Tv-kolumnen 5-11 maj

KyLLo 2017-05-05

Den här tiden på året är en tv-högtid för alla som älskar ishockey och Eurovision Song Contest. Den närmaste veckan bjuder på både gruppspelsmatcher i ishockey-VM och semifinaler i Eurovision Song Contest. I tv-kolumnen guidar jag dig till Sveriges matcher och ESC-semifinalerna. Jag lovar att jag även kommer att ge filmtips, som vanligt.

Fredag

För Sveriges del inleds ishockey-VM i Tyskland och Frankrike på TV4 klockan 16:15 (studio från 16:00). Det kanske kan kännas lite märkligt när det samtidigt råder sommartemperaturer på sina håll i Sverige. Facit för Sverige är missad medalj två VM i rad, men ett guld, ett silver och två brons från 10-talet. Redan i öppningsmatchen väntar riktigt tufft motstånd i form av Ryssland. Ryssland har tagit medalj tre VM i rad och är som vanligt en av förhandsfavoriterna. Eftersom matchen går så tidigt behöver man inte välja bort långfilmerna den här dagen.

Hade du eld i brasan på valborgskvällen och därför missade science fiction-äventyret Interstellar får du en ny chans i kväll på Kanal 5, 21:00. Allt oftare läser man om rymdturism, klimathotet och om experter som tror att människor i framtiden kommer att bosätta sig på andra platser i universum. Den här filmen utspelar sig i en nära framtid när Jorden är på väg att gå under. En före detta testpilot åt NASA får i uppdrag att upptäcka nya världar i universum. Den är regisserad av Christopher Nolan och spelas av bland andra Matthew McConaughey, Anne Hathaway, Michael Caine. Filmtipsets medlemmar topprankar filmen medan kritikerkåren är aningen mer återhållsam. Själv har jag inte sett den.

En annan film som jag i skrivande stund inte har sett är dramat Beautiful Boy på SVT2 klockan 22:15. Ett par får reda på skrämmande sanningar om sonen och vad som hände innan han tog sitt liv. I rollistan återfinns Michael Sheen, Maria Bello och den gamle sångaren Meat Loaf. Några som kommenterat filmen tycker att den har likheter med det smärtsamma dramat Vi måste prata om Kevin, som kom året efter.

Lördag

Sverige möter hemmanationen Tyskland i hockey-VM och den här gången är det kvällsmatch på TV12 klockan 20:15 (studio från 20:00). Tyskland är ju mer en fotbollsnation, men har på senare år blivit bättre på ishockey och ska inte underskattas.

Även den här dagen tänker jag nämna filmer som jag inte har sett. Ser du hockeyn och inte har möjlighet att spela in filmer är det den sistnämnda du ska sikta in dig på.

Den första är ett biografiskt drama om den homosexuella pianisten, underhållaren och scenkonstnären Liberace och hans hemliga kärleksförhållande i slutet av 70-talet. En film med Matt Damon, Michael Douglas och Dan Aykroyd i Steven Soderberghs regi. Se om du fattar tycke för Mitt liv med Liberace på Sjuan klockan 20:00.

Den andra är en high school-komedi med bland andra Emma Stone, Amanda Bynes och Lisa Kudrow. Upprinnelsen till historien är en liten vit lögn om en förlorad oskuld. Easy A visas på TV6 klockan 21:00.

Tredje och sista filmen är ett brittiskt kostymdrama i 1700-talsmiljö om två kvinnor, varav den ena är oäkta dotter till en vit man och en svart kvinna. I den medverkar bland andra Tom Wilkinson, Emily Watson och Miranda Richardson. Belle inleds klockan 00:05 på TV8.

Söndag

På natten visas en verklighetsbaserad film om smärtsamma händelser i början av 2000-talet som skapade rubriker. Kidnapparen Ariel Castro höll en ung kvinna och två minderåriga flickor till fånga under många år i sin bostad i Cleveland, där han utsatte dem för olika övergrepp. Filmen fokuserar främst på tiden i huset. Man får veta vad som hände, vilka personerna var och hur relationerna såg ut. Jag tycker att skildringen känns trovärdig och inte vinklad eller överdriven. Skådespelarna är även väldigt lika de inblandade personerna till utseendet. Känner du inte till händelsen sedan tidigare skulle jag säga att det är ett plus. Cleveland Abduction tar sin början klockan 00:45 på TV3. Vill du veta mer om händelserna efter att ha sett filmen är det bara att googla, men se filmen först. Bland annat finns en lång sammanställning över händelserna i fallet här.

Måndag

Dags för match igen för Tre Kronor. I kväll klockan 20:15 på TV4 (studio från 20:00) står USA för motståndet. USA är en stabil hockeynation som på herrsidan har några färska bronsmedaljer. De senaste åren har Sverige och USA lyckats undvika varandra i VM, men det brukar annars bli underhållande matcher där många spelare vill visa upp sig. Matchen krockar inte med mitt filmtips.

