Betyg idag: 1 490 Besökare idag: 6 914

Tv-kolumnen 21-27 april

KyLLo 2017-04-21 Bilden

Har ni tänkt på datorns betydelse i samhället och i film genom åren? För några decennier sedan förknippades den ofta med spel för ungdomar, hackare, vetenskapsmän, myndigheter, kontorsutrustning och sågs som en framtidssymbol. Däremot är det främst på senare år som den kopplas samman med t.ex. sociala kontakter för vanliga privatpersoner. I veckoslutet visas två datorrelaterade filmer från helt olika årtionden och dessa ska jag berätta mer om i den här tv-kolumnen. Välkomna!

Jag inleder med fredagens bästa (sedda) film i mitt tycke. Det är ett samarbete mellan manusförfattaren David Koepp och regissören Brian De Palma, båda med numera kända klassiker i meritlistan. I kvällens kriminaldrama från 1993 är det en tidigare knarkkung, spelad av Al Pacino, som efter några år i fängelse ska börja ett nytt, hederligt liv. Det finns dock många som gör det svårt för honom. Carlito's Way (SVT2 Fredag 21/4 21:45)

Så har vi kommit fram till de båda datorrelaterade filmerna. Den första är från 1983 och handlar om ett ungt datorgeni som tröttnat på torra lärare och tjatiga föräldrar. Istället spenderar han allt mer tid vid sin dator och imponerar gärna på en tjej med sina kunskaper. Han hackar sig in i en hemlig stordator som kontrollerar USA:s kärnvapenarsenal. Stordatorn styrs av vad som verkar vara ett oskyldigt datorspel, men snart inser han att tredje världskriget riskerar att bryta ut inom kort och att han inte kan få stopp på det hela. Grundstoryn kan förstås kännas overklig och överdriven så här på 2010-talet. Mer intressant tycker jag är detaljerna, och sedan finns det viss humor. Lägg särskilt märke till alla otympliga datortillbehör och hur killen försöker lösa problem. Man får även se Michael Madsen i en tidig biroll. Filmen Oscarsnominerades för bästa ljud, bästa ljud och bästa foto. Som jämförelse kom filmen två år före den första Windowsversionen släpptes, och det skulle dröja ytterligare elva år innan internet blev "årets julklapp" i Sverige. Så man kan anta att den har inspirerat till många senare filmer. Den fick även en uppföljare med likvärdig handling efter 25 år(!). WarGames (TV12 Fredag 21/4 22:10)

Den andra filmen med datoranknytning kan man välja om man vill se på lördagskvällen eller på söndagseftermiddagen. Det är något av en motsats till föregående. Filmen är från 2010, men historien tar sin början hösten 2003 när studenten och programmeraren Mark Zuckerberg satt vid sin dator och började arbeta med en ny idé om ett socialt nätverk – Facebook. Bara sex år senare var han den yngsta miljardären i historien. Framgången hade också baksidor, både rättsliga och på det privata planet. Mark Zuckerberg spelas i filmen av Jesse Eisenberg och Napsters grundare Sean Parker spelas av Justin Timberlake. Regissören David Fincher är hyllad för många filmer, såsom Fight Club och Seven. Filmen Oscarsbelönades för bästa manus efter förlaga, bästa klippning och bästa filmmusik. The Social Network (Kanal 5 Lördag 22/4 21:00, Kanal 5 Söndag 23/4 16:35)

SVT håller som bäst på att beta av de första Bourne-filmerna med Matt Damon i huvudrollen. Nu visas den andra filmen i filmserien och i mitt tycke är den i klass med den första. Huvudpersonen Jason Bourne försöker fly från problemen i sitt förflutna och är ständigt jagad av fiender. Vid sin sida har han en kvinna spelad av Franka Potente. Har du missat den första tror jag ändå att du kan hänga med bra. Biljakt och högt tempo är att vänta. The Bourne Supremacy (SVT1 Lördag 22/4 22:35)

Efter helgen visas ett svenskt 60-talsdrama i färg, en raritet som man aldrig säkert kan veta när man får chansen att se igen. Det handlar om en avvikande keramiker i ett litet samhälle och hur han jagas av polis och medborgare. Det var regissören Stellan Olssons debutfilm, en regissör som inte tycks vara särskilt känd bland medlemmarna på Filmtipset. Han har regisserat bland annat Sven Klangs kvintett och Good Night, Irene. I måndagens eftermiddagsfilm medverkar Per Oscarsson, hans dåvarande fru Bärbel Oscarsson och den "kluckskrattande godnattfarbrorn" Beppe Wolgers. Oss emellan (SVT1 Måndag 24/4 13:50)

På tisdagen håller vi oss kvar i 60-talet men förflyttar oss till London. Där får vi följa två tonårstjejer, spelade av Elle Fanning och Alice Englert, som oroar sig för krig i världen och inte minst i sina familjer. Ginger & Rosa (SVT1 Tisdag 25/4 22:35)

I byn Sleepy Hollow år 1799 är det istället en rad bisarra mordfall som oroar. Byborna misstänker att mördaren är en vålnad i form av en huvudlös ryttare, medan mordutredaren tror på en helt annan förklaring. Manusförfattare är Andrew Kevin Walker, som tidigare har skrivit manus till storfilmen Seven. Regissör är Tim Burton och medverkar gör Johnny Depp och Christina Ricci. Mer mystik och stämning än skräck och spänning... Sleepy Hollow (TV12 Onsdag 26/4 22:00)

Är du rädd för att flyga? Då kanske följande thriller, i regi av Wes Craven, blir extra ruggig. Huvudpersonen lider nämligen av just flygrädsla och ska flyga med ett amerikanskt nattflyg. Hon småflörtar med en man i baren och får sedan platsen bredvid honom på planet, men det visar sig snabbt att det inte är en tillfällighet. I huvudrollerna syns Rachel McAdams och Cillian Murphy. Manuset är skrivet av Carl Ellsworth, som några år senare var medmanusförfattare till skräckfilmen The Last House on the Left, som i sin tur är en nyinspelning av Cravens film med samma namn. Bara som lite lagom invecklad kuriosa för inbitna. Red Eye (Kanal 9 Torsdag 27/4 21:00)

Jag avslutar kolumnen med en science fiction-parodi på Star Trek-fenomenet i USA. I rollistan finns namn som Sigourney Weaver, Tim Allen, Tony Shalhoub och Alan Rickman. Underhållande eller fånig? Avgör själv! Galaxy Quest (TNT Torsdag 27/4 22:55)

Nästa tv-kolumn kommer fredag 28/4 och då får vi veta vad valborgshelgen erbjuder i filmväg.

Kommentarer (0)

Premiärer