Tv-kolumnen 25-28 december

KyLLo 2018-01-21

Hoppas att ni hade en trevlig julafton, om ni nu firade jul eller gjorde något helt annat. Julen går vidare, även om den inte varar ända fram till påsken. Jag har letat rätt på några filmtips som passar både den som vill ha mer av julen eller vintern, och den som har fått mer än nog redan. Dessutom kompletterar jag vissa tips med kringfakta. God fortsättning!

Juldagen

När den första Harry Potter-filmen i den framgångsrika filmserien kom, var det nog inte alla som visste riktigt vad som väntade. Den kom 10 år före den sista i filmserien. Eftersom många av skådespelarna har hängt med, blir det kanske lite nostalgiskt att återse den här första filmen. Ett fantasyäventyr med magi och bland annat en demonstration av det märkliga lagbollspelet quidditch väntar. Filmserien är baserad på J.K. Rowlings bokserie, om nu någon missat det. Det här blev en av mina favoritfilmer när jag såg den. Harry Potter och de vises sten, TV4, 15:45.

Om ni tittade på SVT:s julvärdar på julafton hörde ni följande film nämnas som ett ideal för svenska jultraditioner. Filmen handlar om ett stort julfirande i början av 1900-talet, och särskilt om två barn som inte bara får uppleva värme och glädje. Ingmar Bergman skapade den trots att han själv inte tyckte om att fira jul som andra. Listan över medverkande skådespelare innehåller nästan bara välkända namn, åtminstone för tittare som börjar komma upp i åren eller som sett mycket äldre svensk film. Det är den fem timmar långa tv-versionen som visas. Filmen finns även i en kortare tretimmarsversion. Fanny och Alexander, SVT2, 16:30. Men redan 16:20 visas en form av introduktion med Ingmar Bergman, där han berättar om inspiration, minnen och sin egen barndom. Under en begränsad tid går det att se introduktionen och långfilmen i SVT Play. Introduktionen kan ses i hela världen och långfilmen i Sverige.

Det är många svenskar och andra nordbor som reser på charter under julledigheten. Under 1970-talet blev det populärt med charterresor till Kanarieöarna, och samtidigt slog de så kallade grisfesterna igenom, där det serverades helstekt gris. Det sägs att den första grisfesten ägde rum på Gran Canaria 1961, som ett resultat av att de inte hann med att stycka grisen. En charterresa till Kanarieöarna under julen och en grisfest är just vad som skildras i kvällens komedi från 1980 med Lasse Åberg som den blyga och osäkra svensken Stig-Helmer. Sällskapsresan
(undertiteln: "eller finns det svenskt kaffe på grisfesten"), TV4, 20:55.

Vågar du inte simma i sjön för att du är rädd att bli biten i tårna av gäddor har jag ett riktigt obehagligt filmtips. Den klassiska hajskräckfilmen från 1975 i regi av Steven Spielberg fick flera uppföljare som inte är lika bra, men som nog står sig ganska väl mot andra, nyare hajskräckfilmer.
Hajen, TV6, 21:45. Alla oroliga kan jag lugna med att det bara är ett fåtal hajarter som kan angripa människor. Dessa hajarter finns bara i vissa vatten. Dessutom är de flesta av dessa inte aggressiva. De är mest nyfikna och utforskande, och inspekterar ting med munnen, precis som bebisar. Attacker på människor tycks främst ske i samband med att folk badar, surfar eller dyker i vatten som är kända för att vara hajrika. Men om hajar kunde leva på land är jag säker på att människor hade försökt att döda dem till varje pris. Och på 2010-talet finns det faktiskt skräckfilmer om såväl sandhajar som luftburna hajar och snöhajar.

Alla har vi väl våra starka och svaga sidor. Raymond (Dustin Hoffman) är autistisk och har mentala nedsättningar, samtidigt som han är en överbegåvning inom vissa områden. När han får ärva en förmögenhet blir hans bror Charlie (Tom Cruise) både förvånad och avundsjuk. Han kidnappar Raymond för att komma över pengar, men deras resa blir väldigt speciell. Ett drama från 1980-talet och ännu en av mina gamla favoritfilmer. Rain Man, TV4, 23:30.

Annandag jul

TV4 fortsätter beta av Sällskapsresan-filmer. I andra filmen är det en skidsemester istället för solsemester för huvudpersonen Stig-Helmer och hans norska vän, prylfantasten Ole. Visserligen räcker det ofta med att åka till den svenska fjällen för att åka skidor och ha kul, men den här resan går ända till Alperna. Jag tycker att den är ungefär lika träffande och underhållande som den första filmen. Jag har betygsatt ett 30-tal av dagens filmer i tablån och bland dessa är detta min favorit. Sällskapsresan II - Snowroller, TV4, 20:00.

Det är nog en del som avslutar julhelgen i soffläge framför teven efter lite för mycket av det goda. Till er har jag nog ett hittat ett lämpligt filmtips. En komedi om fyra killar som reser till Las Vegas på svensexa. Tre vaknar upp med minnesförlust, samtidigt som brudgummen är försvunnen. Regissören Todd Phillips har även regisserat de två uppföljarna till den här, men jag tror knappast att det behövs några uppföljare. Baksmällan, Kanal 5, 21:00.

