TV-kolumnen 4/8-10/8

Ihsahn 2017-08-04

Denna dag - ett liv”. Klassiska ord som först myntades av Thomas Thorild, men som nog främst har blivit känt som Melker Melkerssons catch-frase i Saltkråkan. Och vad fångar väl bättre sommarens väsen än soldränkta klippor, en tur i fiskebåt och en liten Tjorven som springer längs bryggorna och säger “vet du vad?”

Problemet är bara att denna sommaridyll inte kan existera. Även om man tillhör de lyckliga få som har tillgång till ett hus i skärgården, så kommer det regniga dagar, det kommer dagar när allt inte är ett enda långt leende och det kommer dagar då inte ens skeppsvraket lockar. Och det är för just de dagarna som tv-tablån är den stora räddaren i nöden!

Fredag
När reality-serierna höll på att slå igenom på allvar i slutet av 90-talet så släpptes filmen Truman Show, en stundtals strålande satir över dokusåpor med Jim Carrey i huvudrollen som Truman Burbank, en helt vanlig Svensson som ovetande om det själv spelar huvudrollen i en dokusåpa om hans liv. En såpa som har pågått ända sedan han var nyfödd. TV12 klockan 22:00

Kanske inte lika sevärd, men minst lika klassisk, är Terrorn på Elm Street som börjar klockan 23:15 på Kanal 5. Om någon mot förmodan inte har sett filmen så handlar den om en otrevlig typ vid namn Freddy Krueger, som kan ta sig in i människors drömmar. Filmen regisserades av Wes Craven, men mest minnesvärd ur ensemblen är Johnny Depp i sin första roll som den naiva pojkvännen som (spoiler alert) dör äckligt ganska tidigt i filmen.

Lördag
På det glada 70-talet var det minsann roligt att heta Burt Reynolds. Han var mannen på allas läppar, filmerna blev succéer och mustaschen var sådär härligt välansad som bara en mustasch kan vara. Men när 80-talet kom hade stjärnan börjat dala, och det tydligaste exemplet på det är nog Nu blåser vi snuten II, som visas på TV6 klockan 21:00. Handlingen är ungefär densamma som förut, dvs att de två långtradarchaufförerna Bandit och Cletus ska frakta något över hela USA på så kort tid som möjligt. Detta något är en elefant, och där någonstans borde Burt Reynolds backat långt bort från inspelningen. Så var dock inte fallet, och hade det inte varit för succén med Cannonball Run året därpå så hade nog racet varit över för Burt.

Lite senare på kvällen går det två stycken sevärda komedier, Mina jag och Irene på TV3 klockan 21:00, och Den nakna pistolen på Sjuan klockan 22:15. Jag tänkte dock skriva några rader om en tredje, inte fullt lika klassisk film i samma genre: I love you man, som visas på TV12 klockan 22:10. Filmen är en bagatell i ordets rätta bemärkelse, och handlar om en kille som, inför sitt bröllop, försöker hitta en manlig kompis som kan vara best man på bröllopet. Utförandet är dock inte så tokigt, och avsaknaden (nästan) av onödiga kärleksbryderier är befriande, varför filmen ändå lyfter sig en bit över medelnivån.

Söndag
Usch vilken tråkig tablå! Bara brunt och lila så långt ögat kan nå! Näe, sätt hoppet till att sommarkvällen blir ljum istället och njut av värmen.

Måndag
Äntligen är vi framme vid veckans första matiné! Det är aldrig försent visas på SVT1 klockan 15:30, och är både skriven och regisserad av en kvinna - Barbro Boman. Såvitt jag kan bedöma var det här en av mycket få filmer som hon gjorde, vilket gör det lite förvånande att skådespelarlistan innehåller storheter som Sif Ruud, Gunnar Björnstrand och Carl-Gustaf Lindstedt. Nåväl. filmen skildrar skilsmässan mellan Görel och Arne, något som var betydligt mer kontroversiellt då än vad det är nu. Utöver detta bjuds det på lite trassel mellan mor och dotter, klagomål på jobb och fina vyer från Djurgården. Vad mer kan man begära?

