Tv-kolumnen 28/7 - 3/8

Albion 2017-07-28

Jag är inne i en liten blodfixerad period för tillfället. Det är inte så att jag har börjat menstruera eller så, utan jag har sent omsider just klivit in i sällskapet blodgivare. Jag ska inte säga att det var en kul upplevelse men absolut intressant i alla fall. Dessutom fick jag fin respons på att min löpträning börjar visa resultat när sköterskan frågar om jag tränar mycket, för "du" har ganska låg puls. Kort och gott så vill jag passa på att uppmuntra till blodgivning och när jag tittar på veckans tv-tablå kan jag ana att där lär finnas några personer som skulle må bra av hjälpsamma blodgivare.

Fredag

Jag konstaterar att fredagskvällen bjuder på minst tre filmer som jag tycker är väldigt överskattade men som jag vet har många fans runt om. Jag tänker på "komedin" Anchorman på TV4 vid 23:10, hyllade indiefilmen Little Miss Sunshine på TV8 vid 00:15 samt bröderna Coens Burn after reading som visas på Sjuan vid 03:10.

Stanley Kubricks klassiker The Shining visas också ikväll och här skulle nog en blodgivare kunna komma väl till pass men det är inte säkert att det skulle hjälpa denna gång. Jack Nicholson fortsätter att skrämma folk och denna gång börjar han på Kanal 5 vid 23:00.

Lördag

3.14 är väl ett välkänt tal för de flesta. Just det, det är mitt medelbetyg på mina betygsatta filmer här på sajten. Den matematiska konstanten Pi råkar förstås ha samma värde som mitt medelbetyg. Men filmen Berättelsen om Pi som visas på TV3 handlar vare sig om filmbetyg eller matematik. Istället får man ett svindlande äventyr om en indisk pojke och hans berättelse som skeppsbruten yngling tillsammans med några udda figurer. Filmen börjar vid 18:20

Helgens, i mitt tycke, bästa film är den sällsynt lyckade thrillern L.A. konfidentiellt. Det är en modern film med tydliga film noir-vibbar då den utspelar sig i 50-talets L.A och baseras på en roman av James Ellroy. Modern och modern, den har faktiskt redan hunnit få otroliga 20 år på nacken och den vissheten gör att man återigen konstaterar att tiden bara flyger iväg.
Quentin Tarantino får väl också ett litet utrymme här denna lördag. I hans nytolkning, eller vad man ska kalla det, av Inglorious Bastards från 1978 har han inte bara trixat till med i titeln utan även innehållet är avsevärt modifierat och kryddat med en uppsjö av våldsförhärligande scener. QT;s version Inglourious Basterds visas på SVT1 vid 23:05.

Söndag

Kvällen innehåller en titel som kan få den som börjat fundera på blodgivning att tveka lite grann kanske. Eller vad sägs om Maria Wern - Först när givaren är död? En film som på ytan verkar vara rent anti-blodgivaristisk men så är det förstås inte riktigt. Eller? Vad man vet är i alla fall att brott inträffar under medeltidsveckan i Visby och resten rullas upp i typisk svensk deckargenre. Filmen visas på TV4 vid 21.00.

Ett bättre alternativ skulle kunna vara Extremt högt och otroligt nära om pojken i New York som ärvt en nyckel men problemet är bara att han behöver hitta låset som den passar till. Det här är ett gripande drama med namn som Tom Hanks, Sandra Bullock och Max von Sydow i rollistan. Filmen har väl egentligen fått en alldeles för sen starttid då den går av stapeln vid 23:05 på TV4.

Flags of our fathers, TV4 01:50, är en historien-bakom-bilden-film som uppmärksammades då den kom eftersom regissören Clint Eastwood gjorde två filmer om samma strid på Iwo Jima. Denna film gjordes ur amerikanernas synvinkel medan "systerfilmen" Letters from Iwo Jima berättar om slaget ur japanernas synvinkel. Båda filmerna släpptes 2006 med ett par månaders mellanrum.