Jag har av en tillfällighet varit på en Dag Vag-konsert som jag inte minns något alls av. Inte för att jag var onykter, utan för att jag låg i magen då. Typiskt för bandet är att alla medlemmar haft artistnamn, som exempelvis Stig Vig, Kopp Te och Bumpaberra. I kvällens dokumentär kan man friska upp gamla minnen om gruppen som bildades 1977, och den fokuserar särskilt på sångaren Per "Stig Vig" Odeltorp som avled 2012. Dag Vag - Alltmedan stjärnorna föds och dör, SVT2, 23:10. (i repris natten till måndag)

När julen har lagt sig är det nog en del svenskar som gnäller över att det är kallt, mörkt, allmänt händelsefattigt och kanske rent av obehagligt att röra sig i skog och mark. Många isolerar sig nog hellre inne vid teven eller datorn. Samtidigt finns det andra som fascineras av det förstnämnda och ser det som ett stärkande äventyr. I den här prisbelönade dokumentären har en barnfamilj fått nog av vårt digitala samhälle. De bestämmer sig för att leva nio månader i en liten stuga i Yukons vildmark, i norra Kanada. Det är långt från civilisationen och de har inte tillgång till el, internet, klockor eller vanliga vägar. Där är vintrarna dessutom långa, mörka och ofta riktigt kalla (även med norrländska mått), och alldeles runt husknuten lurar stora och vilda djur på jakt efter föda Familjeliv i Kanadas vildmark, Kunskapskanalen, 00:30. (se filmsidan för repristider)

Onsdag 27 december

Den tredje filmen i serien om trollkarlslärlingen Harry Potter tycker jag är en av de allra bästa. En massmördare som suttit fängslad i åratal är på rymmen och ingen går säker. Harry Potter och fången från Azkaban, TV4, 14:55.

Samma dag visar TV4 den tredje sällskapsresan med Stig-Helmer. Den här gången är det midsommarfirande i Stockholms skärgård. Bland annat minns jag att Stig-Helmers mamma tror att han är berusad när han låter annorlunda i telefon. Det här är nog den filmen i filmserien som åldrats sämst, även om den är sevärd och inte sämst. En fördel är nog om man gillar 80-talsnostalgi och skärgårdsmiljö. SOS - en segelsällskapsresa, TV4, 19:30.

Torsdag 28 december

Julkalendrarna på SVT får då och då en eller flera uppföljare i form av fristående långfilmer. För några år sedan hette julkalendern Tjuvarnas jul. En historia som som påminner om Charles Dickens sagor, där hittebarnet Charlie får en pappa som är medlem i en stöldliga. Den blev omdebatterad på grund av sina underliggande politiska budskap. Manusförfattarna Stefan Roos och Per Simonsson skrev även fjolårets julkalender, Selmas saga. De ligger dessutom bakom manus och regi till dagens film. I den här fristående fortsättningen på Tjuvarnas jul lever Charlie med sin familj, men när familjen väntar tillökning känner hon sig utstött. Då får hon kontakt med en mystisk kringresande trollkarl. Det är en mysig familjefilm med julkänsla och fantastisk scenografi. Dessutom fartfylld, med spänning för barnen. Jag tycker att den är amerikansk i stilen, även om det förstås talas svenska. Trots att filmen kom nästan tre år efter julkalendern är flera skådisar kvar, däribland Tea Stjärne och Gustaf Hammarsten. Trollkarlen spelas för övrigt av Gustaf Skarsgård. Tjuvarnas jul och trollkarlens dotter, SVT1, 16:30.

Jag förstår om golffanatiker i Sverige stör sig på snön och markfrosten så här års, och bara längtar efter att golfsäsongen ska starta. Nästa film handlar om just golf, men riktar sig nog minst lika mycket till personer som tycker att golf är tråkigt eller aldrig har spelat det. Jag talar om Stig-Helmers golfresa till Skottland i komedin från 1991. Den blygsamme svensken blir övertalad att testa både det ena och det andra. Efter ett vad blir han tvungen att gå en runda mot finansmannen Anderhage. Att snabbt bli en bra golfspelare är sällan lätt. Stig-Helmers hopp står till intensivträning, rätt coachning och en gnutta tur. Att golfinstruktören har en söt dotter kanske också kan hjälpa till. Den ofrivillige golfaren, TV4, 19:30.

Filmskaparen Ruben Östlund ligger bakom Sveriges bidrag till Oscarsgalan 2018, nämligen den internationella filmen The Square. I början av 2018 avgörs om den blir nominerad. "Jag blir mycket besviken om vi inte blir Oscarsnominerade", har han själv sagt till TT. Ikväll är det istället en annan av hans filmer som går på tv, från 2014. Handlingen kretsar kring en vanlig barnfamilj som reser till fjällen för att åka skidor och koppla av tillsammans. Precis som i tisdagens film Sällskapsresan II går resan till Alperna, och precis som där går det inte som tänkt. Den stora skillnaden är att kvällens film är mer drama än komedi. Mycket relationsproblem, känslostormar och tragik. Den är heller inte lika originell som många av Östlunds andra, och i mitt tycke bästa filmer. I en av birollerna syns Kristofer Hivju, som senare gjort sig känd som Steinar i de nyare Beck-filmerna. Annars snyggt och välgjort, men blekt, översentimentalt och ointressant. Det som jag tycker räddar filmen är fotot, ljudet, vissa miljöer, enstaka scener och den ironiska humorn som märks av någon gång. Turist, SVT1, 22:05.

Förhoppningsvis har någon annan kolumnist hittat tillbaka från semesterresor eller familjefirande tills på fredag, när vi i kolumnen bland annat får veta vad nyårsafton har att bjuda på.

Kommentarer (0)

Premiärer