Att inte nämna Armageddon när den visas på tv är i det närmaste tjänstefel. Filmen, som visas klockan 21:00 på nian, befäste regissören Michael Bays rykte som en kille som gillar stora explosioner, och gav samtidigt Aerosmith en nytändning i karriären. Handlingen är sådär härligt banal som man vill att det ska vara i katastroffilmer - en asteroid hotar jorden och de enda som kan hindra katastrofen är ett gäng oljeborrare som ska flyga till jättestenen, borra ner en atombomb i mitten och sedan spränga den i miljoner småbitar. Underhållande är det dock hela vägen fram till sista rutan, och du kommer gå och nynna på "I don´t wanna miss a thing" långt efter att eftertexterna slutat att rulla.

Tisdag
Under 1960-talet sprutade Bo Widerberg ur sig filmer. Hela 9 filmer hann det bli mellan 1962 och 1969, med klassiker som Ådalen 31, Kvarteret Korpen och den överskattade Elvira Madigan som främsta exempel. Lite mindre känd är Barnvagnen från 1963, som visas på SVT1 klockan 14:55. Filmen är Widerbergs långfilmsdebut och är precis som många andra av hans 60-talsfilmer diskbänksrealism i Malmös arbetarkvarter. Denna gång följer vi fabriksarbeterskan Britt som blir gravid tillsammans med musikern Robban, som hon haft en kort fling med.

Klockan 21:00 visar Kanal 9 Den perfekta stormen, regisserad av tysken Wolfgang Petersen. Jag såg filmen när den kom år 2000 och tyckte att den var värdelös då. Mycket vatten har dock flutit under broarna sen dess och jag är inte alls säker på att jag skulle hålla med mitt 15-åriga jag om jag såg om den nu. Hur som helst så handlar filmen om ett fartyg som ger sig ut på Atlanten för att fånga svärdfisk, men blir fångade i en av århundradets värsta stormar. Spännande och nagelbitande är det definitivt!

Onsdag
Beerfest, som visas på TV12 klockan 22:00, är en typisk sån där film som en viss typ av män gillar att säga till likasinnade män att den är deras favoritfilm. Handlingen kretsar kring öl, och den största frågan i filmen är hur man dricker öl ur ett glas format som en stövel utan att spilla. Snark. Om man inte är sprängfylld med testosteron så rekommenderar jag att man istället ser på Austin Powers: The Spy Who Shagged Me, som visas på Kanal 11 klockan 21:00. Filmen är den andra i serien om den kåte spionen Austin Powers, och om någon inte skulle förstå det av titeln så är det i huvudsak Bond som parodieras här. Mike Myers spelar huvudrollen, skurken och skurkens hantlangare så gillar man honom har man sitt lystmäte.

Vill man vara lite udda och annorlunda gör man klokt i att slå på SVT2 klockan 21:45 och ser på Nattbarn, en 30 minuter lång kortfilm med en betygsättare här på Filmtipset. Filmen skildrar den 14-åriga Iggys sökande efter en identitet - både på internet och i verkliga livet. Jag är inte denna enda betygssättaren, så mer information än så kan jag inte bjuda på.

Torsdag
I remakernas gyllene tidsålder går ingen film säker. 2009 var det dags för Star Trek att rebootas, och resultatet blev Star Trek som visas på TV12 klockan 22:25. Om man inte har så mycket nostalgiska band till tidigare installationer i serien utan kan se filmen som något som står på egna ben så har man 2 mycket underhållande timmar framför sig i sällskap med Kapten Kirk och Spock. Nostalgiker som tycker att allt nytt är dåligt kan åtminstone njuta av att Leonard Nimoy gör en liten cameo någonstans mitt i filmen.

När vi ändå är uppe i luften kan jag tipsa om Up in the Air som visas på TV4 klockan 23:15. George Clooney spelar en konsult som har som arbetsuppgift att åka runt till olika företag och ge anställda sparken. Hans största mål i livet är att nå upp till American Airlines högsta nivå i deras bonusprogram och när filmen börjar har han bara några få flygningar kvar dit... George Clooney är i bild i stort sett i varenda bildruta och det är verkligen hans film, men jag tycker att han sköter det hela med hedern i behåll. Ingen film som man minns livet ut, men definitivt en film som förgyller kvällen.

Nästa kolumn kommer på fredag.

Kommentarer (0)

Premiärer