Måndag

Tanken med denna kolumn är väl egentligen att man ska kunna få tips på sevärda filmer som annars riskerar passera under radarn om man inte är tillräckligt observant. En titt på tablån för måndagen gör dock detta uppdrag i det närmaste ogenomförbart. Men man kan väl se dagen som en fin möjlighet att lära känna actionskådisen Chuck Norris på ett lite annat sätt än vad du kanske är van vid. Därmed inte sagt att det är en film man ser med stor behållning men ändå. Filmen ifråga är en äventyrskomedi som handlar om skattjakt i djungelmiljö och den heter Firewalker och visas på den obskyra kanalen TNT om du nu kan hitta den i din tv-mottagare. 22:50 drar den igång.

Tisdag

Jag bör väl trycka dit ett matinétips också förstås och eftermiddagens svenska svartvita bilder kommer från filmen Familjen Björck , en film som jag gärna rekommenderar. Främst beroende på att mysfarbrorn Olof Winnerstrand är på ett lysande humör även om han försöker göra det genom den bittre mannens gestalt. I vanlig ordning är det SVT1 som gäller, denna gång vid pass 15:20.

Kvällen lyser grön i min lista. Det är nämligen så att en av mina favoritnördfilmer ligger i pipen, nämligen Hotet från underjorden. Jag är dock inte så säker att betygsfemman skulle hålla för en omtitt, det är ändå 15 år sedan jag såg den senast. Filmen börjar på SVT1 vid 22:30.

Kan också nämna Angelina Jolie som i skepnad av actionhjälten Lara Croft gästar tv-soffan via TV4s försorg också vid 22:30, och ska man vara ärlig så kommer den säkert att locka fler tittare än odjuren från underjorden i SVT oavsett dess halvdana rykte.

Onsdag

Filmen The Island bygger med sitt moraliska dilemma en del ovanliga tankebanor. Som till exempel det faktum att tittaren ska sympatisera med vandrande reservdelsenheter, eller? Lite för mycket tröttsam action tillhör väl tyvärr standardingredienserna numera. Filmen visas på Kanal 9 vid 21:00.

Vill du prova något nytt, annorlunda så finns det möjlighet ikväll. En svensk mokumentär om en familj i Vadstena där fiction och filmade scener blandas in med klipp från en verklig familjs privata filmer. Och jag citerar här från filmkritikern Sofia Olssons recension: "Skådespeleriet är så naturalistiskt att det nästan är plågsamt, det känns som att stå i en villaträdgård i mörkret och smygtitta på en familj genom fönstret. Det är svårt att veta var de riktiga super-8-filmerna slutar och fiktionen börjar". Jag bör också tillägga att hennes recension landar i att hon ger filmen högsta betyg. Värt att testa? Absolut. Filmen heter Småstad och är ny för året. Det visas på SVT2 vid 21:45.

Torsdag

Att göra research till en bok om seriemördare är kanske inte alldeles problemfritt alla gånger. David Duchovny och Michelle Forbes får lära sig detta den hårda vägen när deras vägar korsas av det lite flummiga paret Brad Pitt och Juliette Lewis som hänger på för att lotsa paret genom olika intressanta platser. Men mörka moln hotar...Om ni undrar var det hela utspelar sig så kan titeln vara en ledtråd. Kalifornia heter filmen och den börjar 23:00 på Kanal 12.

Vid midnatt rullar en klassisk Stephen King-rysare igång. Jurtjyrkogården minns jag kanske mest för Ramones utsökta ledmotiv Pet Sematary och det är så länge sedan jag såg filmen att jag inte ens betygsatt den här, men Ramones låt har jag lyssnat på desto fler gånger. Vill du se "filmen bakom låten" så kan du alltså spana in Kanal 5 vid lämpliga klockslaget 00:00.
Det mina damer och herrar var allt för denna gång. Ny kolumn landar hos er om lagom till denna blir inaktuell. Lämpligt va? Och så glöm inte att ta en funderare kring blodgivning också.

Kommentarer (0)

Premiärer