Tv-kolumnen 20/1-26/1

Ihsahn 2017-01-20

Nytt år, nytt kolumnskoncept, numer i veckoformat. Bekant för de som lusläser kvällstidningarnas tv-bilagor, men ovant för oss skribenter som plötsligt måste välja och vraka hårdare i tablån för att undvika en kolumn lång som en Stephen King-roman. Men med hot om Filmtipsets nedläggning hängande över våra huvuden är det väl inte mer än rätt att vi får lite extra utmaning att jobba med?

Fredag
Alla filmer som börjar 20:00 är dömda att missas – På spåret är djupt rotat i den svenska folksjälen och att ens försöka få Svensson att se på något annat kommer mötas av protester utan dess like. För att ha lite marginal mot den potentiella folkstormen väntar jag till 21:30 med att tipsa om film, då visar nämligen TV4 Jönssonligan & Dynamit-Harry, enligt mig den bästa filmen i serien, tillika den första med Björn Gustafson i huvudrollen som den sprängningsglade Harry. Här hade inte Weiron ”Rocky” Holmberg fått sparken än, vilket innebär att det här är enda gången som Jönssonligan är en kvartett.

Dagens bästa film visas dock trettio minuter senare. 22:00 visar Sjuan David Finchers mästerverk Seven, om jakten på en seriemördare som mördar enligt de sju dödssynderna. Ju mindre man vet desto bättre, men de som redan sett filmen får troligen rysningar varje gång de hör någon yttra ”what's in the box?”

Lördag
Listan över filmer som visas på lördagen är lång, så man får sålla noga för att inte gå vilse i det lila-bruna träsket. Förslagsvis inleder man dagen med att se Robert Redford i Mannen som kunde tala med hästar som visas på Kanal 5 13:15. Jag är ganska säker på att jag såg den på bio när det begav sig, vilket stöds av det faktum att jag inte minns något alls av den. Någonstans i bakhuvudet finns det dock en röst som säger mig att den är sorglig och seg, men mycket mer info än så har jag inte att komma med.

Många timmar senare men samma kanal hittar vi en av filmhistoriens mest hypade filmer: Gudfadern som börjar 22:55 på Kanal 5. Många, många år var den nummer ett på IMDB topp 250, men för några år sedan petades den ner till plats två av Nyckeln till frihet, något som jag verkligen inte kan begripa. Gudfadern behöver hur som helst antagligen ingen närmare presentation, även de som inte sett den vet nog att den handlar om maffiafamiljen Corleone med Marlon Brando i huvudrollen som familjeöverhuvudet Don.

Att se Gudfadern kräver dock att man har möjlighet att ta en rejäl sovmorgon dagen därpå, eftersom filmen klockar in på 3 timmar redan utan alla reklampauser som femman kommer trycka in. Av den anledningen kan man överväga att istället se på Weiner, som visas på SVT24 med start 23:55. Filmen är en dokumentär om den amerikanska politikern Anthony Weiner, som gjordes politisk raketkarriär i början av 2010-talet tills det framkom att han hade skickat kalsongbilder på sig själv till diverse kvinnor. Den här dokumentären var egentligen tänkt att visa hans återtåg till politikens finrum, men då gäller det ju att hålla sig borta från fler skandaler...

Söndag
Klockan 16:45 visar TV3 en av de filmer som jag avskyr allra mest: Prinsen och jag. ”Vadnu, huvudrollen spelas ju av Julia Stiles som är en av dina favoritskådespelerskor?” tänker någon kanske nu, och ja, det stämmer, men det gör inte filmen bättre för det. Kvinnosynen är gräslig och sensmoralen i filmen är ungefär ”gör som du vill lilla gumman, bara du ger upp allt det där sen och blir hemmafru”. USCH!

Vi säger även USCH till Pierce Brosnans sorgliga Bond-rulle Världen räcker inte till och rör oss istället raskt fram till slutet av tablån, där vi hittar Insider klockan 00:55 på TV4. Den engelska originaltiteln har ett ”The” först vilket gör titeln mer begriplig, men det ansågs kanske för avancerat för den svenska publiken? Filmen skildrar den sanna händelsen om när tobaksföretaget Brown & Williamson vittnade i rättegång mot sin tidigare arbetsgivare om tobakens risker. Spännande från första till sista bildrutan tyckte jag när jag såg den 2008!

