Tv-kolumnen 23/12-25/12

Ihsahn 2016-12-23

För det här är ingen vanlig dag, för det är faktiskt juledag, hurra hurra hurra! Och inte nog med det, i och med den här kolumnen firar jag 10 år som aktiv tv-kolumnist, och det gör jag genom att skriva min 101:a kolumn. Inte illa minsann! (Sen om detta är att se som en julklapp till er, kära läsare, eller som att farbrodern borde ha dragit sig tillbaka för 50 kolumner sedan låter jag vara osagt). Nog med statistik, vi har tre härliga dagar fyllda med julfilmer att se fram emot, och förhoppningsvis kan man hitta något för alla smaker.

Dan före dopparedan, fredag
En fördel med längre ledigheter är, som redan nämnt, att tv-tablån blir alldeles överfylld med film. Tyvärr är det inte ett odelat nöje, eftersom merparten av filmerna är riktigt dåliga, varför man bör var försiktig i zappandet så man inte råkar hamna framför exempelvis Nu är det jul – igen 2, Fred Claus eller Surviving Christmas. Bättre då att låta julstämningen infinna sig genom att se på Ensam hemma, även om det nog är del två i serien som har allra mest julstämning. 15:50 på TV3 visas denna moderna klassiker om stackars Kevin som blir kvarglömd hemma när resten av familjen åker på julfirande. Och för att göra ont värre så råkar han dessutom ut för två tjuvar... men allt det här vet ni väl redan – det finns väl ingen som inte har sett Ensam hemma åtminstone sju gånger?

Nu när Stjärnornas krig är mer aktuella än på länge kan det kanske vara trevligt med en parodi på dito filmer? Galaxy Quest, som visas på TNT klockan 19:45, handlar om några avdankade Sci-Fi-skådisar som blir misstagna för att vara riktiga rymdhjältar. I en synnerligen självironisk huvudroll hittar vi Sigourney Weaver, och i sällskap med bland anndra Tim Allen och nyss avlidna Alan Rickman blir det stundtals riktigt roligt. Eller åtminstone tyckte jag det när jag såg den sist, 2006...

Apropå avdankade skådisar, håll er kvar på samma kanal till 21:40 så kan ni se Mickey Rourke i hans comeback i rollen som showbrottaren Randy ”The Ram” Robinson. Rourke fick väldigt bra kritik för sin roll i filmen, men därefter har det gått lite sisådär med karriären.

Är man mer sugen på komedi finns en riktig klassiker att hämta på TV8, Måndag hela veckan som visas 22:00. Bill Murray spelar ett nyhetsankare som får det föga glamorösa uppdraget att åka till en håla i det amerikanska inlandet för att bevaka om ett murmeldjur kommer titta fram ur sin håla eller inte, vilket sägs kunna förutspå hur resten av vintern kommer att bli. Eftersom det är fjärde året i rad som han har fått uppdraget så är han måttligt nöjd, och inte blir det bättre av att när dagen äntligen är slut så vaknar han upp bara för att uppleva exakt samma dag en gång till!

Dopparedagen, julafton, 24 december, lördag
Om jag räknar rätt så går det 56 filmer på tv under julafton. Om vi antar att varje film är två timmar lång så skulle det således ta 112 timmar = 4,5 dygn att se alla filmerna. Detta är av flera skäl ganska svårt att klara av, men även om man bara fokuserar på guldkornen i tablån blir det svårt att hinna med alla filmer. Jag ska därför lägga ett förslag på hur man kan maximera antalet sedda filmer, och därigenom minimera risken att behöva vara social med familj och släkt.

Börja julafton tidigt, med att titta på Scooby-Doo! Sjöodjurets förbannelse som TV4 visar med start 06:25. Filmen är troligtvis gräsligt dålig, men med sina 79 minuter (plus reklam, så vi gissar väl på ungefär 100 minuter totalt) blir den en bra uppvärmning.

Hoppa över de sista minuterna av Scooby-Doo! (det slutar ändå lyckligt, förbannelsen bryts och alla blir glada) och zappa över till sjuan för att se Prinsessan Lillifee 2 – Den lilla enhörningen som börjar 07:50. Förvisso ännu en gräsligt dålig film, men faktiskt ännu kortare än Scooby-Doo! Det gör att vi hinner se färdigt filmen innan nästa guldkorn dyker upp i tablån, One Christmas Eve som TV3 visar 09:15. Jag vet ingenting om den och den är bara betygsatt av nio personer, så därför föreslår jag att du efter halva filmen slår över till Kanal 6 och ser på ParaNorman som börjar 10:00. Det här är faktiskt den första filmen på dagen som man kan se utan att det blöder i ögonen! ParaNorman är en stop motion-film om pojken Norman som kan tala med spöken, zombies och andra övernaturliga varelser.

Därefter är det dags för lunchpaus (och du vill väl dessutom ha en lucka för att se hur julkalendern Selmas saga slutar?), men om du prompt måste så kan du ju alltid slå på kanal 11 när ParaNorman slutat och se på A Chritmas Story 2. Filmen är en uppföljare till En julberättelse från 1983, och fick ungefär lika bra recensioner som valfri Scooby Doo!-film. Har du tur (eller otur?) så hinner du se färdigt filmen innan det är dags att byta kanal igen, denna gång till TV3 som visar Klappjakten med start 13:05. Arnold Schwarzenegger spelar en stressad fader som har lovat sin son att han ska få action-figuren Turbo Man i julklapp, något som blir lättare sagt än gjort när den är slutsåld i varenda butik i hela stan!

