Tv-kolumnen 31/3 - 6/4

ekman 2017-03-31

Äntligen tv-kolumnsdags igen, och vi ser fram emot en vecka som bjuder på en härlig blandning av allt från smurfer till Aladdins lampa, och så lite allmänt övervåld dessutom.

(Bilden är tagen av espensorvik och är licensierad under Creative Commons Erkännande 2.0 Generisk. Den får fritt delas och modifieras, under förutsättning att upphovsmannen anges.)

Fredag

Varför inte börja Filmtipsets tv-vecka med en av Sveriges största folkrörelser, körsång? Visst, En värsting till syster 2 - Redo att synda igen är kanske inte så mycket bättre än sin titel, men gillar man att sjunga så innehåller den en del härliga scener som man kan leva sig in i. Det är förresten kul hur i stort sett alla filmer om körsång är uppbyggda kring samma dramaturgiska mall. Se mitt blogginlägg om du är intresserad av mer detaljer. Eller kolla in Kanal 11 21.00.

Ett potentiellt bättre sätt att spendera fredagskvällen är annars Clint Eastwoods fina Million Dollar Baby klockan 22.00, men då måste man också, till skillnad från mig, ha TV12 i kanalutbudet.

Lördag

Den kommande helgen innehåller en hel del filmer baserade på serietidningar. Först ut har vi Smurfarna, 11.15 på TV3. Tyvärr är den nog mest för de små.

Sam Raimis Spider-Man-filmer var ungefär 3 000 gånger bättre än de senare reboot-filmerna (och nu har de rebootat Spindelmannen en gång till, i Captain America - Civil War). På lördag har du chansen att se Raimis tredje och sista i serien. Den heter naturligtvis Spider-Man 3 och hittas 18.45 på TV3.

Dessförinnan har du nog hunnit missa remaken av The Karate Kid, 17.15 på Kanal 5. Den är inte så tokig, om man gillar genren, men originalet har mer charm.

KyLLo (förra veckans tv-tipsare) missade Kill Bill - Vol. 1, eller också tyckte han bara att den var alltför självklar. Nu kommer i alla fall den andra delen i Tarantinos härliga våldsepos, Kill Bill - Vol. 2. Jag tycker själv att den är något bättre än ettan, men se ändå till att du har sett ettan först! 22.50 slår du på TV6.

Lördagens (tror jag) sista serietidningsfilm, 00.05 på TV4, är Blade, om vampyrjägaren som själv är halvt vampyr. Det är ingen toppfilm, men ändå en av de bästa Marvelfilmerna från 90-talet.

Sent på natten, 01.30, tänker i alla fall jag titta på Aladdin and the Death Lamp på TV6. Ok, den verkar rätt kass, men jag har en fäbless för filmer baserade på Tusen och en natt (det var jag som samlade ihop listan med Tusen och en natt-filmer som du kan hitta bland Filmtipsets listor). Här tycks vi ha en variant där handlingen är förflyttad till nutid, och det har nog sin charm.

Söndag

Om du missade antingen Smurfarna, Spiderman 3 eller The Karate Kid på lördagen så får du din chans igen på söndagen. 11.15 (TV3), 13.20 (TV3), respektive 15.15 (Kanal 5). Eller så ser du nästa serietidningsfilm, nämligen Dragonball Evolution, baserad på en japansk manga. Tyvärr verkar den jättedålig, men lite måste man ändå offra för konsten.

Var det inte bara ett par veckor sedan Memento gick på tv? Nå, denna moderna klassiker är en av de där måstefilmerna, och ju mindre du vet om den innan du börjar titta, dess bättre. Har du inte sett den, så gör det 23.00 på Kanal 9!

Sedan avslutas seriefesten med uppföljaren Blade II. Nörden i dig kan lyssna på vampyrspråket i den här filmen och jämföra med ettan. Språkvetaren Victoria Fromkin, som ursprungligen hittade på detta fullt fungerande språk, dog innan tvåan spelades in och hennes anteckningar återfanns aldrig. Här har därför den tjeckiska författaren Anna Vovsová kallats in för att skapa vampyrdialog som låter på samma sätt som i första filmen. Kolla på TV4 01.50 hur hon har lyckats.

Måndag

Måndag morgon klockan 08.51 går på SVT2 något så udda som en finsk kortfilm om ett par som är försenade till ett bröllop (repris från söndagen, för övrigt). Inte något som är värt att varken ställa väckarklockan eller missa morgonmötet på jobbet för, men om du ändå är hemma och vaken så är det en riktigt trevlig liten sak. Men varför har den en engelsk titel och inte en svensk? Do I Have to Take Care of Everything?

På kvällen är nog det bästa du kan ta dig för i tv-väg gamla härliga Snuten i Hollywood klockan 22.00 på TV12. Någon gång ska jag se om den och undersöka om nostalgin är stark nog för att den fortfarande ska hålla måttet. Om inte annat är det cool åttitalsmusik.

Tisdag

Jo, Snuten i Hollywood var bra på sin tid, men Snuten i Hollywood 2 (same Bat time, same Bat channel) var inte av samma klass. Tisdagens utbud är dock så dåligt att det enda som möjligen kan konkurrera är svenska I skuggan av värmen, som jag dock inte har sett. 22.35 slår du på SVT1 om du hellre satsar på den, men denna tisdagskväll kan det vara läge att faktiskt göra något annat än se på film.

Onsdag

OBS! Ändring! Med anledning av Gösta Ekmans bortgång utgår dessvärre den utannonserade screwballkomedin Ingenting är heligt, med bland andra duktiga Carole Lombard. Hoppas den kommer igen vid senare tillfälle. Istället visar SVT1 Peter Dalles tågfilm Skenbart klockan 14.50. Ett trevligt substitut, men nog finns det bättre filmer ur Gösta Ekmans karriär.

Eftersom jag nu har rapporterat om de två första så måste jag väl också nämna Snuten i Hollywood 3. Den är i bästa fall av intresse som en dokumentation av exakt hur dålig en uppföljare kan bli. 22.40 på TV12, om du mot förmodan skulle vilja plåga dig igenom den.

Torsdag

Lagom tills kolumnen håller på att ta slut så är seriefigurerna tillbaka igen, nu i form av Green Lantern, 21.00 på Kanal 9. Jag gillade serien när jag var liten, så jag kanske får för mig att se den.

Annars är nog bästa tipset Snatch. Jag vet att många gillar den; för egen del minns jag mest att jag tyckte den var helt ok, men överskattad. Om du vill bilda dig en egen uppfattning så är det 22.00 på TV12 som gäller.

Varje tv-kolumn har en ända, men korven den har två. Hur många har nästa kolumnist? Det kanske du får veta på fredag, för då är det dags igen!

Kommentarer (0)

Premiärer