått uppdraget att håva in en förrymd fånge, medan det under jaktens förlopp dyker upp frågor om vem som egentligen utfört brotten. TV 4, 22:30. /cajac, 2010-02-22

Denna uppföljare till Jagad från 1998 (och nej, det är ingen komedi) handlar om hur en fånge som tros vara skyldig till två mord lyckas fly från en transport och därför måste hittas. Det verkar inte vara någon större variation på temat från den första filmen, men vem vet, det kanske är ett vinnande koncept? /Little_Fish1, 2012-07-30

Kan uppföljaren till Jagad månne vara mindre sunkig än det där andra skräpet? Mycket möjligt. /toh, 2006-03-10

Skulle behöva en svensk titel, tänker mer på de där stora värmeljusen man brukar ställa utanför huset när man vill liva upp stämningen lite: U.S. Marshals. En uppföljare till – behöver jag ens nämna filmens titel? – som mjölkar ur ett koncept som en gammal Alfred Hitchcock redan gjort flera intressanta varianter av. Nåväl, thrillrikt värre blir det. /cajac, 2008-01-28

U.S. Marshals är filmen för alla som undrar vad Tommy Lee Jones karaktär i Jagad gör när han inte ränner efter Harrison Ford. Svaret är, givetvis, att han letar efter andra välmenande, oskyldiga rymlingar. Ganska töntigt, men också ganska spännande. /gurkov, 2010-06-04

Tommy Lee Jones är rätt cool. Nu var han visserligen coolare i föregångaren, men i U.S. Marshals har han några balla repliker och miner. /floff, 2007-09-21

...för den som söker en stunds actionunderhållning. /Asian Dawn, 2005-09-23

En Oscarsvinnare står näst på tur. Road to Perdition vann i kategorin bästa foto 2002 och visst är fotot speciellt i denna hårdkokta gangsterrulle. Utmärkt skådespel av Tom Hanks och Paul Newman också. Jude Law och kungen av biroller, Stanley Tucci, är ett par andra figurer som dyker upp i rutan. Såvida du har knappat in TV3 vid 23:00 förstås. /Albion, 2014-03-14

...en maffiafilm som faktiskt är riktigt skaplig! /Asian Dawn, 2005-09-23

Nu var det i och för sig 10 år sedan jag såg filmen, men som jag minns det är det en riktigt stark hämnarfilm i noir-vackra miljöer. /Ihsahn, 2012-05-14

Road to Perdition är ett mysigt kriminaldrama med Tom Hanks, Jude Law och Jennifer Jason Leigh. Det för oss tillbaka ända till 30-talets Chicago. /KyLLo, 2011-07-22

...en gangsterfilm från 2002 regisserad av American Beauty-regissören Sam Mendes. Utmärkt stämning och skådespelare... /KyLLo, 2015-04-27

Under natten, 01:05, visar TV4 kult b-klassikern Robocop som är ungefär lika larvig som vilken ”emotionell” actionfilm som helst. Den enda behållningen är samhällskritiken, men filmen står sig likväl slätt med trams, larv och dåligt skådespel. En typisk 80-talare. /jake-, 2007-03-05

Den har följts av ett antal uppföljare och tv-serier... Många är nog bekanta med den här robotpolisen i Detroit som är tillverkad av en skottskadad polis, men alla har den säkert inte i färskt minne. Jag talar om originalet av RoboCop från 1987. Paul Verhoeven, mest känd för Basic Instinct - iskallt begär, har regisserat den... /KyLLo, 2014-12-26

Denna sardinburkspolis skäms jag lite för att säga att jag inte har sett. Dock känns den ganska säker att rekommendera ändå. Den är nämligen ihopsnickrad av Paul Verhoeven, och den killen gör inga dåliga filmer. Så är det. /bnw, 2005-03-21

TORSDAG (TRETTONDAGSAFTON)

Gläns över snö och strand, långt borta på isen,
pingviner i Sydpolen sjunger i brisen.
Stjärnan av allihop är inte lång, men kort.
Barnen och sångarna följa dig gärna.
Dansande stjärna, dansande stjärna.
Happy Feet, TV4 kl. 06:10.
/NtoNW, 2014-12-22

11:30 idag bjuder TV4 på en hyllad highschoolkomedi. Tina Fey och Mark Waters Mean Girls är visserligen underhållande och bland de bättre i genren men kanske inte fullt så fantastisk som hypen lovade. Djungelparallellerna kändes rätt fåniga och när ska Afrika få vara en kontinent och inte ett land? /Canomia, 2011-12-05

Mean Girls var en film som jag var tämligen skeptiskt till innan jag sett den. High school, snygga och elaka tjejgänget, Lindsay Lohan i huvudrollen. Det är mycket som talar emot filmen men jag upplevde den som rätt så rolig och charmig. Stor del av det kan nog bero på att komediveteranen Tina Fey har skrivit manuset till filmen. /Metheuz, 2013-02-04

