Tv-kolumnen 30-31 december

KyLLo 2018-01-14

Ett nytt år väntar och på nyårsnatten får man skåla och önska sig något för 2018. Jag har plockat ut helgens filmer på tv som Filmtipsets medlemmar som grupp värderar allra högst. Rätt eller fel filmer? Nu har ni chansen att säga ert genom att betygsätta filmerna eller ändra era betyg när filmerna kommer på tv. Det går förstås även att kommentera filmerna på respektive filmsida.

Alla dessa filmer har i skrivande stund det högsta FT-betyget, som är 5. FT-betyg är ett rörligt betyg som beräknas automatiskt och uppdateras dagligen. Det visar vad medlemmar som grupp tycker utifrån satta betyg, men det är inte ett snittbetyg. Filmtipsets medlemmar har chansen att stärka FT-betygen eller sänka dem genom att betygsätta filmerna. Till filmerna har jag sammanfattat både positiva och negativa konstruktiva åsikter från medlemmar. Som en liten jämförelse lägger jag till aktuellt IMDb-betyg, alltså det viktade betyget från medlemmarna på filmdatabasen IMDb, skala 1-10.

Lördag 30 december

The Prestige, Kanal 11, 16:30. Hugh Jackman, Christian Bale, Scarlett Johansson och David Bowie i en mystisk dramathriller i regi av Christopher Nolan, om magiker i början av 1900-talet. IMDb-betyg: 8,5.

Så tycker Filmtipsets medlemmar: Bra story, välgjord, överraskande och bra skådisar. Någon uppskattar att man fick klura på ett bekvämt avstånd. Seg, blek, knepig, konstruerad, och trots försök kommer den inte direkt med något nytt.

Forrest Gump, TV4, 22:08. Från ansedd efterbliven till toppidrottsman, krigshjälte i Vietnam och framgångsrik affärsman. En romantisk dramakomedi från 1994 med Tom Hanks. IMDb-betyg: 8,8.

Så tycker Filmtipsets medlemmar: Rolig, rörande, välgjord, för lång, smörig och för sentimental. Vissa tycker att Hanks gör sitt livs roll och andra har aldrig förstått sig på honom.

Nyårsafton 31 december

Senna, TV10, 12:55. En fransk-brittisk dokumentär från 2010 om den brasilianske Formel 1-föraren Ayrton Senna. IMDb-betyg: 8,6.

Så tycker Filmtipsets medlemmar: Fantastiskt berättad, inte ett öga torrt, rätt dåligt hopklippt hyllningsdokumentär och vinklad.

Moonrise Kingdom, SVT2, 20:00. En romantisk dramakomedi från 2012 i regi av Wes Anderson, om en ung pojke och en ung flicka som rymmer tillsammans under sommarlovet 1965. IMDb-betyg: 7,8.

Så tycker Filmtipsets medlemmar: Snygg, rörande, skruvad, intetsägande, överdriven och lättglömd.

The Grand Budapest Hotel, TV3, 21:00. Wes Andersons dramakomedi från 2014 om äventyr på ett välkänt hotell i Europa med bland andra Ralph Fiennes, Saoirse Ronan, Jude Law, Edward Norton och Willem Dafoe. IMDb-betyg: 8,1.

Så tycker Filmtipsets medlemmar: Snygg, rapp, underhållande, bra skådespelare, för mycket, flamsig, oengagerande och dåligt med kvinnliga rollpersoner.

Johan Falk - Slutet, TV12, 22:00. Maffiaorganisationen visar sitt rätta ansikte i vad som sägs vara den sista filmen med GSI i den svenska kriminalserien. IMDb-betyg: 7,7.

Så tycker Filmtipsets medlemmar: Välgjord, enorm nerv, rätt attityd, bra slut, överdrivet, massproducerad, invecklad och långsökt.

Bara en dag, Kanal 5, 01:45. Uppföljaren till det romatiska dramat "Bara en natt" i Richard Linklaters regi, där huvudpersonerna (spelade av Ethan Hawke och Julie Delpy) återses efter nio år. IMDb-betyg: 8,0.

Så tycker Filmtipsets medlemmar: Bra dialog och skådespelare, vacker, mysig, äkta, fängslande, charmig, originell, ett annat grepp än föregångaren, älskar Delpys sång, Delpy kan verkligen inte sjunga, väldigt kort, pladdrig, olidlig, dålig dialog, tråkig, onödig, klyschig, lösryckt, ingen historia och svårt att gilla rollpersonerna.

Det var meningen att den här kolumnen skulle komma en dag tidigare, men jag hoppas att ni förlåter mig för att jag inte orkar skriva hur många kolumner som helst på raken. Nästa vecka är det i alla fall andra kolumnister som har lovat att leverera. Den första väntas på nyårsdagen. Gott nytt år!

Kommentarer (0)

Viktig information
Filmtipset.se tillhandahåller ett oberoende socialt nätverk. För att du skall kunna använda delar av tjänsten måste du ge oss vissa uppgifter om dig själv; uppgifter som Adhype AB ansvarar för att de används på rätt sätt. Denna sekretesspolicy redogör för den information som samlas in om dig, hur vi använder den, hur vi skyddar den och vilka alternativ du har när det gäller att välja vilken information du vill ge oss. Från 25 maj 2018, då EU-reglerna GDPR infördes, har Adhype AB infört principen att enbart behålla medlemskap som har visat aktivitet (inloggning eller liknande bekr¨ftelse) under de senaste 12 månaderna. Om du har frågor som rör våra rutiner om sekretess eller denna sekretesspolicy kan du skicka dem via e-post till: info@adhype.se
Mest diskuterade filmer
Once Upon a Time in Hollywood