Tv-kolumnen 30 juni - 6 juli

KyLLo 2017-06-30

Efter några veckors sommaruppehåll är nu tv-kolumnen tillbaka. Vilken typ av film är det egentligen som gäller på sommaren? Jag tänker att det kanske är lättsamma filmer, svenska filmer, spänning, mystik eller kanske klassiker av kända regissörer. Jag tror att jag har lyckats få med allt det i den här kolumnen, och det bästa av allt är att det är ni själva som väljer vad ni vill se. Oj, nu har jag visst fått besök av en småfågel som hoppar omkring på mitt köksgolv. Det är sommar det.

Fredag

Happy End är ett ganska tragiskt svenskt drama där man får följa några olika människor och bevittna hur de hanterar sina respektive problem. Ann Petrén är bra som körskollärare. Här finns även skådespelare som Gustaf Skarsgård, Peter Andersson och David Dencik. Personligen tycker jag inte att det är någon av regissören Björn Runges bättre filmer, men ändå sevärd för stunden. Manusförfattare är den produktiva men för många okända dansken Kim Fupz Aakeson. SVT2 rullar igång den klockan 22:00.

Regissören till nästa film har ett något speciellt efternamn, nämligen Batmanglij. Filmen har dock troligen ingenting med Batman att göra. Istället är det dramamystik om två dokumentärfilmare som nästlar sig in i en hemlighetsfull sekt. Den leds av en egendomlig kvinna som säger sig ha rest tillbaka från framtiden. Sound of My Voice börjar först klockan 01:00 på Kanal 9.

Lördag

Guldbaggebelönad novellfilm från 2016, regisserad av Goran Kapetanovic, står på tur. En man flydde Bosnien 20 år tidigare och undviker helst att tala om det på grund av alla smärtsamma minnen. Istället är det hans dotter som tar saken i egna händer och bokar två biljetter till Sarajevo för att hälsa på fastern. Repriser av Min faster i Sarajevo kan man se klockan 17:10 på SVT2 och 00:10 på SVT24.

Ni som befinner er i Sverige och missade regissörens kortfilm Flykting 532 tidigare i veckan har för övrigt fortfarande chansen att se den i SVT Play. Den handlar om en ensamkommande flyktingpojke i Sverige och är baserad på Kapetanovics egna upplevelser.

Söndag

Oblivion är en postapokalyptisk film om en av de sista robotreparatörerna på Jorden. Hans liv förändras efter att ett rymdskepp kraschlandar, och inom kort ligger mänsklighetens framtid i hans händer. Reparatören spelas av Tom Cruise och bland övriga medverkande finns Morgan Freeman, dansken Nikolaj Coster-Waldau och Melissa Leo. Landa framför TV3 klockan 21:00 för att se den.

Måndag

I Ingmar Bergmans odödliga klassiker Det sjunde inseglet från 1957 skildras en riddare och hans sällskap under 1300-talet, när digerdöden härjade. Svärta med ljusglimtar och ett kontraststarkt svart/vitt foto. I rollerna syns bland andra Max von Sydow, Bengt Ekerot, Nils Poppe, Bibi Andersson, Gunnar Björnstrand och Inga Gill. SVT2 visar filmen vid lunchtid, klockan 12:25 för att vara exakt. Det har gjorts en del parodier på filmen och i synnerhet den berömda schackscenen. Här är några svenska exempel:

- En reklamfilm med Robert Gustafsson.
- Lorrygängets fejkreklam.
- Göran Persson och Carl Bildt gestaltade i satirserien Riksorganet.

Tisdag

Den här tisdagen bjuds det på en hel del spänning. Mina tre favoriter börjar ungefär samtidigt.

Kriminaldramat Maffiabröder från 1990, i regi av Martin Scorsese, är en av medlemmarnas favoritfilmer. En man blir i unga år involverad i maffian och många år senare är han delaktig i planeringen och utförandet av ett stort rån som leds av en psykotisk ledare. I huvudrollen syns Ray Liotta och i övriga roller bland andra Robert De Niro, Joe Pesci och Samuel L. Jackson. Ta kontrollen klockan 22:30 och välj TV4 om du vill se den, eller kanske se om den.

Nästa film är regisserad av Ridley Scott och ingår i Filmtipsets andra startpaket. New York-polisen eskorterar en seriemördare till Osaka i Japan, men tappar bort honom i Black Rain från 1989 med Michael Douglas, Andy Garcia och Kate Capshaw. Bara att hugga in klockan 22:50 på TNT.

Dagens sista filmtips är något så ovanligt som en svensk kidnappningsthriller som till stor del utspelar sig i en ödslig skog. Filmen är däremot inte nyskapande i sin genre. Sofia Ledarp syns i den ledande rollen. Annars intressant att se Kjell Bergqvist och Björn Kjellman i ovanliga roller för deras del. Lite kuriosa är att den svenska ljudarbetaren Per Hallberg har filmer som Gladiator och Braveheart på sitt cv och dessutom är flerfaldigt Oscarsbelönad. Försvunnen återfinns på SVT1 klockan 23:15.

Onsdag

Efter tisdagens spänning kanske det kan kännas bra med något helt annat, som exempelvis en skapligt ny romantisk komedi med Keira Knightley, Chloë Grace Moretz och Sam Rockwell. Handlingen kretsar kring en 28-åring med vuxennoja. Det går så långt att hon gömmer sig hos en tonårstjej när pojkvännen friar. Se till att inte gömma dig klockan 21:00 om du vill se Laggies på Kanal 11.

Annars går det att se Paul Thomas Andersons utmanande dramakomedi Inherent Vice med Joaquin Phoenix, Owen Wilson och Reese Witherspoon på TV12 klockan 22:00. En drogpåverkad detektiv i 70-talets Kalifornien får ta sig an ett mystiskt fall när en före detta flickvän dyker upp.

Torsdag

SVT har Rainer Werner Fassbinder-tema i sommar. Den numera avlidna tyska filmmakaren var som mest verksam under 1970-talet. I kvällens drama av honom får en polis sparken och sadlar om till frukthandlare. Samtidigt börjar mycket i hans liv gå i fel riktning. Frukthandlarens fyra årstider från 1972 kickar igång klockan 23:00 på SVT2.

Tv-kolumnen börjar lida mot sitt slut för den här gången. Avslutningsvis kan jag lugna alla oroliga djurvänner med att den nyfikna fågeln verkade fullt frisk och hittade ut själv. Nästa kolumn kommer 14/7.

Kommentarer (0)

Premiärer