Mobbing och fult spel är inget för fina flickor, däremot är det gängse praxis för "The Plastics"-trion som Lindsey Lohans rollfigur hamnar i kollisionskurs med. /cajac, 2008-08-25

För att fortsätta på ’ofrivillig humor’-spåret så kanske även kritikernas älskling Richard Hoberts familjedrama Alla älskar Alice kan passa? Om inte Mikael Persbrandts och Lena Endres hysteriska grälande och fruktkastande är nog för att skratta åt så torde i alla fall pinsamheterna bjuda på en dos igenkänningshumor (och ångest). TV4 visar filmen 13.45. /jlam, 2008-05-16

Recensionerna är lite blandade, men de flesta är överens om att skådespelarna är bra och att ämnet är viktigt. Det handlar om tolvåriga Alice vars föräldrar skiljer sig och naturligtvis hamnar hon i kläm. Det här är den första filmen Richard Hobert gjorde efter sina dödssynder (sju), och en recensent ser den som en åttonde film i den serien med barnmisshandel som den aktuella dödssynden. /bunnykin, 2011-05-30

För er som saknat Persbrandt i rutan kan ju spana in Alla älskar Alice, då han är med på ett hörn. Filmen fick priset för "bästa europeiska film" på Hollywood Film Festival år 2002, så helt uppåt väggarna tokig kan den väl inte vara… eller? /cajac, 2008-01-28

Klockan 16:05 visar Kanal 11 den sjunde filmen av totalt åtta i filmserien om Harry Potter. I Harry Potter och dödsrelikerna - Del I ger sig de tre ungdomarna Harry, Ron och Hermione ut för att finna de sju horrokruxerna, men Voldemort jagar dem. Regissören David Yates har regisserat flera Harry Potter-filmer, men även en del annat sevärt som få har betygsatt. /KyLLo, 2014-01-10

Nu har vi kommit till kvällens sega råtta: Harry Potter och dödsrelikerna - Del I . Och med seg menar jag inte som att filmen är långtråkig utan att det är film nummer 7 i en serie av 8 filmer. Slutet borde vara nära med andra ord. Harry, Ron och Hermione letar efter beståndsdelarna av den onde Voldemort och passar samtidigt på att tält runtom i hela Storbritannien. Starkt tillskott i serien om Pojken som överlevde! /Hoppandesoffan, 2014-04-11

Har du inte sett de sex tidigare Potter-filmerna är chansen lika med NOLL att du får ut något av filmen. Har du å andra sidan det är chansen stor att du gillar denna lite långsammare (men icke sämre!) installation i trollkarlsserien som kan ses som en rejäl uppvärmning inför den sista filmen. /Hoppandesoffan, 2015-08-31

Klockan 16:20 samma dag visar TV4 Wedding Crashers, som faktiskt är en ganska trivsam komedi med de inte alltid så trivsamma komikerna Vince Vaugn och Owen Wilson. För ovanlighetens skull är det dessutom handlingen (eller i alla fall grundkonceptet) som är den stora behållningen. /Ihsahn, 2012-09-24

Är du som jag egentligen inget fan av svensk film och svensk komedi framför allt (Länge leve Yrrol) kan den redan idag halvt kultförklarade Wedding Crashers från 2005 sitta fint. Som titeln antyder handlar det om två killar som lever på att krascha bröllop där de raggar upp tjejer genom att tuta i dem den ena lögnen efter den andra om sig själva. Såklart kan inte en sån tillvaro vara hur länge som helst. /Hoppandesoffan, 2013-06-14

Wedding Crashers, där två försupna kumpaner drar runt och parasiterar marängvita bröllop och hittar på en mängd lustigheter under tiden… tills en av dem förälskar sig förstås. Den här rullen är faktiskt inte så underhållande som man kanske hade förväntat sig med Wilson och Vaughn i huvudrollerna och inte heller är dem de fagraste porträtten av skitstövlar för den delen heller. En alltför överspänd och torftig komedi, tyvärr. If anybody has any objections speak now or forever hold your peace: klockan 16:20 på TV4. /Edithea, 2009-07-24

Kl 19.00 visar Kanal 11 logiskt nog den avslutande delen i Potter-serien: Harry Potter och dödsrelikerna - Del II som är undertecknads personliga favorit av de åtta-filmerna. Inte ett öga torrt när eftertexterna rullar! /Hoppandesoffan, 2015-08-31