Om reklampauserna på TV3 är korta (vilket är ungefär lika sannolikt som en vit jul i Stockholm) så skulle man teoretiskt sett kunna hinna se färdigt Klappjakten och sen byta till TV12 och Jackass – Bad Grandpa som börjar klockan 14:30, men jag misstänker att du kommer få ett tjog med arga släktingar efter dig om du inte slår dig ner i tv-soffan och tittar på Kalle Ankas jul istället. Och varför inte, då får du ju fyra filmer på den tid som det normalt tar att se en film! I jultomtens verkstad (nedklippt), Djungelns clown (nedklippt), Musse Pigg på camping (nedklippt) och Tjuren Ferdinand (som jag faktiskt tror är fullängd) plus några klipp ur Askungen, Robin Hood och årets Disneyfilm (vilken nu det kan vara, Bilar 5 kanske?)

Nu kanske ni tror att jag ska föreslå Hook som TV3 visar med start klockan 16:00, men den är 144 minuter lång så den har vi inte tid med. Istället föreslår jag att du spenderar den kommande 20 minuterna med att öppna julklappar, medan du väntar på att Sean Banan – Inuti Seanfrika börjar klockan 16:20 på TV12. Se dock till att se den på fastande mage, för annars är det risk att du får all julmat i knät...

Då var klockan plötsligt 18:00 och det är dags för dagens andra sevärda film: Ett päron till farsa firar jul, historien om hur Clark Griswald försöker ordna en så bra jul som möjligt för sin familj är en ganska rolig och trivsam historia, som Kanal 5 har den goda smaken att visa. Den största nackdelen med filmen är att du missar Det hände New York som TV3 visar 18:50, men vill man tidsoptimera så får man göra vissa uppoffringar.

19:00 klämmer vi in en annan julklassiker, Sagan om Karl-Bertil Jonssons julafton som visas på SVT1. Därefter äter vi upp julmaten som släkten lämnat på köksbordet innan det 20:00 är dags för att se på Sune i fjällen på samma kanal som tidigare. Är den bra då måntro? Tja, jag tar mig friheten att citera den senaste kommentaren, signerad kervisch: ”Skrääääääp ! Hur är det möjligt att få ihop sånt värdelöst gäng skådespelare och manuset ska vi inte ens gå in på, och dialogerna ... Kräks ! 1 av 5 sämsta film som någonsin gjorts i svensk filmhistoria ! ”

Traditionsenligt borde man väl kanske egentligen ha bytt till TV4 klockan 21:05 och sett på Tomten är far till alla barnen, men har vi inte alla redan sett den lite för många gånger? Näe, se istället färdigt Sune, ta en kissepaus och se sedan på Winter´s Bone, en strålande filmatisering av boken med samma namn, som handlar om 16-åriga Ree Dolly (Jennifer Lawrence i hennes debutfilm) som blir tvungen att leta rätt på sin amfetaminknarkande pappa för att kunna rädda familjens hus. Detta visar sig dock bli lättare sagt än gjort eftersom ingen i byn är särskilt sugen på att prata.

Nu kvarstår bara tid för en film till, så då kan vi välja utan tidsbegränsningar. Jag föreslår därför Sherlock Holmes som TV4 visar med start 23:30. Historien om besserwissern Sherlock Holmes och hans följeslagare Dr Watson har berättats många gånger tidigare, men kanske aldrig förr så våldsamt som i Guy Ritchies regi? När filmen väl är slut har du nästan varit vaken i 24 timmar, så då är det hög tid att gå och sova.

Annandagen, söndag
Efter gårdagens mastodonttext ska jag försöka hålla mig mer kortfattad, och bara plocka ut ett fåtal guldkorn ur annandagens tablå. Vi börjar med Ensam Hemma 2 - Vilse i New York som visas på TV3 klockan 09:35. Filmen är förvisso mycket sämre än Ensam hemma, men rymmer ändå några guldkorn såsom scenen i Central Park och president Donald Trumps cameo.

Därefter håller vi oss kvar på TV3 och tackar vår lyckliga stjärna för att de visar Det hände New York igen, klockan 12:00. Filmen, som fyller 70 år nästa år, handlar om en äldre man som spärras in på sinnessjukhus efter att ha utgett sig för att vara jultomten. En ung advokat tror dock att han talar sanning, och bestämmer sig för att försöka bevisa det.

När vi ändå är inne på svart-vita klassiker, varför inte se på Livet är underbart, Frank Capras tidlösa klassiker om en man som bestämmer sig för att ta sitt liv, men stoppas av julens ängel som därefter visar honom varför han är viktig i världen. SVT2 klockan 16:55.

Slutligen väljer jag att tipsa om Bara en natt som går på kanal 11 klockan 21:00. Filmen, signerad Richard Linklater, handlar om två unga människor som träffas på ett tåg på väg till Wien. De kommer från olika delar av världen och vet att de aldrig kommer att ses igen när de väl är framme i Wien, men de tillbringar ändå natten tillsammans. Filmen har fått två uppföljare så är man nyfiken på vad som hände sedan så går det att få veta det.

God jul och gott nytt år, på måndag kommer en ny tv-kolumn

Kommentarer (0)

Premiärer