Betyg idag: 2 058 Besökare idag: 5 797

Tv-kolumnen 25-31 augusti

KyLLo 2017-08-25

Jag vill slå ett slag för minigolf/bangolf (för att vitsa till det) innan vi går mot mörkare tider. Själv har jag spelat i sommar och det verkar vara en uppskattad sommaraktivitet i Sverige. Det finns egentligen inga bortförklaringar, för alla kan spela på samma villkor och det viktigaste är att ha trevligt tillsammans. Minigolf kan säkert funka både som teambuilding och på dejten. Det går att spela så länge det inte spöregnar, blåser storm eller någon är dålig förlorare.

Fredag

Minigolf i all ära, men när det är riktigt dåligt väder eller mörkret har lagt sig är det nog mysigare med en film framför tv:n.

I SVT:s nystartade underhållningsprogram Duellen tävlar bland annat människa mot maskin. Även i Terminatorfilmerna utspelar sig en kamp mellan människa och maskin, men en kamp om liv och död. Det finns fem officiella Terminatorfilmer och en sjätte är annonserad. Den här tredje filmen håller inte riktigt samma mått som de båda föregående, men är en riktigt bra uppföljare med Arnold Schwarzenegger. Det är påkostat, fartfyllt och underhållande. Terminator 3: Rise of the Machines, TV6, 22:45.

Lördag

Två sagofilmer med Johnny Depp och i regi av Tim Burton visas av en tillfällighet den här lördagen. Med reklamen inräknad blir det totalt fyra timmar och tjugo minuters speltid. Räkna med att det blir fantasifyllt och färgsprakande.

Den första är baserad på Roald Dahls bok och handlar om en liten fattig pojke som genom en vinstlott plötsligt får chansen att uppfylla en dröm – att besöka den stora chokladfabriken. Johnny Depp spelar den förmögna chokladfabrikören. Kalle och chokladfabriken Kanal 11, 14:00.

Den andra är baserad på en bok av Lewis Carroll. En uttråkad och nyfiken flicka ramlar ned i ett kaninhål och hamnar i Underlandet, en märklig och magisk värld. I originalberättelsen är huvudpersonen en liten flicka, men här är det istället en ung kvinna. Johnny Depp spelar hattmakaren. Alice i Underlandet, Sjuan, 19:55.

En av lördagens allra bästa filmer är en mörk, tänkvärd och stundtals våldsam thriller. En 6-årig flicka försvinner spårlöst tillsammans med en kompis. Mycket talar för att det är fråga om kidnappning, men medan polisen saknar bevis tar flickans desperata far saken i egna händer. Prisoners TV6, 23:00.

På natten visas även två filmer som jag inte har sett och som kanske kan vara sevärda.

Den ena är en romantisk komedi om en frånskild singelmamma. Enligt kommentarerna följer den inte standardmall. Enough Said SVT1, 23:05

Den andra är ett amerikanskt indiedrama som utspelar sig under 1960-talet, en tid då musiken präglas av band som The Beatles och The Rolling Stones. Några vänner beslutar sig för att starta ett eget band. Not Fade Away TV4, 03:05 (ny starttid).

Söndag

Söndagens bästa film är i mitt tycke Snatch på TV6, 22:00. Guy Ritchies actionkomedi med Brad Pitt, Vinnie Jones och Benicio Del Toro kretsar kring ädelstensleveranser. Filmens titel är ett brittiskt slangord för rån/stöld.

Måndag

Jag har inte missat att sevärda Ocean's Twelve visas och att många har den i sin vill se-lista, men eftersom det känns som att Ocean's-filmerna rullar på tv var och varannan vecka tänker jag fokusera på en annan film, som jag inte har sett. Ett irländskt drama om en godhjärtad katolsk präst som hotas till döden av en anonym församlingsmedlem under en bekännelse och sedan bestämmer sig för att själv reda ut det hela. Men att få med sig byborna tycks inte vara det lättaste. Calvary TV8, 21:00 (i repris natten mot lördag)

Tisdag

På tisdagen är det hugget som stucket mellan två 90-talsfilmer. Därför nämner jag båda.

Antingen kan man se en thriller med Mel Gibson och Julia Roberts, om en taxichaufför som är besatt av konspirationsteorier. Sammansvärjningen, Kanal 9, 21:00.

Eller så kan man se en action med Harrison Ford och Willem Dafoe, om en nytillträdd CIA-chef som genast får ett mord på en av presidentens vänner att sätta tänderna i. Påtaglig fara, TV12, 22:00.

Onsdag

Onsdagens tablå ser inte särskilt ljus ut vad gäller långfilmer. Dock finns det en film som ändå funkar, en komedi om att bli äldre utan att riktigt bli vuxen. Några respekterade affärsmän och tillika barndomskamrater nöjer sig inte med att prata gamla barndomsminnen, utan blir som barn tillsammans. Jag har generellt sett väldigt svårt för Adam Sandler, men omogen är han definitivt. Grown Ups, TV6, 21:00 (i repris på söndag).

Torsdag

Om man vill kan man se uppföljaren till filmen som jag tipsade om i går, men den ser inte alls särskilt lovande ut. Den pryds av en brun etta för mig, vilket innebär att Filmtipsets beräkningsdator varnar mig för att se den. Bland kommentarerna kan man läsa "dålig" i vartannat inlägg. Istället kanske Charlie Wilson's War på TV8, 21:00, verkar mer intressant. Det är ett drama med Tom Hanks, Philip Seymour Hoffman och Julia Roberts. En politiker, en förmögen kvinna och en CIA-agent planerar den största CIA-operationen genom tiderna. Filmen utspelar sig 1980 och stormakten Sovjet invaderar ett svagt Afghanistan. Tillsammans förser trion de afghanska rebellerna med pengar och vapen.

Och på tal om pengar... Har ni kvar några enkronor, femkronor eller tvåkronor som blev ogiltiga tidigare i sommar? Alltså de silverfärgade. I så fall är den 31 augusti sista dagen som ni kan sätta in dem på bankkontot. Vore ju synd att gå miste om sina gamla sparpengar. Skulle ni missa datumet får ni nog hoppas på att någon myntsamlare är intresserad.

Förhoppningsvis kommer det en ny kolumn den första september, men det blir någon annan av kolumnisterna som skriver den i så fall.

Kommentarer (2)

Premiärer