På senare år har bankerna fått en annan roll för många privatpersoner. Numer gör nog de flesta sina pengatransaktioner och vardagliga bankärenden smidigt via sin dator eller mobiltelefon när det passar. Men bara för några decennier sedan var det helt annorlunda. Då fick man uppsöka ett bankkontor. Bankerna brukade ha stängt på helgerna och stänga tidigt alla vardagar utom en. Ofta fick man stressa dit på lunchen eller direkt efter skolan/arbetet. Ibland var man tvungen att först gå till en uttagsautomat och ta ut pengar. Man kunde behöva köa dit, men det flöt ändå på. Sedan skulle man till banken och fylla i en blankett och ställa sig i kö. Eftersom alla var tvungna att gå sina bankärenden samtidigt var det alltid lång kö då. På det lilla lokala bankkontoret fanns oftast bara en kassa öppen, oavsett tillströmning. Det gick också långsammare framåt än i t.ex. en butikskö. Jag minns att det satt en stor klocka på väggen så att man tydligt kunde se hur mycket tid man förlorade. Sedan när man äntligen kom fram till disken fick man betala en ganska rejäl bankavgift för ärendet.

Filmen jag ska tipsa om den här måndagen handlar inte om en vanlig bankkund som känner sig rånad på tid och pengar, däremot vanliga människor som bevittnar ett försök till bankrån. Ruben Östlund har mest utmärkt sig med sina långfilmer, men har även gjort en del kortfilmer. Den här är baserad på en verklig händelse som Ruben och producenten Erik Hemmendorff upplevde på väg till ett möte i centrala Stockholm. Det är en film som reflekterar kring hur människor reagerar och agerar i oväntade situationer. Händelse vid bank, som kan beskådas på SVT2 klockan 17:00, är filmad i en enda tagning och över 96 personer agerade framför kameran vid inspelningen.

Tisdag

Det har blivit dags för den första semifinalen i ESC, en tävling som i år går av stapeln i Ukrainas huvudstad Kiev. Sveriges representant är Robin Bengtsson (tidningen The Sun envisas dock med att kalla honom Bendtsson) med bidraget I can't go on. I min fria översättning till svenska går refrängen så här: "Jag stannar kvar, jag stannar kvar, när du är så himla underbar.". Bidraget är skrivet av tre personer som alla har finalrutin. Två av personerna var med och skrev Sanna Nielsens Undo, som gav Sverige en tredje plats i den stora finalen 2014. Den tredje personen är Robin Stjernberg, som själv tävlade med bidraget You och kom på plats 14 i den stora finalen i Malmö 2013. Robin och Robin har för övrigt gemensamt att båda är gamla Idol-finalister. På bettinglistorna har Sverige i år legat stabilt på en tredje plats till att vinna hela tävlingen. Det blir ofta några skrällar i dessa utslagstävlingar, så man ska aldrig ta ut final i förskott. I samma semifinal deltar 17 andra nationer, däribland de nordiska länderna Finland och Island. Sändningen startar 21:00 på SVT1.

Som alternativ till ESC kan man se Arnold Scharzenegger som polischef i en actionthriller om en ökänd knarkkung som rymmer från sin bevakning. Startskottet för The Last Stand går klockan 21:00 på TV6.

Efter ESC kan man avrunda kvällen med en thriller om en till synes vanlig man som börjar drömma mardrömmar om att ett kraftigt oväder är på väg. Han tror så starkt på det att han börjar bygga ett skyddsrum i trädgården, vilket sätter både äktenskapet och relationen till grannarna på spel. SVT1 blåser av Take Shelter klockan 23:45 (ny starttid!).

Onsdag

Om man ska uttrycka sig i vädertermer är min onsdagstablå grå. Men som ett talesätt och en filmtitel på en amerikansk 40-talsmusikal med Judie Garland säger: Efter regn kommer solsken (SVT1, 14:15).

Torsdag

Efter två dagars vila möter Sverige Lettland i ishockey-VM på TV4 klockan 20:15 (studio från 20:00). Lettland är nederlagstippat i VM, men ett kämpande lag som inte ska underskattas. I förra VM tappade faktiskt Sverige poäng mot Lettland i öppningsmatchen.

Klockan 21:00 på SVT1 stundar den andra ESC-semifinalen. Ytterligare 18 nationer tävlar om en plats i den stora finalen på lördag. I den här semin deltar bland annat våra nordiska grannar Danmark och Norge. Nu blir det till att välja mellan hockeyn och ESC eller zappa.

Filmen jag ska tipsa om börjar däremot senare, närmare bestämt 23:15 på SVT2. Jag har inte sett den och tydligen inte många andra heller av medlemmarna på Filmtipset. Det är i alla fall något så ovanligt som en ganska ny nederländsk-svensk psykologisk thriller om ett kontroversiellt rättsfall i Nederländerna. I centrum står en sjuksköterska som döms till livstids fängelse för fyra mord och tre mordförsök på patienter. Letar man noga i rollistan hittar man Amanda Ooms där. Man kanske inte ska ha så höga förväntningar på filmen, men den kan vara värd att spana in ändå. Titeln då? Accused eller Lucia de B, som den går under i vissa tablåer.

Nu tar vi en kort paus, men är strax tillbaka. Förhoppningsvis kommer nästa tv-kolumn någon gång under fredagen.

Kommentarer (0)

Premiärer