Tv-kolumnen 21-27 juli

KyLLo 2017-07-21

Jag brukar sitta och titta på videoklipp med pranks ibland, det vill säga olika spratt. Ofta utförs dessa inför helt vanliga människor på stan, biblioteket eller kanske i p-garaget. Det finns harmlösa som mest går ut på att sprida ett gott skratt, skrämseltrick som ska få folk att bli livrädda och sociala experiment för att se hur människor tänker och handlar i ovanliga situationer. Slutligen finns det sådana som är medvetet provocerande. En skillnad mot vanliga bus när jag växte upp är att personerna som utför dem går längre och tar allt större risker för att få uppmärksamhet och möta konkurrensen. I vissa fall råkar de själva illa ut till följd av det och det händer att polis och säkerhetspersonal tillkallas. En del pranks kan det bli i filmerna den närmaste veckan, om inte annat hade det mycket väl kunnat vara fråga om det.

Fredag

En man anklagas för mordet på sin flickvän och vaknar upp med två horn i huvudet och övernaturliga krafter. Nej, det är inget skämt. Det är faktiskt upptakten till en skräckfilm med Daniel Radcliffe i huvudrollen, som de flesta annars lär förknippa med Harry Potter. Medverkar gör även Juno Temple, Heather Graham och David Morse. Horns är regisserad av Alexandre Aja och förlagan är skriven av Stephen Kings son Joe Hill. Den visas på TV6, 23:05.

Lördag

Trance är ingen av regissören Danny Boyles mest kända filmer, men kan ju ändå vara sevärd. En thriller om en auktionsförrättare som engagerar sig i en organiserad tavelstöld, men skadas under kuppen och tappar minnet. En hypnotisör kallas in och suddar ut hans gräns mellan verklighet och fantasi. Filmen blir verklighet på TV8 klockan 22:00.

Vi är i slutet av den så kallade fruntimmersveckan i Sverige och Finland, 6-7 dagar i rad då endast kvinnor har namnsdag. Det för tankarna till nästa film, där kvinnor gestaltar skådespelarna Thommy Berggren och Mikael Persbrandt. De ska tillsammans sätta upp en enmansföreställning och premiären närmar sig, men de har fortfarande ingenting färdigt. En detaljerad porträttering fylld med undanflykter, pinsamma situationer, humor och lite dans. Den purfärska filmen är inspirerad av en verklig händelse 2010. Vad som egentligen hände bakom kulisserna och varför projektet rann ut i sanden vet nog bara de inblandade, men det här är en teori. Den största är regisserad av Fijona Jonuzi och den hade premiär på SVT i onsdags, men går i repris på SVT24 klockan 00:05 i natt och även natten till fredag.

Söndag

Kolumnens tidigare filmtips är alla från 10-talet. Nu har jag däremot letat upp en thriller från 80-talet med Sean Young, Gene Hackman och Kevin Costner. En officer måste hitta mördaren till en amerikansk ministers älskarinna. Med tiden blir han dessutom själv misstänkt för mordet. Ingen utväg på TV4 klockan 01:05.

Måndag

Om jag får välja film blir det thriller i dag med. Mitt förstahandstips den här måndagen är Collateral, där en taxichaufför (Jamie Foxx) får en obehaglig kund (Tom Cruise) i baksätet. Kanal 9, 21:00 (repris på torsdag, Kanal 5, 22:00). Mitt andrahandstips är Pride and Glory med Edward Norton och Colin Farrell om en inte helt busenkel polismordutredning. TV12, 22:00.

Tisdag

Action och äventyr väntar bakom hörnet, i luften eller kanske i taket. Kanal 9 har Batman-marathon från klockan 21:00 till 02:00. Det är inte fråga om några nyare Batmanfilmer, utan två 90-talsfilmer.

Först ut är Batman - återkomsten, uppföljaren till Batman från 1989. Den är i regi av Tim Burton och med Michael Keaton, Danny DeVito, Michelle Pfeiffer och Christopher Walken. Därefter hoppar kanalen över Batman Forever och går direkt på den fjärde filmen i filmserien, nämligen Batman och Robin. I den är det Joel Schumacher som står för regi och George Clooney, Chris O'Donnell, Arnold Schwarzenegger, Uma Thurman och Alicia Silverstone som medverkar.

Se bara till att ladda upp med iskalla drycker i reklampauserna till Pingvinen, Mr Freeze och övriga rollpersoner.

Onsdag

Att träffa flickvännens föräldrar för första gången är nog många lite nervösa inför, även om det ofta slutar gott. För huvudpersonen i kvällens film blir det dock till en mardröm eftersom tjejens pappa är en före detta CIA-agent med bestämda åsikter och lögndetektor i källaren. Att Släkten är värst är en komedi är nog inte särskilt svårt att gissa. Ben Stiller, Robert De Niro och Owen Wilson ser man på TV4 klockan 21:00.

Torsdag

Kolumnveckan avslutas med en 90-talsthriller om två killar som startar en slagsmålsklubb för att få lite spänning i tillvaron. Nästan 1,5 miljoner har betygsatt den på IMDb och över 40 000 på Filmtipset. Slå er ned i soffan eller i brassestolarna och slå på TV12 klockan 23:00 för att se Brad Pitt, Edward Norton och Helena Bonham Carter i Fight Club, regisserad av David Fincher.

Nästa tv-kolumn kommer nästa fredag, den 28 juli.

Kommentarer (0)

Premiärer