Att överklassen ägnar sin lediga tid med golf vet vi alla, möjligen kan de mer ungdomliga spela cricket eller hästpolo. Mindre känt är att Stig-Helmer Olsson skulle tillhöra denna grupp, jag visste det inte, ni visste det inte. Inte heller är det sant. En gatsopare som Stig Helmer borde sitta i Brunnsparken med kommunisterna och klanka ner på överklassen. Istället blir Stig-Helmer den ofrivillige golfaren, med överklassen som motspelare. Vill ni se hur den uråldriga kampen mellan pöbeln och kapitalet slutar en gång för alla? /rofos, 2010-09-13

Tokroligheterna från de första sällskapsresorna är som bortblåsta. Istället möts vi av en sävlighet i komedin som endast fungerar sövande. /springbay, 2004-05-31

...slå på TV4 prick 19:30 och se Den ofrivillige golfaren. Även om du inte tror dig gilla detta så kan du se Lasse Åbergs tolkning av vad Sverige är och vad svenskar gör. Småputtrigt, stundtals riktigt kul, men mest mysigt. /floff, 2005-07-29

Ricky Gervais regisserar Ricky Gervais i The Invention of Lying, efter ett manus av Ricky Gervais i en film om en värld där lögner inte förekommer. Det har alla förutsättningar att bli hur bra som helst, men tyvärr talar den lila tvåan inte för något stordåd. /Ihsahn, 2012-09-24

The Invention of Lying är en amerikansk komedi med en något originell handling. I en värld där bara sanningar existerar så upptäcker den misslyckade Mark att det går att ljuga och ändå nå framgång. Ricky Gervais har huvudrollen och jag ljuger inte när jag säger att den börjar 21:00 på TV3. /KyLLo, 2013-02-25 (reds anm: har senare satt tvåa på den)

Polisskolan brukar vara ett säkert kort när det gäller sunkiga uppföljare och Polisskolan 7 - Uppdrag Moskva är kungen av dem alla. Ett riktigt lågvattenmärke, där både Ron Perlman och Christopher Lee har sålt sina själar för förhoppningsvis inte alltför mycket pengar. Filmen är så dålig att jag inte ens tänker tala om när den går, men undvik Sjuan klockan 21:00 och ett par timmar framåt. /Asian Dawn, 2006-12-15

Vad sägs som att ignorera alla dåliga komedier med femtioelva uppföljare som visas... och istället ägna tiden åt förhoppningsvis mer sevärda filmer? /Little_Fish1, 2012-10-26

Som pekoral går den an. /mandarin_80, 2005-11-04

Men in Black 3 är ett härligt uppsving från Men in Black II som jag tyckte var lite sämre än Men in Black. En utomjordisk skurk (med lustiga biologiska vapen) reser i tiden för att ta kål på Tommy Lee Jones karaktär Agent K som var den som fängslade honom. Will Smith som gillar sin partner ganska skarpt vid det här laget reser också bakåt i tiden för att rädda sin gode vän. Av den anledningen så är Tommy Lee Jones inte med så mycket i filmen men vad gör det när Josh Brolin spelar hans unga jag med bravur. /Metheuz, 2015-03-20

Om Men in Black II fick dig att gråta är det en tröst att Men in Black 3 som visas på TV6 kl 21 inte får dig att känna ett dyft. En ganska medioker film som dock innehåller en sällsynt grym Josh Brolin. /Hoppandesoffan, 2015-08-31

V för Vendetta tyckte jag riktigt bra om. Alven och Matrix-elakingen Hugo Weaving får här agera hämnaren i en typ av fascistiskt brittiskt samhälle som styrs av den egenmäktige Adam Sutler (John Hurt). Spännande och mycket bra science-fiction. /NtoNW, 2014-03-03

The Matrix skapades av bröderna Wachowski. De står även för manuset till V för Vendetta, som visas klockan 21:00 på Kanal 9. En maskerad hämnare vill väcka folket och sätta den tyranniska regeringen på plats. I rollerna ser man bland andra Hugo Weaving och Nathalie Portman. Trots att filmen är politisk så lär den kunna tilltala även politiskt ointresserade. Det är dessutom en av användarnas favoritfilmer på Filmtipset. Om du inte sett den, så ge den en chans. /KyLLo, 2011-05-23

Det blir jättebra, de utlovar en riktigt mörk historia. /bunnykin, 2011-07-15

V för Vendetta anses också vara en fantastisk film. Det förstår jag inte... Maskeradfeelingen räddas inte av Portman. Inte heller att den är en seriefilm. /Ikeaboy, 2009-11-19

I övrigt visas den charmiga Julie & Julia med Meryl Streep och Amy Adams. Jag må ha ganska många år kvar till min 30-åriga födelsedag men att välja att baka 524 maträtter för att motverka min 30-årskris kommer jag nog inte göra. Tur dock att det finns andra som kan underhålla oss genom att göra det för det är just vad denna film handlar om. /Hoppandesoffan, 2014-07-18