Måndag
Ibland undrar jag när jag egentligen har sett allt skräp som den svarta bocken indikerar att jag har sett. A Lot Like Love och Drömbilden är två sådana filmer. Jag såg båda två under 2009 (januari respektive juni), och i båda fallen har jag inga som helst minnesbilder. Som tur var så var jag duktig på att kommentera på den tiden, så vi kan konstatera att A Lot Like Love är en förutsägbar feel good-film, och Drömbilden är en romantisk komedi enligt formel 1A. Kanal 11 respektive TV8 klockan 21:00.

En gång i tiden fanns det något på SVT2 som hette Filmklubben, som visade riktigt bra rullar varje tisdagskväll. Jag misstänker att konceptet har fått flytta till måndagskvällar, för 22:15 hittar vi den mycket intressanta dokumentären Bortom Lampedusa. Dokumentären skildrar situationen för de tusentals flyktingar som efter livsfarliga resor över Medelhavet når fram till den italienska ön Lampedusa. Mötet mellan dessa flyktingar och de 6000 bofasta på ön skildras genom ögonen på den 12-åriga pojken Samuele.

Tisdag
Plötsligt ökade svårighetsgraden ett snäpp, och det blev betydligt svårare att hitta någon film som är värd att tipsa om. Morden i Sandhamn - I den innersta kretsen som går på Sjuan klockan 21:00 bör man nog vara ett stort fan av Viveca Sten för att tycka om, alternativt en person som tycker att Beck är bra men lite för spännande. Inte är det mycket bättre på TV3 heller; The Other Guys som även den börjar klockan 21:00 är regisserad av Adam McKay, mannen bakom Anchorman, och stora delar av Anchorman-casten är återanvänd även här.

22:00 visar dock TV12 Analysera mera med Robert De Niro i huvudrollen som en maffioso som börjar gå i beteendeterapi. Rollen som terapeuten spelas av Billy Crystal, och konceptet visade sig vara så framgångsrikt att det kom en uppföljare (med ännu dummare svensk titel) några år senare. Gillar man Billy Crystal så har man definitivt några trevliga timmar att se fram emot!

Onsdag
Om tisdagens tablå var dyster i färgskalan så är onsdagen desto mer lovande. Det börjar redan 14:35 när SVT1 har den goda smaken att visa en Frank Capra-rulle: Meet John Doe från 1941. Den idiotiska svenska titeln kan man bortse ifrån, och istället njuta av historien om en kvinnlig reporter som, för att undvika att bli avslöjad som lögnare, tvingas anlita en luffare (Gary Cooper) till rollen som John Doe: en man med stort hjärta som hotar att ta livet av sig i protest mot orättvisorna i samhället. 122 minuter av amerikanskt 1940-tal när det är som allra bäst!

Nästa guldkorn hittar vi sist i tablån, 23:10 visar SVT2 dokumentären Blackhearts. Filmen är något så originellt som en norsk/grekisk/colombiansk samproduktion och skildrar några olika människor världen över som har det gemensamma intresset att de gillar, och spelar, black metal. Om tidpunkten känns för sen så finns dokumentären dessutom tillgänglig på SVT play.

Torsdag
Om man känner ett sug efter att få se hur Hollywood lyckas massakrera en bra japansk skräckis slår lämpligen på Kanal 5 klockan 01:00 och ser på Dark Water. Nu ska jag i och för sig inte vara alltför hård i domen eftersom huvudrollen spelas av en av mina favoritskådisar, Jennifer Connelly, men jag tycker verkligen det är synd att Hollywood inte kan komma på lite egna originalidéer istället för att fokusera på att göra reboots och nyinspelningar av filmer från andra länder (och tider). Som en parentes undrar jag var som har hänt med nämnda Connelly, hon verkar ha väldigt svårt att få bra roller nuförtiden...

Dagens bästa film är dock utan tvekan The King´s Speech som går på TV8 klockan 21:00. Colin Firth spelar huvudrollen som hertig Albert av York, som blir tronarvinge till den brittiska tronen 1936 efter att hans bror oväntat har abdikerat. Albert (som senare kröns som George VI) har dock stora problem med stamning, varför han kommer i kontakt med talpedagogen Lionel Logue. Filmen följer sedan deras vänskap genom ett brinnande Europa. Som kuriosa kan nämnas att Albert/George VI är far till drottning Elizabeth, som alltsedan 1952 sitter på Storbritanniens tron.

Nästa tv-kolumn kommer på fredag

Kommentarer (2)

Premiärer