Betyg idag: 1 323 Besökare idag: 5 062

Tv-kolumnen 5 - 7/1

ekman 2018-01-21

Julfilmer finns det alldeles för många och nyårsfilmer finns det också en del. Trettondedagsfilmer är det sämre med, förutom några filmatiseringar av Shakespeares Trettondagsafton. Ingen av dem visas dock denna helg, och kanske lika gott så. Dock präglas helgen ändå av filmer baserade på litterära förlagor. Detta är ju i sig inget ovanligt, men denna helg tycker jag att de är ovanligt många. Häng med och låt mig guida dig genom utbudet.

Fredag

Fredagen är helgens litterärt sett minst intressanta dag. Av okänd anledning visar TV4 Hobbit: Femhäraslaget klockan 15.55, trots att de första två delarna inte verkar ha visats på ett tag (däremot hela Sagan om ringen-trilogin tidigare i veckan). Filmen är tyvärr den svagaste av Peter Jacksons Tolkien-filmer. Det slag som Tolkien ägnade någon enstaka mening i sitt litterära original drar Jackson ut till en halv två-och-en-halvtimmesfilm. Subtilitet hör inte till den mannens styrkor.

Frankenstein är en litterär figur som tydligen måste återuppväckas från de döda någon gång per decennium eller så, och i princip aldrig särskilt nära originalet. Ett av de senaste tillskotten är I, Frankenstein, som bygger mer på en serietidning än på boken från 1800-talet. Jag har inte sett den, men gillar du skräck och inte har något bättre för dig 21.00 så slår du på Kanal 11.

Annars är det James Cameron-kväll som gäller. Både Titanic (TV3, 20.00) och Avgrunden (TV6, 22.55) visas, tyvärr delvis överlappande. Jag tycker att Cameron är en tämligen överskattad regissör, men ingen må förneka att han kan konsten att göra pompösa och majestätiska filmer. Tyvärr slår det ibland över i pekoral, men har du inte sett endera av dessa moderna klassiker tidigare så är det definitivt dags nu. Måste du välja så väljer du TV6.

För den som inte vill se om någon av Cameron-filmerna för nionde gången så blir mitt sista fredagstips det småmysiga brittiska dramat En sång för Marion på SVT1 22.50. Har du sett någon annan film om en halvt misslyckad kör som ska försöka slå igenom så kan du redan storyn. Faktum är att det är i grunden samma recept som till alla filmer om dåliga basebollag som vinner serien, men med den lilla twisten att här handlar det om en äldre man vars fru blir sjuk i cancer. Bra skådespelare och fin dialog gör detta njutbart trots klichéerna.

Lördag

Åter till film baserad på litteratur. 15.55 visar TV8 suveränt välgjorda Les Misérables, som visserligen bygger på musikalen och inte direkt på Victor Hugos klassiska roman (boken heter egentligen Samhällets olycksbarn på svenska). Gillar du musikal får du naturligtvis inte missa detta.

18.00 på TV3 är det så dags för Zorro - Den maskerade hämnaren. Den ursprungliga Zorro-romanen är så dålig att om inte Douglas Fairbanks hade bestämt sig för att göra den första Zorrofilmen 1920 så hade denna ikoniska hjälte sannolikt varit helt bortglömd idag. Alltså är Zorro en figur där det inte gör särskilt mycket att filmskaparna gör våld på originalet och hittar på sina egna varianter, såsom denna trevliga actionfilm med Antonio Banderas i en lyckad tolkning av titelrollen.

Väljer man Zorro missar man dock helgens höjdpunkt, nämligen Tim Burtons version av Roald Dahls härliga klassiker Kalle och chokladfabriken. Johnny Depp är lysande som Willy Wonka, och Burtons fantasi lyser igenom som vanligt. Se den! 18.40 på Kanal 5.

När man, lycklig av alla chokladutsvävningar, egentligen borde gå och lägga sig, finns dock en film kvar att se, nämligen dramathrillern Tolken 23.25 på TV3. Nicole Kidman gör rollen som en tolk som råkar höra lite mer än vad som egentligen var ämnat för hennes öron. För den här filmen skapades till och med ett konstgjort afrikanskt språk, för att inte filmen skulle bli för kontroversiell utan lagom politiskt korrekt. En bra film är det, hur som helst.

Söndag

På söndagen är det egentligen slut med film baserad på böcker, men då tar det istället fart med filmer som bygger på serietidningar, och det är ju också en slags litteratur. För den som har varit uppe och sett den sena lördagsfilmen blir det jobbigt att ta sig upp redan 06.35 för att se den animerade Batman in i framtiden - Jokerns återkomst på TV4. En av de bättre av de många animerade Batmanfilmerna, och med ingen mindre än Mark Hamill som Jokerns röst (om den nu inte är dubbad till svenska).

Sedan är det Marvel för hela slanten. Sam Raimis sista Spindelmannenfilm, Spider-Man 3, går på TV6 17.15. Det är synd att Raimi inte fick chansen att jobba vidare med figuren. I stället fick vi ett par patetiska filmer med Andrew Garfield. Här är det dock fortfarande Tobey Maguire som får uppdraget att fightas mot Sandman och Venom. Lagom troget mot serietidningarna och lagom coola specialeffekter. Precis som det ska vara.

Eller skippa Spindelmannen till förmån för Avengers. Kanal 5 kör två i rad, först den ursprungliga The Avengers 18.05, och direkt därefter Avengers: Age of Ultron 21.00. Två bra Marvelfilmer, och särskilt den första hör till de allra bästa, så här finns möjlighet till en helkväll. Beställ pizza och sätt dig till rätta.

Efter alla böcker och serietidningar avslutar vi helgen med en riktig filmklassiker som inte har några som helst litterära kopplingar, nämligen Oliver Stones tunga och otäcka Vietnamdrama Plutonen. Ännu en av helgens måste-filmer. 00.10 börjar den på TV4.

På måndag kommer nästa tv-kolumn, och kanske spelar det inte så stor roll om den veckans filmer är baserade på litteratur eller inte. Manusförfattarens, regissörens och skådespelarnas förmågor betyder så mycket mer för om en film blir bra eller dålig.

Kommentarer (0)

Premiärer