Jag gillar att dra fram kvinnliga regissörer i rampljuset, eftersom det fortfarande är en sorgligt mansdominerad bransch. Sån tur då att det idag är hela två filmer regisserade av kvinnor. Den första av dessa är Nora Ephron, som en gång gjorde romcomens romcom Sömnlös i Seattle. Och på den vägen är det. Nu får vi möta Julie, som mitt i sin 30-årskris kommer på att hon vill börja laga all världens mat och se hur det går. Vad göra? Jo, man tar Julia Childs klassiska receptbok "Mastering the Art of French Cooking" och börjar. Det blir också början på en resa som leder till nya länder och vänner. Minsann får vi inte lära känna Julia Childs också, i form av Meryl Streep. Feelgood - javisst, men riktigt bra feelgood. Julie & Julia, TV8 kl. 21:00. /NtoNW, 2015-01-26

En del har säkert stått och lagad en hel del maträtter i december. En kvinna i 30-årskris beslutar sig för att laga hela 524 maträtter i Julie & Julia... /KyLLo, 2013-12-30

Vampyrfilm visas det också. Men det är inte klassisk vampyrfilm som Dracula och långt ifrån ungdomsfilmserien Twilight. Filmen från 1994 är istället mer av en äventyrsberättelse. En vampyr berättar om sitt 200-åriga liv för en journalist i ett rum i San Fransisco. En hel del kända namn återfinns i rollistan, såsom Stephen Rea, Tom Cruise, Brad Pitt, Christian Slater, Antonio Banderas och en 12-årig Kirsten Dunst. En vampyrs bekännelse, Kanal 11, 21:30. /KyLLo, 2015-02-13

David Finchers version av Män som hatar kvinnor: The Girl with the Dragon Tattoo (22.30 på TV4)... Inte nog med att den spelar brallorna av det svenska originalet, den gav mig också en vinst på 100 riksdaler då jag satsade pengar på att den skulle knipa Oscarsstatyetten för bästa klippning. /Hoppandesoffan, 2014-04-11

Gösta Ekman och hustrun Marie-Louises samarbete har väl inte vare sig riktats eller resulterat i verk för de stora massorna precis. Ikväll visas en långfilm från dessa båda tunga kulturpersonligheter när filmen Asta Nilssons sällskap visas på SVT2 vid 23:00. Jag önskar jag kunde säga att det blir en trevlig stund, men jag befarar motsatsen. /Albion, 2014-07-14

Om din svaga punkt istället ligger i amerikanska actionfilmer med Jean-Claude Van Damme i huvudrollen så vet du när du ska befinna dig i soffan redo med en stor fet colaflaska och minst tre påsar av ditt favoritsnacks. Sen är det bara att stänga av hjärnan och låta Universal Soldier - återkomsten på Kanal 5 kl 00:20 sudda ut ca två timmar av ditt liv. Med ett snittbetyg på 3.8 på IMDb beordrar jag dig att se den. Du kanske kommer uppskatta livet lite bättre efteråt. /Hoppandesoffan, 2013-06-14 (reds anm: aktuellt IMDb betyg är 4,1)

...vilken är en av filmtipsarnas mest avskydda filmer. Än så länge. Förväntar du dig bistra domedagsprofeter som i konstens och kulturens namn plägar tidelag ute på den spanska landsbygden så att hela världens cineastiska aristokrater nickar klokt med sina pretentiösa huvuden, så förstår jag att du kommer att bli besviken. Här handlar det om hjärndöd b-action och robotterror. Det är det du behöver – det är det som du får. /Gordyal, 2007-01-29

...en film med Jean-Claude van jävla Damme (vars färdigheter med tungan ingår i var kvinn... förlåt, jag menar retorikers våta drömmar). Den heter Universal soldier - återkomsten och handlar om en stackars våldsverkare som inte vill bråka, men som inte kan låta bli när alla andra är dumma. /Fetjocke, 2004-10-03

Sedan till en av mina favoritserier, fast det gäller förstås bara de två första i serien. Jag använder mig av beskrivningen av filmen på Filmtipset. "År 2029 ligger Jorden i ruiner efter ett kärnvapenkrig. Maskinerna har tagit över makten och människorna förvisas till underjorden." Alla vet vad detta är, annars har man missat något grundläggande när det gäller film. Terminator är början på detta epos om Sarah Connor och hennes omedvetna roll i människorna motståndskamp. TV4 glädjer oss genom att visa denna pärla klockan 01:45. /NtoNW, 2015-07-06

Filmen är faktiskt från way back in 1984, dvs långt innan Schwarzenegger blev en politisk broiler. /Albion, 2011-12-16

Hoppas att du uppskattade samlingskolumnen. Kanske kommer det en ny i höst. Men närmast är det dags för den första veckokolumnen, på självaste trettondagen.

Kommentarer (0)

Premiärer